964 144 läst · 13 473 svar
964k läst
13,5k svar
Allt om bilen
Krans bör inte tända nån lampa vid start.
På de bilar jag haft med krans problem, har lampan tänds efter några hundra meter, hjulen måste rulla en bit innan givaren ger fel signaler p.g.a kransen, och systemet kan tolka det.
Samtidigt har jag haft givare som gett fel signal p.g.a att kransen slitit på givaren.
Rost har svällt bakom kransen så den tar i givaren och förstör den.
På de bilar jag haft med krans problem, har lampan tänds efter några hundra meter, hjulen måste rulla en bit innan givaren ger fel signaler p.g.a kransen, och systemet kan tolka det.
Samtidigt har jag haft givare som gett fel signal p.g.a att kransen slitit på givaren.
Rost har svällt bakom kransen så den tar i givaren och förstör den.
Alltså jag blir galen på detta. Ska byta belägg och skivor runt om, jag får för mitt liv inte ut pinnen som spänner fast belägget, den har totalt rostat fast. Den böjde sig till slut så jag fick kapa den, men jag får inte ut sista biten. Hur fan ska man bära sig åt? 

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 9 928 inlägg
Lagom stort dorn, om det är ett hål "mittemot"?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 707 inlägg
Borra ut kärnan?
Frugan hade en sportage där den lampan intermittent tände sig. Sitter en styrbox någonstans i kupen, du får googla för just ceed modellen från 2007-2010. Men på sportage satt den framför växelspaken under mittkonsollen, köpte en beggad och bytte. Den känner av acceleration i alla riktningar, när de ger upp får man just esp lampan då den ej riktigt vet vilket håll bilen rör sig.nino skrev:
Svårt att komma åt med oket på plats, har inte tagit av det än, tänkte det skulle vara lättare att få kraft nog om det inte var löst.Tokslut skrev:
Vet inte om det går att få igenom åt det hållet heller, eventuellt om jag kapar ”skallen” 🤔
Det är övre biten av pinnen som ska ut nu.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det var en tanke jag hade men hade tydligen inget borr hemma som bet på det. Vet inte vad jag behöver köpa riktigt.Rabbithole skrev:
Värre modeller av vissa bilar har "fasta ok" men annars genomgående idag har bilar flytande ok.Storsockret skrev:
Fasta ok med flera kolvar, ofta 4 el 6 st ger bättre/jämnare bromsverkan än ett flytande med en kolv.
Ok. Ja det är 4st fram på denna, bak är det en kolv.Isakare skrev:
Får se om jag någonsin får loss den
Prova att värma lite försiktigt, men är det ett aluminiumok så går det inte att bränna på med gassvetsen.
Lyfta av oket och borrade från baksidan. Körde vidare med slägga, 5-56 och mycket svordommar. Nu är skiten väck och skivor och belägg bytta på ett ställe iallafall
Fick bort skallen och efter det den expanderande lilla helvettesringen
Sen fortsatte jag slägga på. Hade alltså lyckats borra igenom den utan att den gav med sig först.
Fick bort skallen och efter det den expanderande lilla helvettesringen

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen fortsatte jag slägga på. Hade alltså lyckats borra igenom den utan att den gav med sig först.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder