galento
G Greger_08 skrev:
Det är billigare med nya däck än att bärga en sönderslagen båt från diket 😉
Ja , såna däck skulle man inte ens vilja ha på en skogskärra efter traktorn.
Men däckfirmor kan ha begagnade som kan funka , har köpt nån gång där.

Saaben står på egna hjul igen, remmarna, vattenpump etc etc är på igen, jag tänkte spola kylarsystemet härnäst så jag plockar ut termostaten.

Nice... Ser ut som det läckt här och de försökt täta det med silikon. Packningen var ju totalslut. Kanske felinstallerad eller återanvänd.
Närbild av en bilmotors termostathus med avlägsnad termostat och spår av silikon runt kanten, där kylvätskeläckage kan ses.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter jag försökt rengöra det, hoppas det håller tätt
Termostathus på en bil under reparation, utan termostat monterad, med smuts och tecken på läckage runt öppningen.
Skapa konto

Jag plockade av termostathuset på samma gång och gick över det med stålborsten
Termostathus satt i ett skruvstäd, med synliga infästningar och röret där termostaten monteras. Verkstadsbakgrund.
Skapa konto

Insidan ser inte super bra ut, man får se om det håller tätt eller om jag behöver söka nytt termostathus.
Rostigt termostathus från en Saab på en arbetsbänk, med synliga monteringshål och sliten insida, väntar på rengöring.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag kört bilen med vatten och en upplöst maskindiskmedelstablett och värmen på max i bilen, körde med öppna fönster runt i grannskapet. Jag tog bort termostaten för detta.

Efteråt har den fått stå och kyla ned i nån timme så tömde jag den. Tömde kylvätskan så gott jag kunde i dunkar, måste säga Saaben är inte lika trevlig och enkel att byta vätska i som 850n var. Blev lite väl mycket spill.

Sedan sköljde jag systemet genom att plocka av den här kylarslangen och trycka i trädgårdsslangen. Jag stod nog ett bra tag och sköljde många liter efter det kommit klart.
Motor till en Saab-bil med öppen motorhuv. Kylarslang är borttagen och en trädgårdsslang är ansluten för att spola kylsystemet. Verktyg synliga.
Skapa konto

Plockade också av på nedre sidan av kylaren
Rostig bilkylare och kylarslang med spilld kylvätska och fuktigt fläckat område runtom.
Skapa konto

Sen sköljde jag tills rent och klart vatten kom ut, sköljde också ut expansionskärlet. Sen tryckluft i slangen som går till termostathuset, så fick jag ut flera liter till, sen upprepade jag denna procedur några gånger. Jag tryckte också slangen i kylaren och sköljde ur den.

Nu har det blivit så kallt att jag lämnar det såhär tills morgondagen, då ska jag fylla på ny kylvätska och G48 glykol. Eller kanske jag borde köra ett varv till med bara vatten, men det är trädgårdsslangens vatten så kanske inte.

• Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Nu har jag kört bilen med vatten och en upplöst maskindiskmedelstablett och värmen på max i bilen, körde med öppna fönster runt i grannskapet. Jag tog bort termostaten för detta.

Efteråt har den fått stå och kyla ned i nån timme så tömde jag den. Tömde kylvätskan så gott jag kunde i dunkar, måste säga Saaben är inte lika trevlig och enkel att byta vätska i som 850n var. Blev lite väl mycket spill.

Sedan sköljde jag systemet genom att plocka av den här kylarslangen och trycka i trädgårdsslangen. Jag stod nog ett bra tag och sköljde många liter efter det kommit klart.
[bild]

Plockade också av på nedre sidan av kylaren
[bild]

Sen sköljde jag tills rent och klart vatten kom ut, sköljde också ut expansionskärlet. Sen tryckluft i slangen som går till termostathuset, så fick jag ut flera liter till, sen upprepade jag denna procedur några gånger. Jag tryckte också slangen i kylaren och sköljde ur den.

Nu har det blivit så kallt att jag lämnar det såhär tills morgondagen, då ska jag fylla på ny kylvätska och G48 glykol. Eller kanske jag borde köra ett varv till med bara vatten, men det är trädgårdsslangens vatten så kanske inte.
Kör du en sväng till. Diskmaskinmedlet kanske inte är då bra för allehanda packningar och annat.

G
@DennisCA Vad vi alla egentligen vill se är hur innehållet från kylsystemet såg ut när det tömdes. 😀

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Det såg ju egentligen inte så farligt ut, mest bara kylvätska. Så bra som det ser ut måste den varit bytt tidigare.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jo, men jag hade rengjort ventilen innan jag slipar den.
Stål trissa i bänkslipmaskinen.
Med tips från er så rengjorde ventilerna samt slipandet kördes utan manick. Bara pinne och det blev över förväntan bra. Lacknaftatestet höll tätt i över ett dygn.
En topp kvar.

