1 108 828 läst ·
15 454 svar
1109k läst
15,5k svar
Allt om bilen
Jag har stått inför det där problemet ett par gånger och först tänkt delbar damask, men tillslut alltid rivit bort drivknuten. Har aldrig bytt hela knuten, bara rengjort och återfettat och ny damask. Om bilen bara ska gå året ut så kanske delbar är bra. Eller om bilen är extremt svår att ta loss drivknut på. Annars är det nog värt nån timmes extra jobb mot att få det bra.T tompaah7503 skrev:
Sen är jag tyvärr väldigt skeptisk till "modernt gummi", de verkar hålla mycket kortare än gamla tidens gummidelar.
handlar nog om att dom inte orkar ha avtal med 200 små verkstäder så dom tar hellre stora kedjor..N Niq skrev:
Sen finns det ju folk som är bra på att mecka bil men värdelösa på pappers arbete och sådana vill man inte heller ha att göra med.
Jag använder stretch-damasker när jag byter och jag vet axeln inte gått långt så skit kommit in. (köpt en på biltema för det var Söndag, men kvaliten på gummit var så ojämnt "blandat" så jag vart bara ytterligare påmind att biltemas inköpare suger och handlade kvalité veckan efter)T tompaah7503 skrev:
Verktyg är ju iaf. roligt att handla
Bytt ett gäng damasker på senaste ATVn, varför tidigare Polarisar inte varit lika känsliga är jag inte säker på...
Kan se ut såhär efter en dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då är det ju inte läge att bara dra på en ny damask utan allt får tas isär (C-clips skall bytas varje gång men det har jag fuskat med, har i reserv om de ser riktigt jävliga ut)
Logga in
Skapa konto
Lindar även vulktejp över stålbanden så grenar får mindre chans att greppa tag i "låshuvudet"
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 inlägg
Kan ju säga att jag inte saknar nyckelkladd alls, gött att bara gå fram till bilen, öppna dörren, sätta sig, lägga i körläge och sticka iväg.
Det där har jag också funderat över, det borde vara mkt billigare med helförsäkring på en gammal bil där den blir löst om nåt händer. Om tex vagnskada är 6.000 kr och bilen är värd 25.000 så blir ju max utbetalning 19.000 kr. Fördelen att ha vagnskada är att man, som i mitt fall nu, får hjälp av det egna försäkringsbolaget att rodda i detta. Min (dotters) moped blev påkörd i höstas och den är bara halvförsäkrad. Mitt bolag lyfte inte en fena för att ordna reparation, de hänvisade allt till motpartens bolag som jag inte har någon relation till. Jag fick även ordna transport till och från verkstad själv osv. Hade jag haft helförsäkring -tror- jag att jag kunnat få detta ordnat.C cpalm skrev:
Min förstabil pajade AC kompressorn på i vintras. tror det kostade (försäkringsbolaget) 70.000 att fixa. Självrisken var typ 2.000kr, ungefär så mycket jag fick i stilleståndsersättning iom jag inte tog ut hyrbil... Helt sjuka summor som jag aldrig tror de skulle kunna ta betalt av konsumenter. Troligen har de väl nån rabatt jag inte ser. Renault Zoe som nog inte är värd så enormt mycket mer än vad de reparerade för...
Min Volvo är ju en helt vanlig trist gubbvolvo, bara att den är välskött och att min pappa har haft den som gör jag gillar den lite mer än en random volvo. Men, ganska ofta är man äldst på parkeringen, så några år till är väl denna en veteran.S Stefan1972 skrev:
Jo, hade vart ännu roligare om nån av bilarna innan hade sparats. Han gillade att hålla efter bilarna, men hade inte samma intresse som mig för "veteranbilar" (även om han såg på varenda avsnitt av wheeler dealers han kom åt att se sista åren han levde). Hade vart kul att skaffa en tvåtaktssaab tillsammans, såna körde han när han var ung... Har en låda nånstans med manualer från 92or och 93 or han haft som han sparade... Han brukade hjälpa mig att skruva med de bilar jag hade också, men själv lämnade han iväg det mesta på verkstad och höll sig med bilar som var max 6-7 år gamla, förutom denna volvo som han gillade (och valde över en passat från 2012 de också hade några år som min mamma sen bytte till en liten kia - passaten var den enda ickesvenska bil han haft tror jag, kian körde han nog bara nån enstaka gång).V Ville_Vessla skrev:
Man kan tro de skulle byta hela bilen för den summan... Näe, de bytte kondensor, filter, kompressor (som är eldriven och därav svindyr) och alla rör fram i bilen. De bytte inte rören som går över batteriet och som kyler "bakdelen" på batteriet på nåt sätt. När kompressorn rasar kan "spånor" komma ut, därav byter de rätt mycket (var deras förklaring). Orsaken till haveriet var ett läckage på en slang, så oljan läckte ut. Då rasar kompressorn. Varför man inte stänger av om trycket sjunker vet jag inte. Jag har hört att tex VW har kompressorer som inte är urkopplingsbara med magnetkoppling på vanliga fossiblilar, så om gasen läcker ut fortsätter kompressorn att snurra och kostnaden blir nåt liknande. Alla andra "gamla" bilar jag haft så stannar kompressorn om trycket sjunker, så inget skär om det blir läckage.useless skrev:
Jag googlade förresten på zoes kompressor, det är nån slags scrollkompressor, teslas ser snarlik ut. Fanns ett antal hybridbilar som hade liknande, men med både el och remdrift. Vågar inte gissa på vad de kostar att byta...
Som sagt. Att försäkra en ny bil, är dyrt. Reparera dyrare. Jag är tveksam om man ska ha nyare bilar. De är för komplexa och blir för dyra att reparera. Eller försäkra.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 inlägg
Kan förklara varför VW har service på sina AC-system nuförtiden.
Verkar kosta 1000kr extra och görs vart fjärde år, och då byter de ut gasen.
Verkar kosta 1000kr extra och görs vart fjärde år, och då byter de ut gasen.