C
C cpalm skrev:
Vid lite närmare undersökning verkar det som att hela ventilen är på väg att krypa ur (plåt-)fälgen.
Kikade lite närmare på detta och ventilen har helt enkelt spruckit.
De sitter på en Renault Trafic och bakdäcken skall fyllas till 4,1 bar. Funderar på om det borde suttit en högtrycksventil där, typ TR-600? Någon som har koll på var den rekommenderade gränsen går?
Eller så har däckfirman satt dit något skräp helt enkelt. Livsfarligt hur som 🤬

C cpalm skrev:
De sitter på en Renault Trafic och bakdäcken skall fyllas till 4,1 bar. Funderar på om det borde suttit en högtrycksventil där, typ TR-600? Någon som har koll på var den rekommenderade gränsen går?
Jag har vad jag kunnat bedöma haft vanliga ventiler på alla mina firmabilar.
Det handlar nog om att det finns billigt skräp att köpa från Kina, tillverkat av återvunnet gott o blandat.
Din däck verkstad behöver inte vara den skyldiga, det kan vara en underleverantör som lockats av billigare grejer.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
N
C cpalm skrev:
Jag har inte kolla på när högtrycksventil ska användas men jag vet på däcksidan på firman jag jobbar på så sätter man vanliga ventiler på däck som fylls med 4,1 bar. Vi har inga problem med folk som kommer tillbaka med spruckna ventiler.
Eller ventiler som krupit ut. Skulle vi haft problem med det så skulle något ha ändrats i rutinerna.

Jag har hört/läst om ganska många som haft spruckna ventiler sista 2 åren så problemen verkar ha ökat. Kanske någon större leverantör har fått kvalitetsproblem.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Bytte bromsvajer igår, hade ut baksätet och hade även upp mattan för detta. Då jag fick ut den gamla vajern var orsaken tydlig till varför den inte vill gå tillbaka, ytterhöljet hade gått sönder nära där den går in i kupén och börjat rosta sönder därifrån. Det var inte så svårt att byta, fippligaste momentet var att få in baksätet på nytt då man ska ha in en sprint igen på samma gång som baksätet måste hållas på rätt vis, men det tog 10 minuter trots det.

Sprutade rostskyddsolja i diverse hålrum också då man hade tillgång.

Sen biltvätt
SAAB-logga på bil med vattendroppar efter biltvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
HSP och 3 till
  • Laddar…
Bilpolering med polermaskin på motorhuv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fifan vad tråkigt. Att folk gör sånt här för skojs skull... 🤯

• Haha
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
C
N Niq skrev:
Jag har hört/läst om ganska många som haft spruckna ventiler sista 2 åren så problemen verkar ha ökat. Kanske någon större leverantör har fått kvalitetsproblem.
Hm, det låter ju högst sannolikt. Utgår från att det inte finns alltför många aktörer som levererar prylar till däckverkstäder? Otrevligt!
Då kanske man skall undvika att köpa nya från Viktab då (de verkar sälja Polska Stix)?
Någon som har tips på var man hittar kvalitetsgrejer?

P.s. att den såg ut som att den höll på att krypa ur fälgen är nog en direkt konsekvens av att ventilen spruckit.

N
C cpalm skrev:
Hm, det låter ju högst sannolikt. Utgår från att det inte finns alltför många aktörer som levererar prylar till däckverkstäder? Otrevligt!
Då kanske man skall undvika att köpa nya från Viktab då (de verkar sälja Polska Stix)?
Någon som har tips på var man hittar kvalitetsgrejer?

P.s. att den såg ut som att den höll på att krypa ur fälgen är nog en direkt konsekvens av att ventilen spruckit.
Undvik gummiprodukter från Polen verkar vara en bra idé. Massa kvalitetsproblem på Goodyears däck som är gjorda i Polen. Någon här hade dåliga erfarenheter av Goodyear som var gjorda i något annat land också.
Men om dom inte är gamla så borde där ju vara garanti.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
N Niq skrev:
Nja, helt sprillans är de inte. Känner förvisso de på däckfirman så tvivlar inte på att de tar på sig detta. Men ekonomiskt handlar det ju om en spottstyver, så nu vill jag ha nåt med känt ursprung istället för att de skall byta till likadana.

Jag pajade bakrutan på Kian, när jag gjorde rent från lim så såg jag att det var rostigt under limmet. Kanske 10cm långt och 2cm.
Har köpte färg av billackeraren men vad lägger jag först?
Tänkte köra med en sån scotch Brite trissa så det blir rent.
Tänkte köpa CTC syragrund på sprayflaska, men måste jag lägga nåt över den?
Vanlig solid färg.
Eller finns det nåt annat jag kan lägga och måla över direkt

N Niq skrev:
Undvik gummiprodukter från Polen verkar vara en bra idé. Massa kvalitetsproblem på Goodyears däck som är gjorda i Polen. Någon här hade dåliga erfarenheter av Goodyear som var gjorda i något annat land också.
Det där är ju bara trams och har ingen relevans i att dom kommer från Polen.

Goodyear är generellt sett ett prisvärt mellanklassmärke. Man behöver inte bry sig om var däcken är tillverkade.

Vill man ha bäst däck går man på Michelin/Continental/Pirelli/Nokian och i vissa fall Bridgestone.

nino nino skrev:
Jag pajade bakrutan på Kian, när jag gjorde rent från lim så såg jag att det var rostigt under limmet. Kanske 10cm långt och 2cm.
Vanlig solid färg.
https://www.hagmans.se/sv/rostskydd/carosol-rostskydd/e/11160/ca-primer/

pjgb pjgb skrev:
[länk]
Den kan man måla direkt på med vanlig billack?

Kan man besikta med en grå plast istället för bakruta på en kombi? 😄

nino nino skrev:
Den kan man måla direkt på med vanlig billack?
Ja. Använd den som grundfärg på plåtrent. Bort med rosten först (slipa, rostätare). Andningsmask så klart (epoxi).

N
nino nino skrev:
Vanlig solid färg.
Har du ingen glasförsäkring eller varför rensar du bort lim själv?
Bra att du hittade rosten. Nu behöver du ta reda på varför den uppståt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.