N Niq skrev:
Det verkar finns någon sorts utbredd tro att märkesverkstäder är mycket bättre.
Märkesverkstäder är generellt mycket bättre på att ta betalt.
 
  • Haha
useless och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag köpte en cirkulär led och ersatte glödlampan som lyste upp nyckelhålet i saaben.

[bild]

Bara en liten grej men som jag tycker höjer intrycket.
En enkel finess som faktiskt fortfarande inte alla bilar har än idag. Snyggt!
 
J
T tompaah7503 skrev:
Har någon använt Biltemas delbara drivknutsdamask?
Tog ut en gammal bil från förrådet och en damask kastade fett åt alla håll. Orka plocka isär allt för en köra-sällan-bil.
Jag har stått inför det där problemet ett par gånger och först tänkt delbar damask, men tillslut alltid rivit bort drivknuten. Har aldrig bytt hela knuten, bara rengjort och återfettat och ny damask. Om bilen bara ska gå året ut så kanske delbar är bra. Eller om bilen är extremt svår att ta loss drivknut på. Annars är det nog värt nån timmes extra jobb mot att få det bra.

Sen är jag tyvärr väldigt skeptisk till "modernt gummi", de verkar hålla mycket kortare än gamla tidens gummidelar. :(
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det verkar finns någon sorts utbredd tro att märkesverkstäder är mycket bättre.
Märkesverkstäder har generellt mycket större erfarenhet av och kunskap om sitt märke
 
G
N Niq skrev:
Det verkar finns någon sorts utbredd tro att märkesverkstäder är mycket bättre.
handlar nog om att dom inte orkar ha avtal med 200 små verkstäder så dom tar hellre stora kedjor..

Sen finns det ju folk som är bra på att mecka bil men värdelösa på pappers arbete och sådana vill man inte heller ha att göra med.
 
F fribygg skrev:
Märkesverkstäder är generellt mycket bättre på att ta betalt.
Håller inte med alls.
Min erfarenhet är när det gäller att ta betalt är att alla bilverkstäder är extremt skickliga. En av få saker alla verkstäder lyckas med i i det närmaste 100% av alla fall.
 
T tompaah7503 skrev:
Har någon använt Biltemas delbara drivknutsdamask?
Tog ut en gammal bil från förrådet och en damask kastade fett åt alla håll. Orka plocka isär allt för en köra-sällan-bil.
[bild]
Jag använder stretch-damasker när jag byter och jag vet axeln inte gått långt så skit kommit in. (köpt en på biltema för det var Söndag, men kvaliten på gummit var så ojämnt "blandat" så jag vart bara ytterligare påmind att biltemas inköpare suger och handlade kvalité veckan efter)

Verktyg är ju iaf. roligt att handla ;)


Bytt ett gäng damasker på senaste ATVn, varför tidigare Polarisar inte varit lika känsliga är jag inte säker på...

Kan se ut såhär efter en dag
En ATV-axel med slitna och smutsiga damasker, trasig gummibälg med skräp intrasslat i mekanismen på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Då är det ju inte läge att bara dra på en ny damask utan allt får tas isär (C-clips skall bytas varje gång men det har jag fuskat med, har i reserv om de ser riktigt jävliga ut)
Delar av en CV-led, inklusive kulor och andra komponenter, ligger utspridda på ett bord i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lindar även vulktejp över stålbanden så grenar får mindre chans att greppa tag i "låshuvudet"
En drivaxel med stretch-damasker och metallfästen ligger på ett slitet arbetsbord, visar processen för reparation av ATV-delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O O skrev:
En enkel finess som faktiskt fortfarande inte alla bilar har än idag. Snyggt!
Dagens bilar ser ju lite annorlunda ut (min 10år gamla)
Start/stopp-brytare i en bil med texten "START ENGINE STOP" och en lampa som lyser "RUN".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänk att man inte ens får en nyckel att vrida runt nu för tiden
 
Kan ju säga att jag inte saknar nyckelkladd alls, gött att bara gå fram till bilen, öppna dörren, sätta sig, lägga i körläge och sticka iväg.
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
J
C cpalm skrev:
Tror du?
De lär ju vara guldkalvar för FB eftersom premien är i stort sett densamma trots att ersättningen är maximerad till bilens marknadsvärde, ingen maskinskada, etc.
Det där har jag också funderat över, det borde vara mkt billigare med helförsäkring på en gammal bil där den blir löst om nåt händer. Om tex vagnskada är 6.000 kr och bilen är värd 25.000 så blir ju max utbetalning 19.000 kr. Fördelen att ha vagnskada är att man, som i mitt fall nu, får hjälp av det egna försäkringsbolaget att rodda i detta. Min (dotters) moped blev påkörd i höstas och den är bara halvförsäkrad. Mitt bolag lyfte inte en fena för att ordna reparation, de hänvisade allt till motpartens bolag som jag inte har någon relation till. Jag fick även ordna transport till och från verkstad själv osv. Hade jag haft helförsäkring -tror- jag att jag kunnat få detta ordnat.

