1 108 056 läst ·
15 450 svar
1108k läst
15,5k svar
Allt om bilen
Har tillbringat gårdagen och dagen åt TLC på min 740, när jag hissade upp den förra veckan för att linoljespruta underredet såg jag att vänster bromsskiva fram var väldigt rostig på insidan, säkert 60 % av ytan gravrostig.
2 nya skivor och belägg inhandlades på Biltema efter mycket sökande då bilen ligger i skarven mellan 2 modellår och samtidigt skarv mellan 2 ABS-system, lyfte upp den i söndags och började skruva, bromssköldarna helt upprostade och föll mer eller mindre sönder, visste att de var dåliga så byte måste ske.
För att byta sköldar måste hjullagren bort och ABS-kransen är en integrerad del av lagret, kransen också väldigt mycket gravrost.
Hade en ny sköld liggande men bara en, så blev en vända till Biltema för en till sköld samt också 2 hjullager ifall kransen efter rengöring inte skulle funka.
Dessutom köpte jag en uppsättning belägg till då beläggen som ska vara till bilen inte täcker hela bromsytan på skivan, köpte belägg till 940 som har täckning men är 128 mm bredd istället för 125 som mina ok och hållare ska ha.
Skivor monterades och sedan fick jag modifiera beläggen, slipa av dem till 125 mm bredd och det inre beläggen fick även slipas på andra ställen för att passa till ok-hållarna som jag också fick modifiera...
Och när allt satt på plats och inprovats ett antal gånger renoverade jag även bromsoken med nya tätningar jag köpte för 4-5 år sedan.
Ny sköldar efter rengöring av hjulspindlar, gamla lagren återmonterade med rengjorda och avrostade ABS-kransar
Och en färdig sida där oket väntar på renovering
Och bromsoksrenovering
Och när allt detta var klart tog jag isär även bakbromsar och rengjorde samt justerade handbromsen.
Och till slut idag på eftermiddagen en provtur där ABS inte gav fel så lagren jag köpte kan jag återlämna, liksom beläggen som egentligen hör till bilen men inte gör det fullgott.
Altltsammans för 1200 kr men väldigt många timmar där justeringen för att beläggen skulle passa tog lång tid.
Och jag gillar att meka samt har 2-pelarlyft och bra garage/verkstad så ingen uppoffring direkt, nytta och nöje i bra förening.
Och en gammal fin 740 ska skötas om för ett långt liv!
2 nya skivor och belägg inhandlades på Biltema efter mycket sökande då bilen ligger i skarven mellan 2 modellår och samtidigt skarv mellan 2 ABS-system, lyfte upp den i söndags och började skruva, bromssköldarna helt upprostade och föll mer eller mindre sönder, visste att de var dåliga så byte måste ske.
För att byta sköldar måste hjullagren bort och ABS-kransen är en integrerad del av lagret, kransen också väldigt mycket gravrost.
Hade en ny sköld liggande men bara en, så blev en vända till Biltema för en till sköld samt också 2 hjullager ifall kransen efter rengöring inte skulle funka.
Dessutom köpte jag en uppsättning belägg till då beläggen som ska vara till bilen inte täcker hela bromsytan på skivan, köpte belägg till 940 som har täckning men är 128 mm bredd istället för 125 som mina ok och hållare ska ha.
Skivor monterades och sedan fick jag modifiera beläggen, slipa av dem till 125 mm bredd och det inre beläggen fick även slipas på andra ställen för att passa till ok-hållarna som jag också fick modifiera...
Och när allt satt på plats och inprovats ett antal gånger renoverade jag även bromsoken med nya tätningar jag köpte för 4-5 år sedan.
Ny sköldar efter rengöring av hjulspindlar, gamla lagren återmonterade med rengjorda och avrostade ABS-kransar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och en färdig sida där oket väntar på renovering
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och bromsoksrenovering
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och när allt detta var klart tog jag isär även bakbromsar och rengjorde samt justerade handbromsen.
Och till slut idag på eftermiddagen en provtur där ABS inte gav fel så lagren jag köpte kan jag återlämna, liksom beläggen som egentligen hör till bilen men inte gör det fullgott.
Altltsammans för 1200 kr men väldigt många timmar där justeringen för att beläggen skulle passa tog lång tid.
Och jag gillar att meka samt har 2-pelarlyft och bra garage/verkstad så ingen uppoffring direkt, nytta och nöje i bra förening.
