N
Alfredo Alfredo skrev:
[bild][bild]
Eller?
Ja fast lite fusk att zooma. Jag fick själv ta en bild och zooma in innan jag hittade dom.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
N
Tokslut Tokslut skrev:
Fick byta humidity sensor/fuktighetssensorn på min bil, manualen sa förstör du fästet behöver framrutan bytas" 😅

[bild]
Jag tror din manual har fel.

N Niq skrev:
Jag tror din manual har fel.
följde med reservdelen om jag minns rätt, var 2019

Någon som har handlat på https://volvozone.eu ?
Jag behöver nya Nivomater till en V70 och de ligger 3-6kkr under svenska priser.

/Höghus

RoTe
Höghus Höghus skrev:
Någon som har handlat på [länk] ?
Jag behöver nya Nivomater till en V70 och de ligger 3-6kkr under svenska priser.

/Höghus
Nej men det är väl bara googla lite om du är orolig att det är en scam och sen betala med kreditkort så har du köpskydd.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Noterade när jag bytte på en V50 att den hade samma värdelösa muttrar som gamla 340/360.
Racka inte ner på 340/360, modellen med B19 och sin transaxel var den den bästa körmaskinen Volvo hade under 80-talet.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Racka inte ner på 340/360, modellen med B19 och sin transaxel var den den bästa körmaskinen Volvo hade under 80-talet.
Jo, men muttrarna var lika värdelösa ändå 😉
Jag har haft flera stycken 340/360, man fick de nästan gratis och kul att sladda med.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Konstigt nog körde rätt många jag kände när vi var i 20-års åldern 340/360. Vi och pensionärer. Fick faktiskt 5000 spänn runt -98 när jag sålde min efter 3-4 år. Till nån i 20-årsåldern, kul att sladda med, men bättre kontroll än 240/740. Det räcker som argument för den bilen.

Bra med kamera så man kan hålla koll på moppen 🙂
Kamera på bilens instrumentbräda visar livebild av en mopeds sidoväska och fjädring genom bakrutan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
Jag köpte en cirkulär led och ersatte glödlampan som lyste upp nyckelhålet i saaben. Det finns en rund diffuser som ska sprida ljuset men det ser inte så bra ut, syns ljuset kommer bara från ett håll. Länge tänkt det skulle se snyggare ut om det var jämt upplyst.

Så jag köpte en rund led som passade sådär löst runt diffusern och det blev riktigt bra. Lyste ganska starkt men med ett 100 ohms motstånd blev ljusstyrkan bra.

Nyckelhål i en bils instrumentpanel, upplyst av en grön LED-ring som ersatt den ursprungliga glödlampan, med ljus diffusor som jämnar ut ljuset.
Skapa konto

Bara en liten grej men som jag tycker höjer intrycket.

• Gilla
  • Älska
4774 och 6 till
  • Laddar…
Fotad i Henån idag. Det märks att man är i båtbyggartrakter.

/Höghus

Bil parkerad vid vägskylt med texten "Kundparkering" i naturskön miljö med berg och grönska i Henån.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Isakare och 13 till
  • Laddar…
Detta är mera ett test och inte färdigt, men har saknat ett armstöd i saaben. Jag noterade att armstödet i min 850, där inredningen är i samma sorts tyg men grått, kunde kanske passa in.

Röd bilinteriör med veloursäten och ett svartgrått armstöd av tyg mellan framsätena, med dryckeshållare.
Skapa konto

Armstöd i grått tyg installerat mellan två röda veloursäten i en bil, med en växelspak och säkerhetsbälte synliga.
Skapa konto

Det är synd på färgen, men ser ändå bättre ut än läder bland all velour.

Man får också dryckeshållare, fast position måste justeras eller så kommer det i vägen för växelspaken:
Bilinteriör med två vinröda säten, ett grått armstöd och en svart dryckeshållare i en Saab.
Skapa konto

Själva stödet till hållaren är gjort i plywood och jag har provat limma lite gammalt svart läder runt det. Kanske vinyl hade funkat bättre men jag hade gammalt läder liggandes och det borde inte synas så mycket när städet är på.

Hemmagjort armstöd i svart läder monterat i en röd Saab med velourklädsel, placerat mellan två bilsäten nära säkerhetsbältena.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Plockade bort centerkonsolen från 850:n idag också.