Min förstabil pajade AC kompressorn på i vintras. tror det kostade (försäkringsbolaget) 70.000 att fixa. Självrisken var typ 2.000kr, ungefär så mycket jag fick i stilleståndsersättning iom jag inte tog ut hyrbil... Helt sjuka summor som jag aldrig tror de skulle kunna ta betalt av konsumenter. Troligen har de väl nån rabatt jag inte ser. Renault Zoe som nog inte är värd så enormt mycket mer än vad de reparerade för...
S Stefan1972 skrev:
nja det är väl mer att folk måste bli mer medvetna om att de har ett val. Har man en fin speciell bil så kanske man får kolla på nån bättre försäkring som har förutbestämda värden på bilen.
Min Volvo är ju en helt vanlig trist gubbvolvo, bara att den är välskött och att min pappa har haft den som gör jag gillar den lite mer än en random volvo. Men, ganska ofta är man äldst på parkeringen, så några år till är väl denna en veteran. :D
V Ville_Vessla skrev:
Jag har en 740 87:a och gått ett steg längre, min pappa köpte den nästan ny -89, körde den en hel del första åren efter körkortet -91
Jo, hade vart ännu roligare om nån av bilarna innan hade sparats. Han gillade att hålla efter bilarna, men hade inte samma intresse som mig för "veteranbilar" (även om han såg på varenda avsnitt av wheeler dealers han kom åt att se sista åren han levde). Hade vart kul att skaffa en tvåtaktssaab tillsammans, såna körde han när han var ung... Har en låda nånstans med manualer från 92or och 93 or han haft som han sparade... Han brukade hjälpa mig att skruva med de bilar jag hade också, men själv lämnade han iväg det mesta på verkstad och höll sig med bilar som var max 6-7 år gamla, förutom denna volvo som han gillade (och valde över en passat från 2012 de också hade några år som min mamma sen bytte till en liten kia - passaten var den enda ickesvenska bil han haft tror jag, kian körde han nog bara nån enstaka gång).
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Min förstabil pajade AC kompressorn på i vintras. tror det kostade (försäkringsbolaget) 70.000 att fixa.

Man bytte alltså hela motorn, inklusive AC-kompressor, istället för att bara byta kompressorn?
 
J
useless useless skrev:
Man bytte alltså hela motorn, inklusive AC-kompressor, istället för att bara byta kompressorn?
Man kan tro de skulle byta hela bilen för den summan... Näe, de bytte kondensor, filter, kompressor (som är eldriven och därav svindyr) och alla rör fram i bilen. De bytte inte rören som går över batteriet och som kyler "bakdelen" på batteriet på nåt sätt. När kompressorn rasar kan "spånor" komma ut, därav byter de rätt mycket (var deras förklaring). Orsaken till haveriet var ett läckage på en slang, så oljan läckte ut. Då rasar kompressorn. Varför man inte stänger av om trycket sjunker vet jag inte. Jag har hört att tex VW har kompressorer som inte är urkopplingsbara med magnetkoppling på vanliga fossiblilar, så om gasen läcker ut fortsätter kompressorn att snurra och kostnaden blir nåt liknande. Alla andra "gamla" bilar jag haft så stannar kompressorn om trycket sjunker, så inget skär om det blir läckage.

Jag googlade förresten på zoes kompressor, det är nån slags scrollkompressor, teslas ser snarlik ut. Fanns ett antal hybridbilar som hade liknande, men med både el och remdrift. Vågar inte gissa på vad de kostar att byta...

Som sagt. Att försäkra en ny bil, är dyrt. Reparera dyrare. Jag är tveksam om man ska ha nyare bilar. De är för komplexa och blir för dyra att reparera. Eller försäkra.
 
Kan förklara varför VW har service på sina AC-system nuförtiden.
Verkar kosta 1000kr extra och görs vart fjärde år, och då byter de ut gasen.
 
N
O O skrev:
Märkesverkstäder har generellt mycket större erfarenhet av och kunskap om sitt märke
På att göra service och montera tillbehör 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.