Och en gammal fin 740 ska skötas om för ett långt liv!
@mikethebik Det kan man kalla väl använd tid. Bättre än att sitta och glo på själlösa tv-program.
Definitvt, och TV har jag inte tittat på sedan minst 15 år, men meka gör jag mer än gärna.G Gooli skrev:
Lämnade hustruns XC60 2019 på sevice i januari, tillräckligt ny för att göra service hos auktoriserad verkstad för garantier och uppdateringar jag inte kan göra själv.
När jag hämtade bilen sa meken att beläggen bör bytas runtom och hade lämnat ett kostnadsförslag i bilen, endast 8480 kr för byte av belägg fram och bak...
Och han sa att man inte kan byta belägg själv bak då felkoder sätts.
Jag köpte belägg hos V-Parts för dryga tusenlappen och använde min iCarSoft Pro för serviceläget på bakbromsarna och hela operationen rog kanske 1,5 timme med noggrann rengöring innan montering av nya belägg fram och bak.
Skaplig timpenning och min i somras inköpta iCarSoft betalade sig med råge bara på den operationen.
Till mina andra Volvo-bilar har jag VIDA men det funkar bara upp till 2013 års modeller.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Kommer ihåg när VW-verkstaden började gnälla på den fyra år gamla laddhybriden att skivorna bak var rostiga och nästa service fick de nog byta dem, det tyckte de även året efter, killen på carspekt bara skakade på huvudet och sa att det inte var några problem.
Lagom till det var service igen fick jag bytt skivorna hos lokala meken, för en bråkdel av vad märkesverkstaden ville ha.
Har för övrigt inne ID4an på stor fyraårssevice för facila 6150kr, då ingick byte av köldmediet till ACn, bromsvätska och kupefilter.
Vad gör man inte för batterigaranti och andrahandsvärdet 🙄
Lagom till det var service igen fick jag bytt skivorna hos lokala meken, för en bråkdel av vad märkesverkstaden ville ha.
Har för övrigt inne ID4an på stor fyraårssevice för facila 6150kr, då ingick byte av köldmediet till ACn, bromsvätska och kupefilter.
Vad gör man inte för batterigaranti och andrahandsvärdet 🙄
I ämnet vad verkstäder säger.
Särbon lämnade in sin bil på service i höstas.
Några dagar senare hade de däckbytarhelg, hon har sina däck på förvaring där.
Ingen sa nått om sommardäcken på servicen eller när de byttes.
För nån vecka sen ringde verkstaden och ville sätta på nya däck "helt slut, de är inte lagliga"
Märkligt sa särbon, det står ju 4 resp 3 mm på serviceprotokollet en vecka innan ni tog av däcken,1,6mm är väl olagligt.
Särbon lämnade in sin bil på service i höstas.
Några dagar senare hade de däckbytarhelg, hon har sina däck på förvaring där.
Ingen sa nått om sommardäcken på servicen eller när de byttes.
För nån vecka sen ringde verkstaden och ville sätta på nya däck "helt slut, de är inte lagliga"
Märkligt sa särbon, det står ju 4 resp 3 mm på serviceprotokollet en vecka innan ni tog av däcken,1,6mm är väl olagligt.
Själv håller jag på med campingbilen.
Den har en backkamera monterad, fin bild, men man ser inte marken bakom bilen, så nu håller jag på att montera den under skyltbelysningen vinklad isf platt på dörren, man vill ju se dragkroken.
Den har en backkamera monterad, fin bild, men man ser inte marken bakom bilen, så nu håller jag på att montera den under skyltbelysningen vinklad isf platt på dörren, man vill ju se dragkroken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har mekat bil i över 40 år, aldrig köpt ett nytt bromsok, varför köpa nått man kan renovera.mikethebik skrev:
Har tillbringat gårdagen och dagen åt TLC på min 740, när jag hissade upp den förra veckan för att linoljespruta underredet såg jag att vänster bromsskiva fram var väldigt rostig på insidan, säkert 60 % av ytan gravrostig.
2 nya skivor och belägg inhandlades på Biltema efter mycket sökande då bilen ligger i skarven mellan 2 modellår och samtidigt skarv mellan 2 ABS-system, lyfte upp den i söndags och började skruva, bromssköldarna helt upprostade och föll mer eller mindre sönder, visste att de var dåliga så byte måste ske.
