1 203 451 läst ·
17 139 svar
1203k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Ja är styrutslaget stort och damaskerna styva blir det strul, men det var länge sedan jag hörde någon ha det problemet, 20+år sedan iaf. tills nunino skrev:
Min caravelle buss åt damasker, bytte några gånger om året.
Första gången så åkte jag på verkstaden och sa att drivknuten var dålig så vi boka en tid för byte, gick ut och backade 5m sen åkte kulorna ur 😄
Efter det bytet så bråkade damaskern som sagt, antingen så sprack den eller så ramla den lös från navet. Meken lånade original verktyg för att spänna låsningen, då satt den men sprack, provade på nåt annat vis och då lossna den... Så höll vi på tills jag beställde i silikon, tyvärr började automatlådan slira så den blev stående ett tag innan jag sålde den så hann aldrig prova dom
Priserna på motonet ärN Niq skrev:Ja så är det ju helt klart när drivknuten är slut. När mina damasker gick sönder på min förra bil så började mina knutar låta. Jag putsade dom och satt nytt fett och nya damasker sedan blev dom faktiskt tysta. Säkert hade dom fått ökat slitage så är ju oklart hur länge dom håller.
Driver man verkstad så vill man ju förstås inte chansa men till egen bil så skulle jag göra det. Lite beroende på vad en knut kostar.
15 för damask+ fett och fästning
45 för en drivknut inkl damask, fett osv
119 för samma fast SKF
Det är irriterande då dem inte säger vad det billiga märket är. Ibland har jag varit med om att ett märke som var billigare och inte "alkuperäinen" var ändå tillverkat av FAG.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Vilket fabrikat de säljer ser de bara i butiken typ.............jag har Motonets egen verkstadskatalog och även där är det sparsamt med info.De få grejerna jag har köpt har varit väldigt blandat. Antar att de hela tiden köper in delar med rätt pris. Sen kan det bli vilket fabrikat som helst. Det har varit Febi, Triscan och även proffessional parts om det handlar om volvodelar
Jo det är högst varierande vad man får. Men det är ju inget som hindrar att man åker till butiken och ser efter vad dom har för tillfället. Man kan också skriva till deras kundservice o fråga. Det gjorde jag när jag skulle ha några kullager. Fick veta precis vilken leverantör som dom hade.
Skickade mail i morse, men ser ju allt mera osannolikt ut att man får svar innan man hunnit åka dit ändå. Det är oavsett störande när infon finns i nåt system så tycker man den borde kunna länkas på nåt vis.
Det finns många gånger märket kunde vara avgörande info att veta om man ska köpa från motonet eller annat ställe och då kan det dra ut på tiden att behöva vänta.
Det finns många gånger märket kunde vara avgörande info att veta om man ska köpa från motonet eller annat ställe och då kan det dra ut på tiden att behöva vänta.
Ja deras kundservice är väldigt varierande. Ibland hur bra som helst och ibland skrämmande dåligt.DennisCA skrev:
Skickade mail i morse, men ser ju allt mera osannolikt ut att man får svar innan man hunnit åka dit ändå. Det är oavsett störande när infon finns i nåt system så tycker man den borde kunna länkas på nåt vis.
Köpte bara damasken då, har ur drivaxeln det var ganska lätt trots allt. Men att få isär drivknuten kan bli jobbigt då den där ringen verkar ha gått av, jag ser bara en arm och den rör sig lätt i spåret, nån annan arm ser jag inte så jag kan inte expandera ringen.
Hur gör djur? Eller nej, hur gör jag för att få av skiten, VÅLD? Eller skadar man splines:en då?
Hur gör djur? Eller nej, hur gör jag för att få av skiten, VÅLD? Eller skadar man splines:en då?
Ser du andra delen av ringen någonstans? I så fall borde det väl gå att hålla emot med en skuvmejsel i spåret?
Så 850n har lösa yttre drivknutar
Är inre knuten lös? Går det lättare att ta loss den kanske. V70 har fasta yttre drivknutar så där måste man ta loss den inre knuten. Om man inte har verktyg för att spänna ut damasken med.
Så 850n har lösa yttre drivknutar
Är inre knuten lös? Går det lättare att ta loss den kanske. V70 har fasta yttre drivknutar så där måste man ta loss den inre knuten. Om man inte har verktyg för att spänna ut damasken med.
Att ta loss den inre knuten hjälper inte att få av den yttre knuten här. Den kan bara gå av en väg. Jag har ut hela axeln från växellådan. Tyvärr hjälper nog inte en skruvmejsel heller här, har provat lyfta ut den men det har inte hjälpt.
Såhär ser axeln ut för höger sida. Borde vara samma som till V70
https://vparts.se/se/drivaxel-till-volvo-850-s70-v70-hoger-15112310.html
https://vparts.se/se/drivaxel-till-volvo-850-s70-v70-hoger-15112310.html
Mina har haft C-clips så bara slå bort knuten (clipsen skall väl bytas varje gång, men inget jag hållt på med. Har en extra om det skiter sig)
Och kör med universal stretchdamasker så kan det går fort att byta om det inte hunnit komma in smuts (japp, lyckats köra sönder damask på gräsmattan...)
Damasken jag körde sönder på gräsmattan var efter specialbeställda bärarmsskydd med inbyggda damskaskskydd som var för tight byggda, eller rättare sagt jag hade universal damasker på som var större än originaldamaskerna och tog i
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och kör med universal stretchdamasker så kan det går fort att byta om det inte hunnit komma in smuts (japp, lyckats köra sönder damask på gräsmattan...)
Damasken jag körde sönder på gräsmattan var efter specialbeställda bärarmsskydd med inbyggda damskaskskydd som var för tight byggda, eller rättare sagt jag hade universal damasker på som var större än originaldamaskerna och tog i
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men om du får loss den inre knuten så behöver du väl inte lossa den yttre? Samma som på första V70n inte andra karossen.DennisCA skrev:
Att ta loss den inre knuten hjälper inte att få av den yttre knuten här. Den kan bara gå av en väg. Jag har ut hela axeln från växellådan. Tyvärr hjälper nog inte en skruvmejsel heller här, har provat lyfta ut den men det har inte hjälpt.
[länk]
Den behöver säkerligen knackas loss fast låsringen är öppen.
Tja, storpack gAlfredo skrev:
har jag beställt online https://allt-fraktfritt.se/allt-fra...-amnen-pulver-flytande/citronsyra-andra-syror
Men clas ohlsson har det på städavdelningen inte så mycket dyrare.