Cylinderhuvud med ventiler visas, rengjorda och slipade, omgivna av verktyg och flaskor i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
OK nu är Saaben typ färdig för sommaren, behöver tvättas ännu och ska ha den på hjulinställning.

Den har bara sänkfjädrar där framme nu, jag vet inte om jag ska installera dom där bak också, ser ju ganska bra ut som det är.

Silverfärgad Saab bil parkerad framför ett vitt hus, utrustad med sänkfjädrar fram och redo för hjulinställning och tvätt inför sommaren.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Behövde åka till affären efter lunch idag, då jag kör in på parkeringen ser jag en röd Volvo 740 i fint skick. Svenska nummerplåtar med gammaldags S lapp på bakluckan. Klart jag måste parkera 850n bakom den...

Av en ren slump kom bilens ägare ut samma gång som jag ur affären. Var det en ung pojke eller en 50 årig karl?

Nä det var en kvinna som såg ut att vara närmare 90 än 80. Jag gick förbi henne till bilen och började faktiskt undra inte är väl hon påväg dit? Men jo då jag satt i bilen såg jag hur hon gick till den röda Volvon. Det gick så sakta. Sen tappade hon några papper på marken, då måste jag stiga ur igen och hjälpa. Hon var på besök i Finland och hälsa på en släkting. Då passar det att ta "veteranen".

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
C
Började plötsligt pysa rejält utanför fönstret och jag inser efter ett tag att ett av mina vinterhjul jag travat upp för att tvätta innan de åker in för förvaring plötsligt bestämde sig för släppa ut luften(!) 😮

Vid lite närmare undersökning verkar det som att hela ventilen är på väg att krypa ur (plåt-)fälgen.

Orkade inte rota djupare i det just nu, och är väl förvisso glad över att det inte hände när man är ute och åker.
Men j-vligt underligt att ett hjul plötsligt får "punka" när det ligger ner i en trave(?)
Någon som har en rimlig förklaring till fenomenet?

• Wow
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
När gummi åldras av bl a UV-ljus och vissa kemikalier så blir det hårt och tappar spänsten. Jag har råkat ut för fenomenet läckande ventilstam på motorväg en gång. Det gäller att försäkra sig om att ventilerna byts när däcken byts.

Edit: hela ventilerna inklusive ventilstammarna bör bytas.

Redigerat:
C
T TommyC skrev:
Det gäller att försäkra sig om att ventilerna byts när däcken byts.
Ja, jag får väl tillägga att däck och ventiler (stammar och allt) är fräscha från typ 2020...

Sambon parkerade på simhallens parkering med Mazdan, handbromsen släpper och den rullar bakåt... Inga egentliga skador men det blev försäkringsärende.

Jag testar hemma och handbromsen tar inget första biten, sen fr man några hack mot slutet. Konstigt båda bromsoken bytta i januari på verkstad, handbroms också inställd. Kör och testar, vanliga bromsarna tar bra. Åker till affären och då jag ska åka tillbaka släpper inte handbromsen igen... Inte före jag vinglar åt sidorna några gånger på vägen, då släpper den.

Har inte gjort nåt ännu åt den för suck, orka... Verkade börja jävlas efter sommardäcken åkte på. Men den här mazdan så är det inte rost är det bromsarna.

hsd
Patrik440 Patrik440 skrev:
Igår fick jag monterat sommarhjulen med nya "ballongdäck".
[bild]
[bild]

Passade på att montera nya muttrar också då de gamla gärna fastnade i hylsan.
[bild]
Problem med att muttrarna fastnar i hylsan löser jag med en skvätt wd40 i hylsan 😉

hsd
DennisCA DennisCA skrev:
Sambon parkerade på simhallens parkering med Mazdan, handbromsen släpper och den rullar bakåt... Inga egentliga skador men det blev försäkringsärende.

Jag testar hemma och handbromsen tar inget första biten, sen fr man några hack mot slutet. Konstigt båda bromsoken bytta i januari på verkstad, handbroms också inställd. Kör och testar, vanliga bromsarna tar bra. Åker till affären och då jag ska åka tillbaka släpper inte handbromsen igen... Inte före jag vinglar åt sidorna några gånger på vägen, då släpper den.

Har inte gjort nåt ännu åt den för suck, orka... Verkade börja jävlas efter sommardäcken åkte på. Men den här mazdan så är det inte rost är det bromsarna.
Vi fick lära oss, i bilskolan, att inte lita på handbromsen och lägga i en växel dessutom

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.