1 203 796 läst ·
17 141 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 637 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 637 inlägg
Ja jo, förklarar varför man bara ser det bak idag, kompenserar för last eller släp.J jonaserik skrev:
Kör av ventiler & förbränningsrummen på toppen så mycket det går med hårdare brotch på borrmaskin, men inte på tätningsytan på ventil & topp. (använd ev vasst 70-tals stål om det behövs typ äldre kniv, avlagringar kan behöva mekanisk borttagning när det sitter rejält)Intet skrev:
Sedan när ventilernas "topp" är ren & fin, sugpropp på skaft och karborumrum ner i ventilsätet & rotera..det fixar ventilernas anläggnings ytor mot toppen. (vi pratar om my här)
Lätt dubbelslipning på ventiler & säten ger mer hk, men behöver göras med maskin.
Och ska slipas med voblande verktyg 3 varv höger 2 varv vänster och väldigt fin karberundum. Annars blir slipningen med rundrepor.J jawen skrev:Kör av ventiler & förbränningsrummen på toppen så mycket det går med hårdare brotch på borrmaskin, men inte på tätningsytan på ventil & topp. (använd ev vasst 70-tals stål om det behövs typ äldre kniv, avlagringar kan behöva mekanisk borttagning när det sitter rejält)
Sedan när ventilernas "topp" är ren & fin, sugpropp på skaft och karborumrum ner i ventilsätet & rotera..det fixar ventilernas anläggnings ytor mot toppen. (vi pratar om my här)
Lätt dubbelslipning på ventiler & säten ger mer hk, men behöver göras med maskin.
EDIT kan även vara bäst med voblande halva varv.
Ett tips för att kolla tätningarna är att spruta startgas kring dom. Om motorn varvar upp så har du hittat läckanN Niq skrev:Vevaxeltätningarna blir väl lite svårare att kolla?
Skulle det kunna vara blandningsskruven som står för snålt om den får för lite bensin? Den gick förra sommaren bra med den förgasaren. Men den hade först samma problem med att den tokrusa motorn helt utan hejd men då ordna det sig när jag rengjorde förgasaren.
En sak jag just upptäckte är att det rinner bensin ur förgsaren när den står avstängd. Det har det inte gjort förr. Borde det inte vara bränslenålen som läcker då?
Håller jag inte med om men att öka & minska trycket mot sätet är bra, men "några" högervarv & sedan "något" vänstervarv håller jag med om 👍J jonaserik skrev:
Karburumrum finns i grov & fin & ingen av dessa kan "förstöra" ett ventilsäte (om man inte kör med roterande maskin mycket länge)
Och att då & då torka av lite & se hur anläggningsytan ser ut är det viktigaste!
Man ser när "god anläggning" finns med ögat, & då gör man rent & fortsätter till nästa ventil.
Min tanke var att avgasventilerna var belagda av för mycket föroreningar för att kunna slipas in "för hand".J jawen skrev:Håller jag inte med om men att öka & minska trycket mot sätet är bra, men "några" högervarv & sedan "något" vänstervarv håller jag med om 👍
Karburumrum finns i grov & fin & ingen av dessa kan "förstöra" ett ventilsäte (om man inte kör med roterande maskin mycket länge)
Och att då & då torka av lite & se hur anläggningsytan ser ut är det viktigaste!
Man ser när "god anläggning" finns med ögat, & då gör man rent & fortsätter till nästa ventil.
Amazon säljer framochtillbakaverktyg för borrmaskin.
Beror nog på hur tillverkaren gjort. Saabs system är variabelt beroende på vad som händer med bilen och klarar t ex att justera nivåskillnad vid acceleration.useless skrev:
https://saabwisonline.com/9-3-9440/...matic-headlamp-levelling-detailed-descriptionThe headlamp adjustment system ensures that the headlamps are always correctly angled on acceleration, braking and with different loads. When the front of the vehicle is raised during heavy acceleration, the headlamps are adjusted down and on heavy braking, when the vehicle front is lowered, the headlamps are adjusted up. Also when the car is heavily loaded the headlamps are adjusted to the correct angle. The footbrake and vehicle speed influence the reaction time of the adjustment system.
Själva anläggningsytan på en ventil får inte samma koks-uppbyggnad, som sker lite "här & där" samt ovanpå ventil-hatten samt i förbränningsrummet/kammaren runt ventilerna (utan får endast en beläggning), OM ventilen trotts allt skulle få det på anläggningsytan så kommer ventilkanten att "brinna upp" väldigt snabbt & förstöra motorn då värmeavledningen ut till kylvattnet/kanalerna inte längre "fungerar" som det ska.Intet skrev:
Allt koks som sitter "där det sitter" på ventilen & övriga delar är bara att försöka avlägsna på bästa sätt & även våld är oftast behövligt då det brukar sitta ordentligt.
En dubbelslipad har 2 olika grader på ventilhatten, som då ger snabbare öppning & stängning av ventilen,Intet skrev:
eftersom anläggningsytan då blir mindre/kortare än på en enkelslipad ventil som har 1 grad på hatten.
Gjorde en skitsnygg skiss som jag hoppas du förstår
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du menar två olika vinklar. Inte två olika grader. Dessutom tycker jag att du har markerat skillnaden mellan smidningen och slipningen. Inte mellan två olika slipningar.