DennisCA DennisCA skrev:
Fördelen med elektrolysbad är att man kan låta det ligga länge utan att nåt material försvinner från godset
Såg ett tipps om att natriumcitrat ska funka mycket bra som rostätare, utan att angripa godset märkbart. Billigt att göra själv genom att neutralisera citronsyra (köps billigt per kg, inte små kryddpåsar!) med soda.

H hapazard skrev:
köps billigt per kg, inte små kryddpåsar
Tips på var? Har handlat storpack på ÖoB och olika matvarugrossister men det finns kanske bättre ställen?

H hapazard skrev:
Såg ett tipps om att natriumcitrat ska funka mycket bra som rostätare, utan att angripa godset märkbart. Billigt att göra själv genom att neutralisera citronsyra (köps billigt per kg, inte små kryddpåsar!) med soda.
Citronsyra använder jag i ultraljudstvätten ibland. Det låter ju intressant att prova. Uppenbarligen kan man få det genom att reagera det med kristallsoda också.

mikethebik mikethebik skrev:
De oken jag nu renoverade köpte jag på skroten för 5 år sedan för att jag lyckades förstöra mina original-ok då jag skulle renovera dem.
Den gången borstade och knackade ren dem från lös rost och lade dem sedan i en blandning av fosforsyra och vatten för att få dem helt rostrena och ge dem en fosfaterad yta, något jag gjort flera gånger med andra bromsdetaljer och annat stål med mycket bra och hållbart resultat.

Fast sedan glömde jag att ta ur dem ur badet och de fick ligga för länge så när jag tog upp dem och kollade dem hade inte bara rosten försvunnit helt utan också en del av godset i gängorna där bromsslang och luftnippel sitter...
Och ett bromsok där de detaljerna inte har perfekt passform är inget att sätta på bilen så de blev skrot.

Och oken på min 740 är ovanliga och hade tur att hitta 2 bra ok då som inte behövde renovering den gången, men nu var det dags.

Du limmar alltså bälgen både i oket och mot kolven? Med vad?
Intressant lösning, bra ide för lång hållbarhet då rosten i oken gärna växer runt dammtätningen i spåret i oket.
Brukar dra en sträng silikon efter den är monterad. Målar även toppen på kolven ner i spåret för tätningen för att minska chansen att det rostar.

Tätningen

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Köpt mina första grejer på Temu, nöjd med allt jag fick.
250 kabelskor för priset av 2st 10 pack på Biltema.
Säkringsbox för 10 säkringar, riktigt redig pryl, 48:-, Biltema har en liknande för 279:-
LED 12v läslampor, 2 st 2 pack a 94:-, mycket trevliga helt i metall, biltema har nått liknande i plast för 239:- st
LED stripes, klipp och skarvbar, 5 meter, billigare än 1 meter på Biltema.
Och ett gäng andra prylar för totalt 600:-, hem i brevlådan på 6 dagar.

Biltema börjar bli dyrt för Kinaprylar.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Bytte till sommarringar igår på Volvon (jag tar det hellre lite sent än för tidigt, fick ju 10cm snö för en vecka sen) och märkte att damasken till den yttre drivknuten är sönder. Drivknuten är väl kass också vid det här laget. Hört ett ljud då man svänger fullt ut så det var nog det här.

N
DennisCA DennisCA skrev:
Bytte till sommarringar igår på Volvon (jag tar det hellre lite sent än för tidigt, fick ju 10cm snö för en vecka sen) och märkte att damasken till den yttre drivknuten är sönder. Drivknuten är väl kass också vid det här laget. Hört ett ljud då man svänger fullt ut så det var nog det här.
Är ju inte så svårt att byta. Är damasken trasig så kan det ha kommit in grus o sand som gör att den har ljud. Jag skulle nog prova att göra rent knuten och byta damask och sen se om den fortfarande har ljud.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jag funderade på det men undrar om det inte var lite dumsnålt att göra så. Jag har förmodligen kört så här i flera månader. Fast fett ligger kvar på knuten.

