Ja det vet jag, och nu även sambon.

Sittställning
Sittställning Sittställning skrev:
Elbilar är bäst och definitivt framtiden.

Här är lagom att avsluta tråden tycker jag :crysmile:
Tycker ändå denna kommentar har åldrats väl

Tycker ändå denna kommentar har åldrats väl
Jag tycker eget beröm luktar lite illa, inte så illa som en tvåtaktsmotor på mackbensin men nästan.

• Haha
Sittställning
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tycker eget beröm luktar lite illa, inte så illa som en tvåtaktsmotor på mackbensin men nästan.
Vadå, det luktar ju gott 😉
I ämnet så luktar min moppe knappt nån ting.
Kört den på 1% Triboron isf tvåtaktsolja i snart 1.500 mil.
Enligt experterna skulle den skurit efter 5 mil...men det har inte hänt än.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Sambon parkerade på simhallens parkering med Mazdan, handbromsen släpper och den rullar bakåt... Inga egentliga skador men det blev försäkringsärende.

Jag testar hemma och handbromsen tar inget första biten, sen fr man några hack mot slutet. Konstigt båda bromsoken bytta i januari på verkstad, handbroms också inställd. Kör och testar, vanliga bromsarna tar bra. Åker till affären och då jag ska åka tillbaka släpper inte handbromsen igen... Inte före jag vinglar åt sidorna några gånger på vägen, då släpper den.

Har inte gjort nåt ännu åt den för suck, orka... Verkade börja jävlas efter sommardäcken åkte på. Men den här mazdan så är det inte rost är det bromsarna.
Kryp in bakom och kolla att armarna på oken gått tillbaka helt när du släppt handbromsen.
Om de inte gör det funkar inte själv justeringen.
Orsak kan vara oken ( borde inte vara i ditt fall)
Vajrarna som kärvar.
Verkstaden har gjort fel och justerat på vajrarna.
Vajrarna ska justeras så att armen går helt tillbaka, sen ska de inte röras.
Justering om man inte har justerat ut kolven exakt är enligt följande.
Tryck ner fotbromsen, dra upp handbromsen, släpp fotbromsen, släpp handbromsen, upprepa tills handbromsen känns bra.
Kan räcka med 5 gånger, kan behövas 50 gånger beroende på avståndet mellan kolv o belägg när man monterar dit grejerna.
Och som sagt, går armen på oket inte helt tillbaka, funkar det inte.

DennisCA DennisCA skrev:
Sambon parkerade på simhallens parkering med Mazdan, handbromsen släpper och den rullar bakåt... Inga egentliga skador men det blev försäkringsärende.

Jag testar hemma och handbromsen tar inget första biten, sen fr man några hack mot slutet. Konstigt båda bromsoken bytta i januari på verkstad, handbroms också inställd. Kör och testar, vanliga bromsarna tar bra. Åker till affären och då jag ska åka tillbaka släpper inte handbromsen igen... Inte före jag vinglar åt sidorna några gånger på vägen, då släpper den.

Har inte gjort nåt ännu åt den för suck, orka... Verkade börja jävlas efter sommardäcken åkte på. Men den här mazdan så är det inte rost är det bromsarna.
Vad för årsmodell och modell?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Patrik440
hsd hsd skrev:
Problem med att muttrarna fastnar i hylsan löser jag med en skvätt wd40 i hylsan 😉
Jo jag sprutade på rikligt med WD40 på varje mutter så funkade det skapligt.

Patrik440
Elbilar är bäst och definitivt framtiden.
Tyvärr verkar framtiden ligga längre fram än många tror.

• Gilla
  • Älska
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Tyvärr verkar framtiden ligga längre fram än många tror.
Framtiden är låång ;) Cadillac "dödare" elbilen förra gången, inte omöjligt att nått händer igen

S Simonstahl skrev:
Vad för årsmodell och modell?
En Mazda 6 från 2005. Fast den verkar ha rett upp sig själv, men det kommer förmodligen tillbaka när som helst. Just det här med handbromsar verkar vara en konstant för mig. Den jäklas på Saaben också på höger sida, men där är det ett ganska tydligt fall av en kärvande kabel, den vill inte åka tillbaka på eget bevåg, försökt motionera den men utan succé. Vore inte förvånad om det är liknande på Mazdan för kabeln är ej bytt där heller.

DennisCA DennisCA skrev:
En Mazda 6 från 2005. Fast den verkar ha rett upp sig själv, men det kommer förmodligen tillbaka när som helst. Just det här med handbromsar verkar vara en konstant för mig. Den jäklas på Saaben också på höger sida, men där är det ett ganska tydligt fall av en kärvande kabel, den vill inte åka tillbaka på eget bevåg, försökt motionera den men utan succé. Vore inte förvånad om det är liknande på Mazdan för kabeln är ej bytt där heller.
Bara byte vajern, den går inte tillbaka som den ska och backa upp klossar/trumma. Armen måste tillbaka till ändläget får att backa upp bromsen. I övrigt så fungerar det att bromsa med pedalen, men uppbackning sker med handbromsen.

Intet Intet skrev:
Med tips från er så rengjorde ventilerna samt slipandet kördes utan manick. Bara pinne och det blev över förväntan bra. Lacknaftatestet höll tätt i över ett dygn.
En topp kvar.

[bild]
Så. Hur rengör ni topparna. Med varmvatten och tryckluft? Tänkte det kunde vara läge att spola rent alla kanaler från eventuellt skräp.

Intet Intet skrev:
Så. Hur rengör ni topparna. Med varmvatten och tryckluft? Tänkte det kunde vara läge att spola rent alla kanaler från eventuellt skräp.
Fråga något ställe som har en hetvattentvätt om dom kan tvätta åt dig. Kanske en yrkesskola kan göra det billigt.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Vi fick lära oss, i bilskolan, att inte lita på handbromsen och lägga i en växel dessutom
Och vrida hjulen så att man rullar in i en kant eller annat om det trots allt skiter sig.

Lyckas emellanåt fippla ur den elektroniska handbromsen på ena bilen så den inte slår till automatiskt när jag parkerar. Får lite hjärthicka varje gång.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.