1 108 183 läst ·
15 450 svar
1108k läst
15,5k svar
Allt om bilen
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Det tråkiga idag är ju att lack på tre fyra delar av karossen lätt kan springa i väg i mer än vad bilen är värd så "hoppas inte för mycket"...........
Enligt min erfarenhet:
Försäkringsbolaget ber dig lämna bilen till en av dom utsedd verkstad för kostnadsförslag. Förslaget är 100% högre än gängse pris "på stan" och högre än bilens värde, så försäkringsbolaget kommer kräva att bilen löses in och skrotas.
Försäkringsbolaget ber dig lämna bilen till en av dom utsedd verkstad för kostnadsförslag. Förslaget är 100% högre än gängse pris "på stan" och högre än bilens värde, så försäkringsbolaget kommer kräva att bilen löses in och skrotas.
Börja med att skadebesiktiga på en av FB godkänd verkstad du. I och med att det är (det andra fordonets) trafikförsäkring som ersätter gissar jag att det inte blir så mycket tjafs om vad som kan ersättas.J JohanLun skrev:
Annars finns det troligen genvägar om man vill fixa till ett rimligare pris.
Frågan är väl vad vill du själv? Det kan mycket väl vara så att det blir så dyrt att fixa på verkstad att försäkringsbolaget vill lösa in bilen eller ge en engångsersättning. Vill du ha kvar bilen och kan tänka dig att fixa själv efter bästa förmåga och kan leva med en del defekter så är det säkert lönt att ta pengarna. Kan du inte leva med en del defekter så är det nog bättre att lösa in bilen eller om dom är villiga att fixa den välja det alternativet. Det är ju väldigt stor risk att dom inte får färgen precis likadan.J JohanLun skrev:Ska man posta här eller i gaaahhh tråden...
Min gamla V70 från 2005 som är (till synes) helt rostfri och rak och fin i plåten överallt blev påkörd när den stod parkerad i helgen. Bilen är vår sällan-körs-bil och jättefräsh, många V70 som är skötta bra ser ofta fina ut, då många verkar klara sig från rost. Men det är en gammal bil.
Personen som körde på var trevlig och beklagade så mycket det som hänt, jag såg inte själva händelsen men var vid bilen när det hände. jag fick uppgifter osv. Hans stötfångare fram tog i min passagerardörr och stötfångare. Var en mindre volvosuv som körde på så bumpern fram på den var inte slät utan hade vinklar och profiler. Blinkers i framskärmen har en repa, två djupa repor i framstötfångare, den lackade dörrlisten repig och ett större område på dörren ser man att det gnidit och verkar vara lite repigt men i vanligt ljus ser jag inte att det bucklats in på nåt sätt. Dock har jag svårt förstå hur man kan köra emot UTAN att det skulle bli en repa utan bara "gnid" som går att polera bort. Plåt och lack är ju mjukt. Och volvon hade som sagt inte en helt slät stötfångare...
Hade jag själv kört mot nåt hade jag försökt polera upp detta bara, på plåten på dörren tror jag inte det gått igenom lacken. Bilen är solidröd och jag tror det är lack och klarlack.
Vad gör man i sådana här fall och vad ersätter försäkringsbolagen?
Jag tror jag kommer ha kvar denna bil många år till och då det är en extrabil lider jag inte av att ha den inlämnad. Ska man, trots skadorna är väldigt små, bara lämna iväg den och låta proffsen snygga till bilen på det sätt de finner bäst? Är det dumt att själv försöka polera detta först, ska man skadebesiktiga direkt? Jag är en sån som retar mig på "defekter" även på en gammal bil och oftast parkerar lite längre bort på stormarknader för att undvika dörruppslag. På denna gamla bil har jag bara nåt enstaka dörruppslag och nån liten repa på en stötfångare. Blir det sämre av att lacka om något? Eller ska man propsa på omlack? Gör de ens nåt på en så här gammal bil?
Tråkigt om en bra bil blir skrot pga mindre skada.
Just röda lacker tycker jag mig se ofta ha färgskiftningar efter omlack. Om röd påverkas mer av solblekning än andra nyanser låter jag vara osagt, men min begränsade erfarenhet är att det kräver en skicklig lackerare för att inte bli nyansskillnad mellan gamma/ny lackyta. Så där skulle jag varit vaksam efter slutresutatet presenteras.J JohanLun skrev:Ska man posta här eller i gaaahhh tråden...
Min gamla V70 från 2005 som är (till synes) helt rostfri och rak och fin i plåten överallt blev påkörd när den stod parkerad i helgen. Bilen är vår sällan-körs-bil och jättefräsh, många V70 som är skötta bra ser ofta fina ut, då många verkar klara sig från rost. Men det är en gammal bil.
