13th Marine 13th Marine skrev:
Kan förklara varför VW har service på sina AC-system nuförtiden.
Verkar kosta 1000kr extra och görs vart fjärde år, och då byter de ut gasen.
Har väl länge varit rekommenderat att göra service på ac-systemen men eftersom det ingått i något serviceprogram så har många struntat i det.

N Niq skrev:
Har väl länge varit rekommenderat att göra service på ac-systemen men eftersom det ingått i något serviceprogram så har många struntat i det.
Inkl byte av gasen?

Jag kollade vad en icke-märkesverkstad skulle ha för att serva vår ID4a, de tänkte inte göra gasbytet. Och då var prisskillnaden försumbar mot om VW-skulle göra (om man drog bort delen för gasbyte).

G Greger_08 skrev:
handlar nog om att dom inte orkar ha avtal med 200 små verkstäder så dom tar hellre stora kedjor..

Sen finns det ju folk som är bra på att mecka bil men värdelösa på pappers arbete och sådana vill man inte heller ha att göra med.
Men det har dom ju redan. Oftast får man ju en lista med verkstäder i närheten som dom har avtal med som man får välja på.

Men det har ju även blivit en säljpunkt. Till dotterns bil så berättade fb att till det här märket hör orginaldelsförsäkring till. Dvs att om något händer lämnas bilen till märkesverkstad och orginaldelar används för att laga den. Jag har haft en del att göra med dom märkesverkstäder som är här i närheten så jag försökte välja bort det men det var inte möjligt.

Känns som det förvrider marknaden och förhindrar konkurrensen då FB gör på det viset

13th Marine 13th Marine skrev:
Inkl byte av gasen?

Jag kollade vad en icke-märkesverkstad skulle ha för att serva vår ID4a, de tänkte inte göra gasbytet. Och då var prisskillnaden försumbar mot om VW-skulle göra (om man drog bort delen för gasbyte).
Ja framförallt byte av gasen eftersom den innehåller smörjmedel för kompressorn.
Jag trodde det var tvärtom att dom flesta som utför ac-service i stort sett bara bytte ut gasen.

Oljan kan väl tillsättas via gasen men den kan väl också tillsättas separat från gasen direkt i kompressorn. Jag tror inte man får bort all olja fast man vakuumtömmer systemet heller.

DennisCA DennisCA skrev:
Känns som det förvrider marknaden och förhindrar konkurrensen då FB gör på det viset
Fast det har ju fb gjort länge på olika vis. Dom ställer villkoren för verkstäder och accepterar du inte dom så avslutar dom bara samarbetet och slutar acceptera dina räkningar.

Jo jag förstår det, men tycker ändå det är för jävligt och nånting borde göras *knyter näven i fickan*

C
N Niq skrev:
Men det har ju även blivit en säljpunkt.
Låter lite märkligt. Märkesverkstäderna brukar väl generellt sett alltid vara godkända av FB(?)

C cpalm skrev:
Låter lite märkligt. Märkesverkstäderna brukar väl generellt sett alltid vara godkända av FB(?)
Jag tror det har med ålder på bil att göra men jag vet inte.

Självklart använder dom ju allt för att kunna framstå som bättre också.

T tompaah7503 skrev:
Har någon använt Biltemas delbara drivknutsdamask?
Tog ut en gammal bil från förrådet och en damask kastade fett åt alla håll. Orka plocka isär allt för en köra-sällan-bil.
[bild]
Merca?
Jag har för ett par år sen provat damasker som var tänjbara och som man drog på över en smord plastkon, de fungerade.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Merca?
Jag har för ett par år sen provat damasker som var tänjbara och som man drog på över en smord plastkon, de fungerade.
Fick den på plats nu men tyckte inte jag fick limmat sömmen helt rätt så jag får se om den fungerar ett tag, väsentligt billigare än alla andra typer av reparationer. Får göra om det om det inte blev bra, var ingen dyr grej.
Jo det är en S123:a, 7-sits, taklucka, 5-växlad 300-diesel, fin bil. Nästan rostfri, gick som ambassadbil i Belgien länge.

• Blå Mercedes S123 kombi parkerad i garage, vänster bakre vinkel. Brukade vara ambassadbil i Belgien, nästan rostfri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
InsidersUnited och 10 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Sen är jag tyvärr väldigt skeptisk till "modernt gummi", de verkar hålla mycket kortare än gamla tidens gummidelar. :(
Ja, gummi förr var bättre. Idag är det en mjukare form av plast och håller inte längre särskilt bra. 😟

C
N Niq skrev:
Jag tror det har med ålder på bil att göra men jag vet inte.
Kanske var en märkesförsäkring? Då antar jag att man inte har något annat än märkesverkstäderna att välja på och att de försöker göra en grej av det.

T tompaah7503 skrev:
Fick den på plats nu men tyckte inte jag fick limmat sömmen helt rätt så jag får se om den fungerar ett tag, väsentligt billigare än alla andra typer av reparationer. Får göra om det om det inte blev bra, var ingen dyr grej.
Jo det är en S123:a, 7-sits, taklucka, 5-växlad 300-diesel, fin bil. Nästan rostfri, gick som ambassadbil i Belgien länge.
säkra upp med en rulle vulktejp utanpå kanske?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.