För att byta sköldar måste hjullagren bort och ABS-kransen är en integrerad del av lagret, kransen också väldigt mycket gravrost.
Hade en ny sköld liggande men bara en, så blev en vända till Biltema för en till sköld samt också 2 hjullager ifall kransen efter rengöring inte skulle funka.
Dessutom köpte jag en uppsättning belägg till då beläggen som ska vara till bilen inte täcker hela bromsytan på skivan, köpte belägg till 940 som har täckning men är 128 mm bredd istället för 125 som mina ok och hållare ska ha.
Skivor monterades och sedan fick jag modifiera beläggen, slipa av dem till 125 mm bredd och det inre beläggen fick även slipas på andra ställen för att passa till ok-hållarna som jag också fick modifiera...
Och när allt satt på plats och inprovats ett antal gånger renoverade jag även bromsoken med nya tätningar jag köpte för 4-5 år sedan.
Ny sköldar efter rengöring av hjulspindlar, gamla lagren återmonterade med rengjorda och avrostade ABS-kransar
[bild]
Och en färdig sida där oket väntar på renovering
[bild]
Och bromsoksrenovering
[bild]
Och när allt detta var klart tog jag isär även bakbromsar och rengjorde samt justerade handbromsen.
Och till slut idag på eftermiddagen en provtur där ABS inte gav fel så lagren jag köpte kan jag återlämna, liksom beläggen som egentligen hör till bilen men inte gör det fullgott.
Altltsammans för 1200 kr men väldigt många timmar där justeringen för att beläggen skulle passa tog lång tid.
Och jag gillar att meka samt har 2-pelarlyft och bra garage/verkstad så ingen uppoffring direkt, nytta och nöje i bra förening.
Och en gammal fin 740 ska skötas om för ett långt liv!
Har oket varit utom all räddning, har jag köpt beg på skroten och renoverat själv, då vet man att det är ordentligt gjort 😉
Jag limmar alltid tätningen både mot oket och kolven, är det tätt där håller oket en evighet.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
När jag var cirka 12 och 1/2 år och sökte på Google efter trafikregler, som jag då var intresserad av, så hittade jag "Vägverkets guide över några trafikregler" som bl.a. innehöll parkeringsbestämmelser.C cpalm skrev:
En av de generella parkeringsbestämmelserna var, fick jag höra, följande:
"Du skall se till att fordonet inte kan komma i rörelse (av sig självt) och att det inte kan användas av någon av misstag."
Detta bör innebära att man måste ha fordonsnyckeln med sig då man stiger ur fordonet eftersom nyckeln absolut inte får lämnas kvar i forfonet; inte ens om man bara går till bagageluckan för att lasta på eller lasta av gods så är det okej att lämna nyckeln kvar inne i bilen, såvitt jag kan förstå, för om man lämnar nyckeln kvar vid tändningslåset så kan någon okänd biltjuv precis när som helst komma och försöka köra iväg med bilen.
Jag vet inte om det är okej att ha nyckeln kvar i tändningslåset sålänge man är nära bilen, högst någon meter från den, men jag hade själv hört redan när jag var 14-15 år gammal att man aldrig skall gå ur bilen med nyckeln kvar.
Jag hade kanske kunnat bli kuggad på uppkörningen om jag hade lämnat nyckeln kvar i bilen under ett parleringsprov, men det gjorde jag inte, utan jag tog bilnyckeln med mig ut när jag steg ur bilen efter att ha parkerat på en parkeringsplats som uppkörningsinspektören bad mig parkera på; jag trodde ju att jag måste ta nyckeln med mig när jag stiger ur bilen eftersom folk hade sagt att man aldrig får lämna en bil med nyckeln kvar. Om uppkörningsbilen skulle ha varit min bil på riktigt så kan väl jag inte lämna nyckeln kvar inne i bilen - för bilen riskerar ju då att precis när som helst bli tagen av någon biltjuv.
Något konstigt var att inspektören satt kvar inne i bilen medan jag var ute för att kontrollera om bilen stod bra parkerad; han borde ha gått ur bilen tillsammans med mig för att kolla om bilen stod perfekt i P-rutan.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Det är väl likadant med skjutvapen: En vapeninnehavare är såvitt jag vet strikt skyldig att ständigt hålla tillsyn över vapnet, så att det hindras från att kommas åt av någon som inte får komma åt det.hsd skrev:
svt.se:
Lämnade kvar nyckeln i bilen – fick böta 2000 kronor
PUBLICERAD IDAG 06:00
Under onsdagen observerade en polispatrull att en förare lämnat kvar nyckeln i bilen. Det inträffade i Backe, Strömsunds kommun. Föraren får böta 2000 kronor ”för att ej ha vidtagit åtgärder för att förhindra att fordonet brukas av obehörig”, skriver polisen på sin hemsida.