Personen som körde på var trevlig och beklagade så mycket det som hänt, jag såg inte själva händelsen men var vid bilen när det hände. jag fick uppgifter osv. Hans stötfångare fram tog i min passagerardörr och stötfångare. Var en mindre volvosuv som körde på så bumpern fram på den var inte slät utan hade vinklar och profiler. Blinkers i framskärmen har en repa, två djupa repor i framstötfångare, den lackade dörrlisten repig och ett större område på dörren ser man att det gnidit och verkar vara lite repigt men i vanligt ljus ser jag inte att det bucklats in på nåt sätt. Dock har jag svårt förstå hur man kan köra emot UTAN att det skulle bli en repa utan bara "gnid" som går att polera bort. Plåt och lack är ju mjukt. Och volvon hade som sagt inte en helt slät stötfångare...
Hade jag själv kört mot nåt hade jag försökt polera upp detta bara, på plåten på dörren tror jag inte det gått igenom lacken. Bilen är solidröd och jag tror det är lack och klarlack.
Vad gör man i sådana här fall och vad ersätter försäkringsbolagen?
Jag tror jag kommer ha kvar denna bil många år till och då det är en extrabil lider jag inte av att ha den inlämnad. Ska man, trots skadorna är väldigt små, bara lämna iväg den och låta proffsen snygga till bilen på det sätt de finner bäst? Är det dumt att själv försöka polera detta först, ska man skadebesiktiga direkt? Jag är en sån som retar mig på "defekter" även på en gammal bil och oftast parkerar lite längre bort på stormarknader för att undvika dörruppslag. På denna gamla bil har jag bara nåt enstaka dörruppslag och nån liten repa på en stötfångare. Blir det sämre av att lacka om något? Eller ska man propsa på omlack? Gör de ens nåt på en så här gammal bil?
Så är det säkert. Skadan är ju minimal, så visst kan jag leva med den, men det känns trist när man inte orsakat den själv.S Stefan1972 skrev:
Jag är väldigt nöjd med denna bil, min pappa hade den nästan sen ny och höll efter den bra och pappa gick nyligen bort och även om det är en vanlig bil så känns det lite trevligt att fortsätta köra den.DennisCA skrev:
Då det bara är ytliga repor, förhoppnigsvis på plåten bara i klarlacken så finns inte en chans att jag kommer låda dem skrota bilen, att hitta en annan i samma skick är "omöjligt", iallafall för den eventuella ersättning jag skulle få.N Niq skrev:Frågan är väl vad vill du själv? Det kan mycket väl vara så att det blir så dyrt att fixa på verkstad att försäkringsbolaget vill lösa in bilen eller ge en engångsersättning. Vill du ha kvar bilen och kan tänka dig att fixa själv efter bästa förmåga och kan leva med en del defekter så är det säkert lönt att ta pengarna. Kan du inte leva med en del defekter så är det nog bättre att lösa in bilen eller om dom är villiga att fixa den välja det alternativet. Det är ju väldigt stor risk att dom inte får färgen precis likadan.
Tråkigt om en bra bil blir skrot pga mindre skada.
Men jag vill ju inte lägga min egna tid på att polera och försöka fylla i färg i repor som jag vet inte är speciellt lätt att få snyggt heller.
Jag ser ingen anledning att försöka hitta ett rimligare pris, då jag räknar med att motpartens försäkring betalar - det viktiga är att jag får behålla bilen och att detta inte sticker ut kosmetiskt eller leder till framtida rostskador.Skadan syns ju inte på ett par meters håll eller om bilen som nu körts 20 mil på motorväg i regn.C cpalm skrev:
Jag har anmält till FB och får prata med verkstaden om vilka alternativ som finns helt enkelt.
Jag tror faktiskt att min pappa fått nån del på bilen omlackad efter en mindre skada för ett par år sen, jag kan inte se vilken del det är, så jag tror den röda solidlacken med klarlack inte bleks så mycket trots allt.M MasMats skrev:Just röda lacker tycker jag mig se ofta ha färgskiftningar efter omlack. Om röd påverkas mer av solblekning än andra nyanser låter jag vara osagt, men min begränsade erfarenhet är att det kräver en skicklig lackerare för att inte bli nyansskillnad mellan gamma/ny lackyta. Så där skulle jag varit vaksam efter slutresutatet presenteras.
