J johan_81 skrev:
Det kan vara en bokstav på slutet men måste inte vara det och man återvinner fortfarande gamla registreringsnummer, efter en karenstid gissningsvis.

O får inte vara sista tecken.

[länk]
Då är nog anledningen att det var Noll och 55O kommer inte att finnas.
 
Angående grodätarna. deras sista riktiga bilar slutatde tillverkas runt 2001, otroligt lättmekade bilar trots(eller pga) hydraulik till allt. Fick inte lös bromskivan men enligt gängse metod när värme och våld fallerat hissar man upp båda hjulen, tar bort skruvar på den man vill få lös. Håller på bromsen och gasar rejält och förstiktigt släppa kopplingen, sen när det släpper snabbt in med kopplingen. Funkade superbra.
 

Hände för några dar sen
 
  • Gilla
  • Haha
Steppen och 9 till
  • Laddar…
Ja skulle hjälpa en arbetskamrat att kolla några säkringar och relän på sin bil. En MB Citan.
Efter att hittat vart säkringsdosan sitter och försökt komma åt den en gid stund förstod vi varför det står i handboken att man ska föra den till verkstad om det behöver bytas någon säkring i den dosan.
Närbild på en säkringsdosa i en bil, med två synliga blå säkringar och flera kablar runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Det är ju en RENÅ....
 
Ja. Ännu en gång påmind om varför man inte kör franska bilar
 
N Niq skrev:
Ja. Ännu en gång påmind om varför man inte kör franska bilar
Franska bilar var bäst, min senaste(förmodligen sista bruks) gav jag upp 2017 efter 16 år i samma bil. Saknar den än.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Sveriges Radio backar om den ändrade signalen vid trafikmeddelanden:
- [länk]

Ett bra beslut, den gamla fångade uppmärksamheten på ett helt annat sätt.
Men när jag gjorde ett ärende under lunchen så hade de kvar den nya jingeln. Jag hade inte noterat den om de på P4 inte hade pratat lite innan jingeln efter att radion bytte kanal...
 
V Ville_Vessla skrev:
Franska bilar var bäst, min senaste(förmodligen sista bruks) gav jag upp 2017 efter 16 år i samma bil. Saknar den än.
Jag måste fråga vad det var för bil? Jag är dock inte av samma uppfattning.
 
N Niq skrev:
Jag måste fråga vad det var för bil? Jag är dock inte av samma uppfattning.
Citroen Xantia Activa 1996, gick som ett strykjärn i kurvorna och otroligt användbar som familjebil,
Turbon skar till sist vid 35000 mil men då hade det varit sidådär med servicen i minst 5 år.
 
V Ville_Vessla skrev:
Citroen Xantia Activa 1996, gick som ett strykjärn i kurvorna och otroligt användbar som familjebil,
Turbon skar till sist vid 35000 mil men då hade det varit sidådär med servicen i minst 5 år.
Ja den var trevlig att köra inte så rolig att skruva med. Jag hade ett jobb på en Citroenverkstad när Xantian kom. På en del hade dom glömt att koppla in diagnosuttaget så det skulle ju göras när man fick in en sådan på service. Första gången det kom in en sådan på den verkstaden så ringde vi Citroën o frågade efter ett kopplingsschema eller några instruktioner. Svaret var att nä det har vi inte men du ser hur det ska kopplas. Där var ju bara sådär 27 poler. 😀
 
  • Haha
Tokslut
  • Laddar…
Den var jättelätt att skruva med, jag kan lova har gjort det i 15 år första 2 servicar fick en verkstad göra eftersom den var rätt ny då , garantier och sånt, men mellan 2002-2017 meckade ingen förutom jag på den, i princip allt är mekaniskt och otroligt lätt att fixa.
 
N Niq skrev:
Ja skulle hjälpa en arbetskamrat att kolla några säkringar och relän på sin bil. En MB Citan.
Efter att hittat vart säkringsdosan sitter och försökt komma åt den en gid stund förstod vi varför det står i handboken att man ska föra den till verkstad om det behöver bytas någon säkring i den dosan.
[bild]
Vad är problemet? Är det inte bara att lyfta på locket?
 
useless useless skrev:
Vad är problemet? Är det inte bara att lyfta på locket?
Det du ser på bilden är det som finns under locket. Det som ser ut som ett lock är någon form av säkringsdosa/kopplingscentral. Det sitter en massa kablar inkopplad i det. Kablarna är inte tillräckligt långa för att man ska kunna för det åt sidan. Det går bara att lyfta några centimeter i ena änden.
Enligt vad jag lyckades hitta för info på nätet så behöver man ta bort batteriet för att komma åt att lossa skruvarna till kabelstammarna så man kan lyfta dosan åt sidan. Nu hade jag inte tid att göra det så kan inte verifiera att det är så man måste göra. Jag var också lite orolig för att bilen skulle glömma något om den blev utan ström länge.
 
  • Ledsen
  • Wow
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.