1 108 055 läst ·
15 450 svar
1108k läst
15,5k svar
Allt om bilen
Såhär på en första maj, istället för att fjanta runt med plakat och tro att det är år 1920 så motortvättade jag min kära Volvo 740 1990.
Blev riktigt bra men för en perfektionist som mig så finns det alltid mer att se och åtgärda när allt torkat.
Ett motorrum är något av det svåraste som finns att tvätta rent med alla slangar, kablar, komponenter och tusen skrymslen som ser bra ut när det är fuktigt men när det torkat ser man vad man missat.
Och för den som undrar går plakatbärandet bort oavsett...
Blev riktigt bra men för en perfektionist som mig så finns det alltid mer att se och åtgärda när allt torkat.
Ett motorrum är något av det svåraste som finns att tvätta rent med alla slangar, kablar, komponenter och tusen skrymslen som ser bra ut när det är fuktigt men när det torkat ser man vad man missat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och för den som undrar går plakatbärandet bort oavsett...
Denna gången var det en nyligen bytt kylare som läckte igen. Amazons billigaste kylare tänkte man skulle duga till en gammal bil. Men när det blev tryck i den så läckte det mellan cellpaket och plastgaveln. Provade att klämma kanten lite hårdare men det hjälpte inte.
Här är anledningen. Packningen är utanför sitt läge på 2 ställen, där jag håller fingrarna.
Här är anledningen. Packningen är utanför sitt läge på 2 ställen, där jag håller fingrarna.
Logga in
Skapa konto
Ja behöver man en rullstolsanpassad bil så blir ju situationen förstås betydligt svårare. Måste ni skatta för bilen också? Jag bor i Finland och här får dom som behöver handikappsanpassade bilar köpa dom utan skatt om jag förstått saken rätt. Transit har varit populära här då dom länge har gått att få med eluppvärmd vindruta. Har monterat i eluppvärmda vindrutor i många importerade Transiter.B Bjober skrev:Jodå, många gånger. Men det är en speciell fru som kräver en speciell bil.
Hon har faktiskt köpt en ny bil men vi handikappanpassar själva och det tar tid.
Tanken är väl också att hålla liv i Dodgen så länge det går då den har sina fördelar som inte den nya har.
Att skaffa en stor ny bränsletörstig bil idag är ingen lätt sak för en rullstolsburen människa. Det är närmare milionen i inköp, fruktansvärd skatt och snart är väl bränslet uppe i nya fantastiska nivåer när EU tvingar oss till högre reduktionsplikt igen.
Självklart kan en handikappad människa åka i en liten bil. Men inte köra själv. Inte få med sig elrullstolen och allt annat som behövs. Då måste du ha en typ buss som du kan köra in i och förflytta dig inuti.
Ja man betalar full skatt på bilen, både köp och vägskatt.N Niq skrev:Ja behöver man en rullstolsanpassad bil så blir ju situationen förstås betydligt svårare. Måste ni skatta för bilen också? Jag bor i Finland och här får dom som behöver handikappsanpassade bilar köpa dom utan skatt om jag förstått saken rätt. Transit har varit populära här då dom länge har gått att få med eluppvärmd vindruta. Har monterat i eluppvärmda vindrutor i många importerade Transiter.
Man får ett bidrag till bilen, ca 100-150.000kr samt ett bidrag som täcker större delen av anpassningen.
Men du får inte välja bil själv , inte ha ägt bilen tidigare. Man kan alltså i praktiken inte leta efter lämplig bil, köpa och sedan söka bidrag. Bilen får vara max 3-5år och 6000mil gammal, men bidraget påverkas av åldern. Vi hade endast Merceders V-klass att välja på och den skulle ha viss specifik utrustning, annars får man betala sådan anpassning själv.
Det var svårt att hitta rätt bil med elstyrt säte tex. Vi ville gärna ha 4wd men då blev det ännu krångligare.
Det blev galet mycket pengar men ändå inte den bil vi ville ha.
Vi köpte en beggad Sharan för 330 i stället utan bidrag.
Tyvärr tar anpassningen längre tid än önskat, men jag tror det blir bra.
Först kom batteriracebilarna med sin "tystnad" och "förstörde" upplevelsen, undrar hur de ska kunna "förstöra" än mer tro?
Jag vet, full downforce från 0km/h det blir spännande 😅
https://www.youtube.com/watch?v=n1HMJxUnMxA
https://www.youtube.com/watch?v=g6LYcgaQ46c&t=95s
Jag vet, full downforce från 0km/h det blir spännande 😅
https://www.youtube.com/watch?v=n1HMJxUnMxA
https://www.youtube.com/watch?v=g6LYcgaQ46c&t=95s
Båttrailer med nästan obrukade men gamla däck. Det är fotat på samma däck så är inte helt rundgående sprickor.
Går de igenom besiktning?
Går de igenom besiktning?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På släpvagnen för två år sedan och 18 årig släpa, fanns det längsgående sprickor som påpekades vid besiktning, lite liknande de på bilden men blev godkänd och jag upplystes om att de fanns.
Så jag bytte direkt till nya däck, tror jag hamnade runt tusenlappen för nya Nokia pålagt och klart, så ingen större kostnad för att ev. slipa problem med fullastad släpa och punktering.
Så jag bytte direkt till nya däck, tror jag hamnade runt tusenlappen för nya Nokia pålagt och klart, så ingen större kostnad för att ev. slipa problem med fullastad släpa och punktering.
Ingen möjlighet att importera färdiga bilar från tex Tyskland? Här har en del importerat gamla taxibilar som är färdigt utrustade med ramper och lyft. Förstås behövs ju en ombyggnad av förarplatsen.B Bjober skrev:Ja man betalar full skatt på bilen, både köp och vägskatt.
Man får ett bidrag till bilen, ca 100-150.000kr samt ett bidrag som täcker större delen av anpassningen.
Men du får inte välja bil själv , inte ha ägt bilen tidigare. Man kan alltså i praktiken inte leta efter lämplig bil, köpa och sedan söka bidrag. Bilen får vara max 3-5år och 6000mil gammal, men bidraget påverkas av åldern. Vi hade endast Merceders V-klass att välja på och den skulle ha viss specifik utrustning, annars får man betala sådan anpassning själv.
Det var svårt att hitta rätt bil med elstyrt säte tex. Vi ville gärna ha 4wd men då blev det ännu krångligare.
Det blev galet mycket pengar men ändå inte den bil vi ville ha.
Vi köpte en beggad Sharan för 330 i stället utan bidrag.
Tyvärr tar anpassningen längre tid än önskat, men jag tror det blir bra.
Er Sharan kanske är utrustad med eluppvärmd vindruta annars så finns det att byta till.
Dodgen importerade hon 2003. Golvsänkt i Amerika och färdigbyggd här. Men då kostade väl dollarn typ hälften mot idag.N Niq skrev:
Vi tittade inte så mycket på import nu faktiskt.
Eluppvärmd ruta var ett av våra krav från början men vi lade om strategi där. Nu har jag skaffat ett rejält LTO batteripack så hon kan köra dieselvärmaren hur mycket hon vill istället. Det blir ofta långa stunder sittandes i bilen på tomgång, typ vänta på parkeringsplats en timme är inte ovanligt.
Då tror jag batteriet blir bra. Lyse, värme och laddning av elmoppen utan att behöva puttra på tomgång. Laddar upp fullt igen på 20min även när det är kallt.
Funderade på PTC-elvärmare också men det verkar inte rymmas i värmepaketet.