Förra året nån gång dömdes en militär till dagsböter tror jag för tjänstefel alternativt brott mot vapenlagen, för att han lämnat sitt tjänstevapen kvar i militärbilen under en lunchpaus på en kebabrestaurang.
När han och kollegorna kom tillbaka till bilen efter matrasten så upptäckte de att någon okänd tjuv varit framme och pangat en ruta på bilen och stulit det kvarlämnade skjutvapnet.
Dock så rekommenderar ju däcktillverkare att byta redan vid 3mm mönsterdjup.RoTe skrev:
Dock köpte jag nya däck för denna säsong , Michelin Pilot sport Cup 2 , ska vara säkra hela vägen ner till 1.6mm enligt Michelin själva. Nackdelen är att dom är 6.5mm nya 😅
Igår köpte jag en kulled till Saaben, nu är alla fyra leder bytta där framme. Jäkla dumsnålt att bara byta en i gången egentligen.
Jag fick hyra en mutterknackare (luft) för att få av navmuttern, då man väl tagit ut hela navet med drivaxeln ur bilen var det svårt att få grepp om den så man kunde dra av den själv. Bara roterade i skruvstädet.
Visar nu vikten av en bra mutterknackare. Jag skulle vilja ha en ordentlig en för eget bruk nog. En batteriknackare typ Milwaukees värsta skulle vara trevligast men priset sätter emot, dessutom är jag i makitas system. Så sannolikt blir det en billig luftknackare om det blir nåt.
Jag fick hyra en mutterknackare (luft) för att få av navmuttern, då man väl tagit ut hela navet med drivaxeln ur bilen var det svårt att få grepp om den så man kunde dra av den själv. Bara roterade i skruvstädet.
Visar nu vikten av en bra mutterknackare. Jag skulle vilja ha en ordentlig en för eget bruk nog. En batteriknackare typ Milwaukees värsta skulle vara trevligast men priset sätter emot, dessutom är jag i makitas system. Så sannolikt blir det en billig luftknackare om det blir nåt.
De oken jag nu renoverade köpte jag på skroten för 5 år sedan för att jag lyckades förstöra mina original-ok då jag skulle renovera dem.Isakare skrev:
Jag har mekat bil i över 40 år, aldrig köpt ett nytt bromsok, varför köpa nått man kan renovera.
Har oket varit utom all räddning, har jag köpt beg på skroten och renoverat själv, då vet man att det är ordentligt gjort 😉
Jag limmar alltid tätningen både mot oket och kolven, är det tätt där håller oket en evighet.
Den gången borstade och knackade ren dem från lös rost och lade dem sedan i en blandning av fosforsyra och vatten för att få dem helt rostrena och ge dem en fosfaterad yta, något jag gjort flera gånger med andra bromsdetaljer och annat stål med mycket bra och hållbart resultat.
Fast sedan glömde jag att ta ur dem ur badet och de fick ligga för länge så när jag tog upp dem och kollade dem hade inte bara rosten försvunnit helt utan också en del av godset i gängorna där bromsslang och luftnippel sitter...
Och ett bromsok där de detaljerna inte har perfekt passform är inget att sätta på bilen så de blev skrot.
Och oken på min 740 är ovanliga och hade tur att hitta 2 bra ok då som inte behövde renovering den gången, men nu var det dags.
Du limmar alltså bälgen både i oket och mot kolven? Med vad?
Intressant lösning, bra ide för lång hållbarhet då rosten i oken gärna växer runt dammtätningen i spåret i oket.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Jag tycker det räcker gott att smörja rikligt med rött bromsfett eller siliconfett när man plockar ihop bromsok. Lägger man det i spår och annat där damasken liggero ch sen snurrar lite och fördelar det så håller man ju rosten borta även då. Man får ju komma ihåg att de flesta nya ok inte har en tillstymmelse till nåt smörja där. Ligger bara torrt och vatten och annat tränger ju in fort och naken metall rostar mer än gärna.