1 108 183 läst ·
15 450 svar
1108k läst
15,5k svar
Allt om bilen
Nej men jag har kört med silikondamasker som man kan dra över drivknuten m.h.a en kon tyckte det gick ganska smidigt samt att dom höll bra. drivknuten punkt se köpte jag ifrånT tompaah7503 skrev:
Jag bor ju i Finland så kanske det görs annorlunda här. Men när jag blev påkörd så ringde försäkringsbolaget upp mig och frågade om jag ville lösa in bilen eller få en engångsersättning. Engångsersättningen var ju förstås lägre än inlösningssumman. Den bilen var inte heller värd speciellt mycket.useless skrev:
När jag råkade ut för något liknande med en bil som var värd ca 25 000:- var det helt omöjligt att få pengar från försäkringsbolaget för att laga själv. Antingen skulle det lagas på märkesverkstan för 22 000:-, eller så fick jag 22 000:- i handen när jag lämnade bilen för skrotning.
På min bil var det bara plastsjoket under grill/kofångare fram som gått sönder (inklusive dimljus och lite andra platsgrejer). Jag kunde köpa reservdelar på skroten för ett par tusen eller helt nya delar på internet för 6 000:- och jag framförde till försäkringsbolaget att jag skulle nöja mig med det, men det var lönlöst - Dyr märkesverkstadslagning eller skrotning var de enda alternativen. Jag antar att försäkringsbolagen gärna blir av med äldre bilar...
När jag blev påkörd med en annan bil som var lite dyrare frågade dom om jag ville ha pengar eller om jag ville få den lagad på verkstad.
Man brukar väl fara o göra besiktning/granskning snabbt och sedan lämnar verkstaden ett kostnadsförslag till fb som sedan tar ställning till vad som ska göras. Först därefter så bokar man tid för åtgärd. Så jag skulle nog fara o visa bilen så snart som möjligt.J JohanLun skrev:Fick välja på en verkstad på en lista som jag skulle åka förbi eller skicka en bild till, men avvaktar att motparten verkligen tar på sig detta. Jag vill inte lämna in bilen och betala självrisken själv och motparten sen "ångrar sig". Jag tror att många försäkringsbolag har 0 i självrisk om man skadar annat fordon, så troligen kostar det inte honom något. Jag har svårt att tro att hans bonus påverkas, då han vad jag förstod hade haft närkontakt med andra tidigare (gamla skador på bilen som skett vid andra tillfällen tydligen). Jag har dåliga erfarenheter av att "göra upp" saker utanför fb. Måste nåt fixas, även om det är nåt enkelt som går att fylla i med en sprayflaska så får man snabbt lägga mycket tid och pengar, mer än vad motpartens självrisk är. Bara en burk lack och klarlack på volvo kostar garanterat 500kr. Det är inte värt att göra nåt själv. Verkstan jag valde låg nära mig, så minsta jobb för mig är nog bara att lämna bort.
Anmälan ska man ju göra snabbt, men jag tror att nästa åtgärd kan man dröja med.
Tyvärr är bilen ovanligt fin, har "bara" gått 25.000 mil. Jag vill gärna ha kvar den och inte ha nån annan bil. Efter min granskning så kan jag säga att jag tror att de bara kommer polera detta och inget mer. Så "lösa" bilen kommer inte på fråga.
Trist om det är så.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Bara anmäla till ditt försäkringsbolag.J JohanLun skrev:Ska man posta här eller i gaaahhh tråden...
Min gamla V70 från 2005 som är (till synes) helt rostfri och rak och fin i plåten överallt blev påkörd när den stod parkerad i helgen. Bilen är vår sällan-körs-bil och jättefräsh, många V70 som är skötta bra ser ofta fina ut, då många verkar klara sig från rost. Men det är en gammal bil.
Personen som körde på var trevlig och beklagade så mycket det som hänt, jag såg inte själva händelsen men var vid bilen när det hände. jag fick uppgifter osv. Hans stötfångare fram tog i min passagerardörr och stötfångare. Var en mindre volvosuv som körde på så bumpern fram på den var inte slät utan hade vinklar och profiler. Blinkers i framskärmen har en repa, två djupa repor i framstötfångare, den lackade dörrlisten repig och ett större område på dörren ser man att det gnidit och verkar vara lite repigt men i vanligt ljus ser jag inte att det bucklats in på nåt sätt. Dock har jag svårt förstå hur man kan köra emot UTAN att det skulle bli en repa utan bara "gnid" som går att polera bort. Plåt och lack är ju mjukt. Och volvon hade som sagt inte en helt slät stötfångare...
Hade jag själv kört mot nåt hade jag försökt polera upp detta bara, på plåten på dörren tror jag inte det gått igenom lacken. Bilen är solidröd och jag tror det är lack och klarlack.
Vad gör man i sådana här fall och vad ersätter försäkringsbolagen?
Jag tror jag kommer ha kvar denna bil många år till och då det är en extrabil lider jag inte av att ha den inlämnad. Ska man, trots skadorna är väldigt små, bara lämna iväg den och låta proffsen snygga till bilen på det sätt de finner bäst? Är det dumt att själv försöka polera detta först, ska man skadebesiktiga direkt? Jag är en sån som retar mig på "defekter" även på en gammal bil och oftast parkerar lite längre bort på stormarknader för att undvika dörruppslag. På denna gamla bil har jag bara nåt enstaka dörruppslag och nån liten repa på en stötfångare. Blir det sämre av att lacka om något? Eller ska man propsa på omlack? Gör de ens nåt på en så här gammal bil?
Jag har en 740 87:a och gått ett steg längre, min pappa köpte den nästan ny -89, körde den en hel del första åren efter körkortet -91. Pappa köpte sen en ny bil runt 2003 så jag fick denna när vi flyttade från stan till hus på vischan. Runt 2008-2009 slutade jag köra med den, gör det sporadiskt mer som hobbybil än bruks, oerhört trevlig att köra. Dottern som kör -88 740 Atraktor tar körkort nästa vår har fastslagit att hon ska ha den som bruksbil, den är cool idag,, så 3 generationer på samma bil än så länge som det verkar.J JohanLun skrev:
Inga tankar på säkerhet? Jag skulle inte vilja att min dotter for runt i en så gammal bil.V Ville_Vessla skrev:Jag har en 740 87:a och gått ett steg längre, min pappa köpte den nästan ny -89, körde den en hel del första åren efter körkortet -91. Pappa köpte sen en ny bil runt 2003 så jag fick denna när vi flyttade från stan till hus på vischan. Runt 2008-2009 slutade jag köra med den, gör det sporadiskt mer som hobbybil än bruks, oerhört trevlig att köra. Dottern som kör -88 740 Atraktor tar körkort nästa vår har fastslagit att hon ska ha den som bruksbil, den är cool idag,, så 3 generationer på samma bil än så länge som det verkar.