T tompaah7503 skrev:
Fick den pÄ plats nu men tyckte inte jag fick limmat sömmen helt rÀtt sÄ jag fÄr se om den fungerar ett tag, vÀsentligt billigare Àn alla andra typer av reparationer. FÄr göra om det om det inte blev bra, var ingen dyr grej.
Jo det Àr en S123:a, 7-sits, taklucka, 5-vÀxlad 300-diesel, fin bil. NÀstan rostfri, gick som ambassadbil i Belgien lÀnge.
Cool kĂ€rra 👍 de dĂ€r kan det inte finnas mĂ„nga kvar av hĂ€r i landet.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Ny moped hemma 🙂
En Helikama Hopeasiipi -60. Det sista ordet betyder tydligen Silverpil.
Originalmotorn med trampor utbytt till en viktkompenserad 3 vÀxlad Sachs.
Skicket Àr patinerad, och det ska den förbli.
Helikama Hopeasiipi moped frÄn 1960 i patinerat skick, utrustad med en 3-vÀxlad Sachs motor och en trÀlÄda bak, stÄr i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nino och 6 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ny moped hemma 🙂
En Helikama Hopeasiipi -60. Det sista ordet betyder tydligen Silverpil.
Originalmotorn med trampor utbytt till en viktkompenserad 3 vÀxlad Sachs.
Skicket Àr patinerad, och det ska den förbli.
[bild]
Silvervinge betyder det

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kanske var en mÀrkesförsÀkring? DÄ antar jag att man inte har nÄgot annat Àn mÀrkesverkstÀderna att vÀlja pÄ och att de försöker göra en grej av det.
Det kan hÀnda det Àr samma bolag som ordnar mÀrkesförsÀkringen men jag ringde nog till deras vanliga kundtjÀnst.

Isakare Isakare skrev:
Bra med kamera sĂ„ man kan hĂ„lla koll pĂ„ moppen 🙂
[bild]
Min syster berÀttade att hon sett att Pappa ringt. Men hon kunde inte svara för hon anvÀnde sin telefon för att fejstajma med hÀsten i slÀpet.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har stÄtt inför det dÀr problemet ett par gÄnger och först tÀnkt delbar damask, men tillslut alltid rivit bort drivknuten. Har aldrig bytt hela knuten, bara rengjort och Äterfettat och ny damask.
Kollade upp detta och pÄ min modell behöver man lossa drivaxlarna inifrÄn differentialen, för att göra det behöver man sÀnka diffen och nu till nÄgot jag noterat men inte forskat vidare i, jag ser att man har punktat fast diffens fÀste i karossen istÀllet för de fyra bultarna som ska sitta dÀr, sÄ frÄgan Àr om den gÄr att fÄ loss enkelt alls. Saker man hittar pÄ 40+ Är gamla fordon.. ett senare bekymmer! He he.
Men den delbara damasken sitter pÄ plats och den ser ut att ha hÄllit de första 10 milen i alla fall. Thoughts and prayers!

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Att det Àr ett skitsystem? Var inte det tydligt?
ja jo men det Àr ganska likartat över hela vÀrlden..........PÄ de flesta typer av bruksbilsförsÀkringar sÄ gÄr man pÄ listvÀrde hur fin bilen Àn Àr eller hur man sjÀlv vÀrderar den. Har man en bil som man anser Àr vÀrd nÄt oavsett orsak sÄ fÄr man ju ta en försÀkring dÀr vÀrdet Àr faststÀllt innan. Men det Àr ju inte svart eller vitt heller. Volvon det handlade om hÀr kan ju mycket vÀl fÄ ny lack pÄ de skadade delarna trots lÄgt vÀrde. Men det finns samtidigt Ätskilliga som har blivit vÀldigt besvikna nÀr de kanske krockat sin pÀrla som de plöjt ner 100k i och sen Àr listvÀrdet 29k............

Ja men i fallet med useless bil, som jag reagerade pÄ, sÄ skulle det blivit billigare för FB att gÄ med pÄ en mindre summa pengar sÄ fÄr Àgaren lÀgga det pÄ reparationer om han vill, men de insisterade hÄrdnackat pÄ en dyrare lösning. Det Àr ju dÄligt för dem sjÀlva.

Jo men det har generellt visat sig vid kontanta ersÀttningar att folk skiter i att laga bilarna...........de köper nÄt annat istÀllet.

S Stefan1972 skrev:
Jo men det har generellt visat sig vid kontanta ersÀttningar att folk skiter i att laga bilarna...........de köper nÄt annat istÀllet.
Det Àr vÀl det som Àr poÀngen med kontantersÀttning. Du kan sjÀlv vÀlja om du vill laga eller inte.

Okej, men om den ersÀttningen vore mindre, sÄ varför skulle försÀkringsbolaget bry sig om de lade pengarna pÄ reparation eller kokain?

N Niq skrev:
Det Àr vÀl det som Àr poÀngen med kontantersÀttning. Du kan sjÀlv vÀlja om du vill laga eller inte.
man kan ju tycka det men utgÄngslÀget vid en bilskada Àr ju att fordonet ska repareras och ÄterstÀllas och dÀr har ju fb mÀrkt att sÄ blir det inte alltid och dÄ har de valt att mer eller mindre sluta med den formen av ersÀttning.

N Niq skrev:
Inga tankar pÄ sÀkerhet? Jag skulle inte vilja att min dotter for runt i en sÄ gammal bil.
JodÄ, vet att den Àr dÄlig jÀmfört med en modern bil men en av de sÀkraste nÀr den tillverkades. Men hon kommer ju vara myndig dÄ sÄ jag ser bara att jag kan ge rÄd, inte bestÀmma nÄt.

S Stefan1972 skrev:
man kan ju tycka det men utgÄngslÀget vid en bilskada Àr ju att fordonet ska repareras och ÄterstÀllas och dÀr har ju fb mÀrkt att sÄ blir det inte alltid och dÄ har de valt att mer eller mindre sluta med den formen av ersÀttning.
Jag anser att utgÄngslÀget Àr att fb sÀljer en tjÀnst som innebÀr att dom ersÀtter en skada pÄ min bil. Om det ersÀtts med att dom betalar mig eller en verkstad borde inte göra nÄgon skillnad.

V Ville_Vessla skrev:
JodÄ, vet att den Àr dÄlig jÀmfört med en modern bil men en av de sÀkraste nÀr den tillverkades. Men hon kommer ju vara myndig dÄ sÄ jag ser bara att jag kan ge rÄd, inte bestÀmma nÄt.
Visst var det en sÀker bil för sin tid. Du kan ju vÀgra ge den till henne. Men risken Àr vÀl dÄ stor att hon köper nÄgot Ànnu osÀkrare.

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.