1 108 169 läst ·
15 450 svar
1108k läst
15,5k svar
Allt om bilen
Någon som har handlat på https://volvozone.eu ?
Jag behöver nya Nivomater till en V70 och de ligger 3-6kkr under svenska priser.
/Höghus
Jag behöver nya Nivomater till en V70 och de ligger 3-6kkr under svenska priser.
/Höghus
Konstigt nog körde rätt många jag kände när vi var i 20-års åldern 340/360. Vi och pensionärer. Fick faktiskt 5000 spänn runt -98 när jag sålde min efter 3-4 år. Till nån i 20-årsåldern, kul att sladda med, men bättre kontroll än 240/740. Det räcker som argument för den bilen.
Jag köpte en cirkulär led och ersatte glödlampan som lyste upp nyckelhålet i saaben. Det finns en rund diffuser som ska sprida ljuset men det ser inte så bra ut, syns ljuset kommer bara från ett håll. Länge tänkt det skulle se snyggare ut om det var jämt upplyst.
Så jag köpte en rund led som passade sådär löst runt diffusern och det blev riktigt bra. Lyste ganska starkt men med ett 100 ohms motstånd blev ljusstyrkan bra.
Bara en liten grej men som jag tycker höjer intrycket.
Så jag köpte en rund led som passade sådär löst runt diffusern och det blev riktigt bra. Lyste ganska starkt men med ett 100 ohms motstånd blev ljusstyrkan bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara en liten grej men som jag tycker höjer intrycket.
Detta är mera ett test och inte färdigt, men har saknat ett armstöd i saaben. Jag noterade att armstödet i min 850, där inredningen är i samma sorts tyg men grått, kunde kanske passa in.
Det är synd på färgen, men ser ändå bättre ut än läder bland all velour.
Man får också dryckeshållare, fast position måste justeras eller så kommer det i vägen för växelspaken:
Själva stödet till hållaren är gjort i plywood och jag har provat limma lite gammalt svart läder runt det. Kanske vinyl hade funkat bättre men jag hade gammalt läder liggandes och det borde inte synas så mycket när städet är på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är synd på färgen, men ser ändå bättre ut än läder bland all velour.
Man får också dryckeshållare, fast position måste justeras eller så kommer det i vägen för växelspaken:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Själva stödet till hållaren är gjort i plywood och jag har provat limma lite gammalt svart läder runt det. Kanske vinyl hade funkat bättre men jag hade gammalt läder liggandes och det borde inte synas så mycket när städet är på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plockade bort centerkonsolen från 850:n idag också.
Sprickor finns det här som där
Biten som håller fast armstödet har gått av och försökts repareras tidigare.
Här är det riktigt hemskt då tidigare ägare försökt limma fast läderdamasken till växelspaken.
Efter jag petat bort limmet ser det bättre ut. Tror den ska gå att rädda den här centerkonsolen.
Lappar sprickorna med epoxi
Den här sprickan är svårt att se. Den här sprickan där framme vill jag limma med metall-epoxi och en bit plattjärn på undersidan som stöder upp hela grejen. Har nåt som heter Devcon som blir väldigt starkt då det härdat.
Tror sätena ska ut också så jag får bilen ordentligt städat.
Sprickor finns det här som där
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Biten som håller fast armstödet har gått av och försökts repareras tidigare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är det riktigt hemskt då tidigare ägare försökt limma fast läderdamasken till växelspaken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter jag petat bort limmet ser det bättre ut. Tror den ska gå att rädda den här centerkonsolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lappar sprickorna med epoxi
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här sprickan är svårt att se. Den här sprickan där framme vill jag limma med metall-epoxi och en bit plattjärn på undersidan som stöder upp hela grejen. Har nåt som heter Devcon som blir väldigt starkt då det härdat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror sätena ska ut också så jag får bilen ordentligt städat.
Självbyggare
· SE4
· 3 254 inlägg
Ska man posta här eller i gaaahhh tråden...
