K Kane skrev:
Gaaah!!! Blev bärgare i går. Havererad generator, klassiskt för mildhybridbilarna. Förlängd garanti i USA till 7 år på dem. I Europa? Glöm det!
[bild]
Kör man Audi räknas det som en feature

• Haha
  • Wow
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Mazdan (Mazda 6, 2005) har nu en lysande ABS lampa. Tänkte jag skannar koden så kan det säga vilken givare som är av, eller om det är själva kontrollmodulen. Men det registrerar inga felkoder då jag scannar. Oklart om det är handhavande fel (provade en gratisapp, men jag har en riktig ELM327 läsare) eller om givarfel inte registrerar nån DTC kod. Men det blir att plocka av däck efter däck och felsöka nu då.

DennisCA DennisCA skrev:
Mazdan (Mazda 6, 2005) har nu en lysande ABS lampa. Tänkte jag skannar koden så kan det säga vilken givare som är av, eller om det är själva kontrollmodulen. Men det registrerar inga felkoder då jag scannar. Oklart om det är handhavande fel (provade en gratisapp, men jag har en riktig ELM327 läsare) eller om givarfel inte registrerar nån DTC kod. Men det blir att plocka av däck efter däck och felsöka nu då.
Generella läsare för OBDII klarar i princip bara att läsa ut miljörelaterade felkoder som ska vara öppna enl lagkrav.
Övriga system kan tillverkarna låsa bäst de vill och kräver mer avancerad apparatur.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Jag är inte förvånad. Det ska ju inte få vara för lätt...

Ja jag har nu plockat bort båda främre oken, vilket apjobb.... Det jag kunde konstatera är att skivorna ser ganska slut ut och ena bromsbelägget hade separerat. Nya belägg har jag på hyllan men skivor måste jag köpa. Undrar om detta kunde fått ABSen att lösa ut. Kanske önsketänkande, får väl kolla bakhjulen ändå.

Usch, beställde skivor till frugans Renault idag, de bakre har rostat sönder, hon är för mesig och nyttjar motorbroms.

Men de billigaste jag fann var ca 900kr/st, detta då grodlårsgnagarna i all sin vishet fortsätter trilskas med den modellen att lagret är inbyggt i skivan.

Planerade även in och beställde olja och filter samt bromsvätska till både hennes och min bil. Så v.27 på helgen blir det bilmek, hatar byta bromsvätska, inte för det är svårt, bara drygt, även om man har kompressordrivet verktyg, jag saknar nämligen en lyft.

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
M mattias1343 skrev:
Usch, beställde skivor till frugans Renault idag, de bakre har rostat sönder, hon är för mesig och nyttjar motorbroms.

Men de billigaste jag fann var ca 900kr/st, detta då grodlårsgnagarna i all sin vishet fortsätter trilskas med den modellen att lagret är inbyggt i skivan.

Planerade även in och beställde olja och filter samt bromsvätska till både hennes och min bil. Så v.27 på helgen blir det bilmek, hatar byta bromsvätska, inte för det är svårt, bara drygt, även om man har kompressordrivet verktyg, jag saknar nämligen en lyft.
https://aeromotors.se är riktigt billiga på bromsskivor till min bil iaf.

ClasseClas
Tokslut Tokslut skrev:
[länk] är riktigt billiga på bromsskivor till min bil iaf.
Bra priser definitivt. Aningen höga priser på frakten. Vet du var de har lager? I Sverige eller utanför?

ClasseClas ClasseClas skrev:
Bra priser definitivt. Aningen höga priser på frakten. Vet du var de har lager? I Sverige eller utanför?
Ingen aning

4 skivor ger gratis frakt iaf. för mig

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Estland

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
C
M mattias1343 skrev:
Bytte på vår Trafic i somras, och det blir ju en rejäl slant med hjullager och "tonring" i bromsskivan. Men åtminstone till Traficen fanns det betydligt billigare eftermarknadsalternativ där man flyttar över dessa delar från de gamla skivorna.

C cpalm skrev:
Bytte på vår Trafic i somras, och det blir ju en rejäl slant med hjullager och "tonring" i bromsskivan. Men åtminstone till Traficen fanns det betydligt billigare eftermarknadsalternativ där man flyttar över dessa delar från de gamla skivorna.
Är det inte lite dumsnålt att spara några hundralappar istället för att få ett nytt hjullager?

C
useless useless skrev:
Är det inte lite dumsnålt att spara några hundralappar istället för att få ett nytt hjullager?
Jo, jag tyckte det och körde själv det kompletta paketet. Nu handlar det förvisso om mer än några hundralappar och för den som tycker det är onödigt finns det som sagt alternativ. Fast då får man ju så klart istället extrajobbet med att pressa ur och i lagren.

Har en Kia ceed -09 där esp lampan lyser kanske var 7-10 start.
Någon som har en gissning på vad det kan vara?
Dålig abs givare, krans ?
Har inte kopplat på någon dator.
Kan man besikta även om den lyser, för det vore ju likt sig att den tänds när bes gubben ska köra fram den...

N
nino nino skrev:
Har en Kia ceed -09 där esp lampan lyser kanske var 7-10 start.
Någon som har en gissning på vad det kan vara?
Dålig abs givare, krans ?
Har inte kopplat på någon dator.
Kan man besikta även om den lyser, för det vore ju likt sig att den tänds när bes gubben ska köra fram den...
Är det någon skillnad hur ratten står när du startar och den lyser. Eller om du har svängt fullt just innan du stänger av. I så fall kan det vara hjulvinkelsensorn. Men det finns ju många andra alternativ också.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.