Jag antar att det bara är att vänta på vad fb säger. Har inte fb särskilda besiktningsstationer i Stockholm ännu? Om dom nu tycker den ska lösas in så måste du väl fundera på hur mycket pengar du är beredd att betala om något annat dyrt går sönder på den. Jag vet att just med V70 finns det några saker som är dyra att laga och som är vanliga fel.J JohanLun skrev:Då det bara är ytliga repor, förhoppnigsvis på plåten bara i klarlacken så finns inte en chans att jag kommer låda dem skrota bilen, att hitta en annan i samma skick är "omöjligt", iallafall för den eventuella ersättning jag skulle få.
Men jag vill ju inte lägga min egna tid på att polera och försöka fylla i färg i repor som jag vet inte är speciellt lätt att få snyggt heller.
Det verkar vara väldigt svårt att hitta någon som är villig att fixa repor nuförtiden. Har försökt hitta men alla säger bara att man måste måla om.
Jag har varit ute och granskat bilen, i stötfångaren finns en repa genom lacken, jag tog som sagt en bild på hans bil och det syns att han varit på rejält för han har ett stort märke, på min bil verkar det träffat kanske fälgen, men framförallt har nog "kraften" tagits av sidoblinkers och plastlisten i framskärm och passagerardörr, för där är det djupare repor, på lacken är det en större yta ovanför som är repig i klarlack men inte genom solidlacken, typ två handflator med mer repor på kanten där dörren möter framskärmen, som att den är hårdare eller sticker ut mer. Både framskärm och dörr har dessa små repor. Ungefär som om man dragit ett fint sandpapper över ytan. Min tro är att om man polerar och vaxar detta så kommer man inte att se det. Men om klarlacken är skadad, kanske det blir fult efter ett tag? På plastlisterna kring taket har klarlacken släppt på ett par ställen (som jag tänkt åtgärda men inte hunnit) och där blir lacken under jättematt och känslig. Frågan är ju hur man vet om klarlacken bara är skadad eller om den är bortnött? Jag kan inte se att det finns några buckor, kanske ska man kolla dörrfalsen så det inte är skador där. Men samtidigt har jag svårt att se att ett försäkringsbolag kommer ersätta något sådant. Om de ens alls ersätter om det går att polera bort?
Fan så irriterande sånt här är. Och jag hatar att ha skador, även små, som jag går och retar mig på.
Fan så irriterande sånt här är. Och jag hatar att ha skador, även små, som jag går och retar mig på.
Fick välja på en verkstad på en lista som jag skulle åka förbi eller skicka en bild till, men avvaktar att motparten verkligen tar på sig detta. Jag vill inte lämna in bilen och betala självrisken själv och motparten sen "ångrar sig". Jag tror att många försäkringsbolag har 0 i självrisk om man skadar annat fordon, så troligen kostar det inte honom något. Jag har svårt att tro att hans bonus påverkas, då han vad jag förstod hade haft närkontakt med andra tidigare (gamla skador på bilen som skett vid andra tillfällen tydligen). Jag har dåliga erfarenheter av att "göra upp" saker utanför fb. Måste nåt fixas, även om det är nåt enkelt som går att fylla i med en sprayflaska så får man snabbt lägga mycket tid och pengar, mer än vad motpartens självrisk är. Bara en burk lack och klarlack på volvo kostar garanterat 500kr. Det är inte värt att göra nåt själv. Verkstan jag valde låg nära mig, så minsta jobb för mig är nog bara att lämna bort.N Niq skrev:
Anmälan ska man ju göra snabbt, men jag tror att nästa åtgärd kan man dröja med.
Tyvärr är bilen ovanligt fin, har "bara" gått 25.000 mil. Jag vill gärna ha kvar den och inte ha nån annan bil. Efter min granskning så kan jag säga att jag tror att de bara kommer polera detta och inget mer. Så "lösa" bilen kommer inte på fråga.N Niq skrev:
Trist om det är så.N Niq skrev:
När jag råkade ut för något liknande med en bil som var värd ca 25 000:- var det helt omöjligt att få pengar från försäkringsbolaget för att laga själv. Antingen skulle det lagas på märkesverkstan för 22 000:-, eller så fick jag 22 000:- i handen när jag lämnade bilen för skrotning.N Niq skrev:
På min bil var det bara plastsjoket under grill/kofångare fram som gått sönder (inklusive dimljus och lite andra platsgrejer). Jag kunde köpa reservdelar på skroten för ett par tusen eller helt nya delar på internet för 6 000:- och jag framförde till försäkringsbolaget att jag skulle nöja mig med det, men det var lönlöst - Dyr märkesverkstadslagning eller skrotning var de enda alternativen. Jag antar att försäkringsbolagen gärna blir av med äldre bilar...
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Ja det är få som håller på med kontanta ersättningar för att "laga själv" idag.......