Sprickor finns det här som där
Sprucken centerkonsol från en Volvo 850, visar en stor spricka i plasten som behöver lagas med epoxi för att förstärkas och repareras.
Skapa konto

Biten som håller fast armstödet har gått av och försökts repareras tidigare.
Sprucken centerkonsol från en Volvo 850 där plasten brutits upp, med försök till tidigare reparation synligt. Verktyg skymtas i bakgrunden.
Skapa konto

Här är det riktigt hemskt då tidigare ägare försökt limma fast läderdamasken till växelspaken.
Centerkonsol i Volvo 850 med sprucken yta, delvis limmad och skadad, främst runt kanten där läderdamasken till växelspaken satt.
Skapa konto

Efter jag petat bort limmet ser det bättre ut. Tror den ska gå att rädda den här centerkonsolen.
Centerkonsol från Volvo 850 med synliga sprickor och skador, borttagen från bilen och placerad på en arbetsbänk med verktyg och kablar.
Skapa konto

Lappar sprickorna med epoxi
Centerkonsolen från en Volvo 850 är fastklämd i ett skruvstäd på en arbetsbänk för att reparera sprickor. Verktyg och material syns i bakgrunden.
Skapa konto

Den här sprickan är svårt att se. Den här sprickan där framme vill jag limma med metall-epoxi och en bit plattjärn på undersidan som stöder upp hela grejen. Har nåt som heter Devcon som blir väldigt starkt då det härdat.

Centerkonsol från Volvo 850 med skadad yta och synliga sprickor. Gamla limrester och exponerade kablar syns. Reparation planeras.
Skapa konto

Tror sätena ska ut också så jag får bilen ordentligt städat.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Har någon använt Biltemas delbara drivknutsdamask?
Tog ut en gammal bil från förrådet och en damask kastade fett åt alla håll. Orka plocka isär allt för en köra-sällan-bil.
Bilens bakhjulsupphängning med delbar drivknutsdamask, gammal och sliten. Olja har läckt ner i en behållare på marken.
Skapa konto

J
Ska man posta här eller i gaaahhh tråden...

Min gamla V70 från 2005 som är (till synes) helt rostfri och rak och fin i plåten överallt blev påkörd när den stod parkerad i helgen. Bilen är vår sällan-körs-bil och jättefräsh, många V70 som är skötta bra ser ofta fina ut, då många verkar klara sig från rost. Men det är en gammal bil.

Personen som körde på var trevlig och beklagade så mycket det som hänt, jag såg inte själva händelsen men var vid bilen när det hände. jag fick uppgifter osv. Hans stötfångare fram tog i min passagerardörr och stötfångare. Var en mindre volvosuv som körde på så bumpern fram på den var inte slät utan hade vinklar och profiler. Blinkers i framskärmen har en repa, två djupa repor i framstötfångare, den lackade dörrlisten repig och ett större område på dörren ser man att det gnidit och verkar vara lite repigt men i vanligt ljus ser jag inte att det bucklats in på nåt sätt. Dock har jag svårt förstå hur man kan köra emot UTAN att det skulle bli en repa utan bara "gnid" som går att polera bort. Plåt och lack är ju mjukt. Och volvon hade som sagt inte en helt slät stötfångare...

Hade jag själv kört mot nåt hade jag försökt polera upp detta bara, på plåten på dörren tror jag inte det gått igenom lacken. Bilen är solidröd och jag tror det är lack och klarlack.

Vad gör man i sådana här fall och vad ersätter försäkringsbolagen?

Jag tror jag kommer ha kvar denna bil många år till och då det är en extrabil lider jag inte av att ha den inlämnad. Ska man, trots skadorna är väldigt små, bara lämna iväg den och låta proffsen snygga till bilen på det sätt de finner bäst? Är det dumt att själv försöka polera detta först, ska man skadebesiktiga direkt? Jag är en sån som retar mig på "defekter" även på en gammal bil och oftast parkerar lite längre bort på stormarknader för att undvika dörruppslag. På denna gamla bil har jag bara nåt enstaka dörruppslag och nån liten repa på en stötfångare. Blir det sämre av att lacka om något? Eller ska man propsa på omlack? Gör de ens nåt på en så här gammal bil?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.