Min gamla V70 från 2005 som är (till synes) helt rostfri och rak och fin i plåten överallt blev påkörd när den stod parkerad i helgen. Bilen är vår sällan-körs-bil och jättefräsh, många V70 som är skötta bra ser ofta fina ut, då många verkar klara sig från rost. Men det är en gammal bil.
Personen som körde på var trevlig och beklagade så mycket det som hänt, jag såg inte själva händelsen men var vid bilen när det hände. jag fick uppgifter osv. Hans stötfångare fram tog i min passagerardörr och stötfångare. Var en mindre volvosuv som körde på så bumpern fram på den var inte slät utan hade vinklar och profiler. Blinkers i framskärmen har en repa, två djupa repor i framstötfångare, den lackade dörrlisten repig och ett större område på dörren ser man att det gnidit och verkar vara lite repigt men i vanligt ljus ser jag inte att det bucklats in på nåt sätt. Dock har jag svårt förstå hur man kan köra emot UTAN att det skulle bli en repa utan bara "gnid" som går att polera bort. Plåt och lack är ju mjukt. Och volvon hade som sagt inte en helt slät stötfångare...
Hade jag själv kört mot nåt hade jag försökt polera upp detta bara, på plåten på dörren tror jag inte det gått igenom lacken. Bilen är solidröd och jag tror det är lack och klarlack.
Vad gör man i sådana här fall och vad ersätter försäkringsbolagen?
Jag tror jag kommer ha kvar denna bil många år till och då det är en extrabil lider jag inte av att ha den inlämnad. Ska man, trots skadorna är väldigt små, bara lämna iväg den och låta proffsen snygga till bilen på det sätt de finner bäst? Är det dumt att själv försöka polera detta först, ska man skadebesiktiga direkt? Jag är en sån som retar mig på "defekter" även på en gammal bil och oftast parkerar lite längre bort på stormarknader för att undvika dörruppslag. På denna gamla bil har jag bara nåt enstaka dörruppslag och nån liten repa på en stötfångare. Blir det sämre av att lacka om något? Eller ska man propsa på omlack? Gör de ens nåt på en så här gammal bil?
Min gamla V70 från 2005 som är (till synes) helt rostfri och rak och fin i plåten överallt blev påkörd när den stod parkerad i helgen. Bilen är vår sällan-körs-bil och jättefräsh, många V70 som är skötta bra ser ofta fina ut, då många verkar klara sig från rost. Men det är en gammal bil.
Personen som körde på var trevlig och beklagade så mycket det som hänt, jag såg inte själva händelsen men var vid bilen när det hände. jag fick uppgifter osv. Hans stötfångare fram tog i min passagerardörr och stötfångare. Var en mindre volvosuv som körde på så bumpern fram på den var inte slät utan hade vinklar och profiler. Blinkers i framskärmen har en repa, två djupa repor i framstötfångare, den lackade dörrlisten repig och ett större område på dörren ser man att det gnidit och verkar vara lite repigt men i vanligt ljus ser jag inte att det bucklats in på nåt sätt. Dock har jag svårt förstå hur man kan köra emot UTAN att det skulle bli en repa utan bara "gnid" som går att polera bort. Plåt och lack är ju mjukt. Och volvon hade som sagt inte en helt slät stötfångare...
Hade jag själv kört mot nåt hade jag försökt polera upp detta bara, på plåten på dörren tror jag inte det gått igenom lacken. Bilen är solidröd och jag tror det är lack och klarlack.
Vad gör man i sådana här fall och vad ersätter försäkringsbolagen?
Jag tror jag kommer ha kvar denna bil många år till och då det är en extrabil lider jag inte av att ha den inlämnad. Ska man, trots skadorna är väldigt små, bara lämna iväg den och låta proffsen snygga till bilen på det sätt de finner bäst? Är det dumt att själv försöka polera detta först, ska man skadebesiktiga direkt? Jag är en sån som retar mig på "defekter" även på en gammal bil och oftast parkerar lite längre bort på stormarknader för att undvika dörruppslag. På denna gamla bil har jag bara nåt enstaka dörruppslag och nån liten repa på en stötfångare. Blir det sämre av att lacka om något? Eller ska man propsa på omlack? Gör de ens nåt på en så här gammal bil?



