Krans bör inte tända nån lampa vid start.
På de bilar jag haft med krans problem, har lampan tänds efter några hundra meter, hjulen måste rulla en bit innan givaren ger fel signaler p.g.a kransen, och systemet kan tolka det.
Samtidigt har jag haft givare som gett fel signal p.g.a att kransen slitit på givaren.
Rost har svällt bakom kransen så den tar i givaren och förstör den.

Såg att dåligt med luft i ett däck kunde trigga, har tänkt pumpa några veckor nu för det är dåligt i ett däck 😄

Ska tänka på det med ratten, men har rakt in så borde inte vara det

Storsockret
Alltså jag blir galen på detta. Ska byta belägg och skivor runt om, jag får för mitt liv inte ut pinnen som spänner fast belägget, den har totalt rostat fast. Den böjde sig till slut så jag fick kapa den, men jag får inte ut sista biten. Hur fan ska man bära sig åt? :(

Rostig bromsdel med skadad fastspänningspinne, nära bilens bromsskiva, synlig rost och kapad del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lagom stort dorn, om det är ett hål "mittemot"?

Storsockret
Ja det är ett hål mittemot. Har inget så långt dorn dock men det verkar inte rubba sig ens lite när jag bankar på lite lite från sidan den blir bara plattare och plattare.

Storsockret Storsockret skrev:
Ja det är ett hål mittemot. Har inget så långt dorn dock men det verkar inte rubba sig ens lite när jag bankar på lite lite från sidan den blir bara plattare och plattare.
från andra hållet då?

Borra ut kärnan?

nino nino skrev:
Har en Kia ceed -09 där esp lampan lyser kanske var 7-10 start.
Någon som har en gissning på vad det kan vara?
Dålig abs givare, krans ?
Har inte kopplat på någon dator.
Kan man besikta även om den lyser, för det vore ju likt sig att den tänds när bes gubben ska köra fram den...
Frugan hade en sportage där den lampan intermittent tände sig. Sitter en styrbox någonstans i kupen, du får googla för just ceed modellen från 2007-2010. Men på sportage satt den framför växelspaken under mittkonsollen, köpte en beggad och bytte. Den känner av acceleration i alla riktningar, när de ger upp får man just esp lampan då den ej riktigt vet vilket håll bilen rör sig.

Storsockret
Tokslut Tokslut skrev:
från andra hållet då?
Svårt att komma åt med oket på plats, har inte tagit av det än, tänkte det skulle vara lättare att få kraft nog om det inte var löst.

Vet inte om det går att få igenom åt det hållet heller, eventuellt om jag kapar ”skallen” 🤔

Det är övre biten av pinnen som ska ut nu.

En arbetshandske håller en rostig metallpinne och bromsokshållare över en asfaltbeläggning.
Skapa konto

Rabbithole Rabbithole skrev:
Borra ut kärnan?
Ja det var en tanke jag hade men hade tydligen inget borr hemma som bet på det. Vet inte vad jag behöver köpa riktigt.

Det var inte igår man såg ett ok där pinnar håller klossarna.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
Kanske inte är så vanligt men helt ovanligt är det väl inte heller. BMW kör väl likadant. Eller gjorde kanske. Av klippen på YouTube att döma iaf. Brembo-ok.

Storsockret Storsockret skrev:
Kanske inte är så vanligt men helt ovanligt är det väl inte heller. BMW kör väl likadant. Eller gjorde kanske. Av klippen på YouTube att döma iaf. Brembo-ok.
Värre modeller av vissa bilar har "fasta ok" men annars genomgående idag har bilar flytande ok.
Fasta ok med flera kolvar, ofta 4 el 6 st ger bättre/jämnare bromsverkan än ett flytande med en kolv.

Storsockret
Isakare Isakare skrev:
Värre modeller av vissa bilar har "fasta ok" men annars genomgående idag har bilar flytande ok.
Fasta ok med flera kolvar, ofta 4 el 6 st ger bättre/jämnare bromsverkan än ett flytande med en kolv.
Ok. Ja det är 4st fram på denna, bak är det en kolv.

Får se om jag någonsin får loss den :)

Prova att värma lite försiktigt, men är det ett aluminiumok så går det inte att bränna på med gassvetsen.

Storsockret
Lyfta av oket och borrade från baksidan. Körde vidare med slägga, 5-56 och mycket svordommar. Nu är skiten väck och skivor och belägg bytta på ett ställe iallafall

Fick bort skallen och efter det den expanderande lilla helvettesringen
Borrspets visas framför en bil med öppen motorhuv, omgiven av ett garage.
Skapa konto

Sen fortsatte jag slägga på. Hade alltså lyckats borra igenom den utan att den gav med sig först.

En hand med smutsiga arbetshandskar håller i en trasig metalldel, troligen en uttagen expanderande ring.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.