N
DennisCA DennisCA skrev:
Jag funderade på det men undrar om det inte var lite dumsnålt att göra så. Jag har förmodligen kört så här i flera månader. Fast fett ligger kvar på knuten.
Kanske. Beror väl lite på vad en drivknut kostar också. Om det kommer sand o grus i fettet så har det ljud. Det enda som du förlorar om du behöver byta knut sen ändå är ju fettet i knuten.

Isakare Isakare skrev:
Köpt mina första grejer på Temu, nöjd med allt jag fick.
250 kabelskor för priset av 2st 10 pack på Biltema.
Säkringsbox för 10 säkringar, riktigt redig pryl, 48:-, Biltema har en liknande för 279:-
LED 12v läslampor, 2 st 2 pack a 94:-, mycket trevliga helt i metall, biltema har nått liknande i plast för 239:- st
LED stripes, klipp och skarvbar, 5 meter, billigare än 1 meter på Biltema.
Och ett gäng andra prylar för totalt 600:-, hem i brevlådan på 6 dagar.

Biltema börjar bli dyrt för Kinaprylar.
Temu skulle väl förbjudas i EU?

Oavsett kanske Biltema behöver se över sitt sortiment. Känns som det är lite för många småkitt eller mixboxar.

Biltema i Finland har ju typ ingenting åt bilen än de mest basala universaldelarna, tycker det är lite sorgligt men man får gå till Motonet eller Fixusnet.

N Niq skrev:
Är ju inte så svårt att byta. Är damasken trasig så kan det ha kommit in grus o sand som gör att den har ljud. Jag skulle nog prova att göra rent knuten och byta damask och sen se om den fortfarande har ljud.
Att en drivknut låter beror på att den är sliten och kulorna omväxlande åker upp och ner i slitaget vid rattutslag. Kör man rakt fram ligger kulorna i slitaget och ljudet försvinner. Men visst kan det komma in smuts för det men det gör väl mest att slitaget går med raketfart........

N
S Stefan1972 skrev:
Att en drivknut låter beror på att den är sliten och kulorna omväxlande åker upp och ner i slitaget vid rattutslag. Kör man rakt fram ligger kulorna i slitaget och ljudet försvinner. Men visst kan det komma in smuts för det men det gör väl mest att slitaget går med raketfart........
Ja så är det ju helt klart när drivknuten är slut. När mina damasker gick sönder på min förra bil så började mina knutar låta. Jag putsade dom och satt nytt fett och nya damasker sedan blev dom faktiskt tysta. Säkert hade dom fått ökat slitage så är ju oklart hur länge dom håller.

Driver man verkstad så vill man ju förstås inte chansa men till egen bil så skulle jag göra det. Lite beroende på vad en knut kostar.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
¨Många damaskbyten på ATVn utan knutbyte, men så har den ju max varit utsatt för en dagskörning

ATV-drivaxel med smutsiga, trasiga damasker och gamla metallband liggandes på tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild av delar från en drivknut, inklusive metallkulor och andra komponenter, placerade på en vit bakgrund.
Skapa konto

Skyddar även metallbanden med vulktejp så grenar har svårare att få tag i och bryta loss metallbanden
ATV-damask bytt utan knutbyte, metallband skyddade med vulktejp, ligger på en sliten arbetsyta med verktyg och handske i närheten.
Skapa konto

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Min caravelle buss åt damasker, bytte några gånger om året.
Första gången så åkte jag på verkstaden och sa att drivknuten var dålig så vi boka en tid för byte, gick ut och backade 5m sen åkte kulorna ur 😄
Efter det bytet så bråkade damaskern som sagt, antingen så sprack den eller så ramla den lös från navet. Meken lånade original verktyg för att spänna låsningen, då satt den men sprack, provade på nåt annat vis och då lossna den... Så höll vi på tills jag beställde i silikon, tyvärr började automatlådan slira så den blev stående ett tag innan jag sålde den så hann aldrig prova dom

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.