Jag tror-tror att det handlar om två saker som gör att klagomålen förekommer:
1. Du har en äldre bil med dåligt ljus kanske till och med glödljus (svagt o gulaktigt ljus). Då uppfattar du många av dagens bilar med LED-ljus som stickigt, samt att de uppfattar att det blir mörk vid möte. Har egen erfarenhet av detta från vår gamla Volvo c70, som såldes för ca 5 år sedan.
2. Föraren är känslig för ljus eller inbillar sig detta.

Några andra reflektioner är:

A. Det finns också som nämnts att helljusautomatiken är inte helt perfekt i en del bilar-. vi har en Volvo V60cc med matrixautomatik och den är oftast sen i nedbländning och hoppar fram och tillbaka, fungerar dåligt på motorväg/1-3 fältsväg mm mm.

B. Sedan har vi fler gupp i tätorterna idag och när mötande bil med LED-ljus så växlar styrkan kraftigt och skapar en blixteffekt.

C: uppfattar att Tesla och Volvo har sämsta LED-strålkastarna- Tesla något sämre.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hel/halvljusautomatiken använder jag inte på Volvon, fungerar inte tillräckligt bra. När jag testade i början fick jag ändå sitta och vara beredd att manuellt blända av.

D
trähandtag trähandtag skrev:
C: uppfattar att Tesla och Volvo har sämsta LED-strålkastarna- Tesla något sämre.
Sämre eller inte vet jag inte men många Teslor har felinställt ljus, de brukar vara dåliga från leverans, injusterade tycker jag inte att de bländar.

Tycker främst det är problem att avgränsningen på ljusstyrkan är väldigt skarp. Från fullt halvljus till utanför upplysningszonen. Så när det är gupp i vägen fluktuerar gränsskiktet och det blir som ett starkt flimmer.

hsd
trähandtag trähandtag skrev:
Jag tror-tror att det handlar om två saker som gör att klagomålen förekommer:
1. Du har en äldre bil med dåligt ljus kanske till och med glödljus (svagt o gulaktigt ljus). Då uppfattar du många av dagens bilar med LED-ljus som stickigt, samt att de uppfattar att det blir mörk vid möte. Har egen erfarenhet av detta från vår gamla Volvo c70, som såldes för ca 5 år sedan.
2. Föraren är känslig för ljus eller inbillar sig detta.

Några andra reflektioner är:

A. Det finns också som nämnts att helljusautomatiken är inte helt perfekt i en del bilar-. vi har en Volvo V60cc med matrixautomatik och den är oftast sen i nedbländning och hoppar fram och tillbaka, fungerar dåligt på motorväg/1-3 fältsväg mm mm.

B. Sedan har vi fler gupp i tätorterna idag och när mötande bil med LED-ljus så växlar styrkan kraftigt och skapar en blixteffekt.

Ja det där med gupp, xenonbestyckade bilar hade ju automatiskt höjd reglering men det finns ju inte på ledljusen

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Tycker främst det är problem att avgränsningen på ljusstyrkan är väldigt skarp. Från fullt halvljus till utanför upplysningszonen. Så när det är gupp i vägen fluktuerar gränsskiktet och det blir som ett starkt flimmer.
Vad för bil med det fenomenet har du?

A AndersS skrev:
Vad för bil med det fenomenet har du?
Jag har bara en XC70 med Xenon, så halvskarp kant. Men det är ofta ett problem som jag ser på bländande bilar. Oftast led, men inte bara bilar med aktiva matrisljus

Jag pillar vidare med lite lätt underhåll.
Har lossat en topp och konstaterat att avgasventilerna är väldigt otäta. Vissa hade tjocka beläggningar på tätningsytan.
Tror den samlade expertisen att det går att slipa bort med ocilerande mackapär och borrmaskin?
Kompisen har en ventilslipmaskin, men den tar inte så tunna skaft (5mm). Har ni sett bussningar för detta ändamål?

Närbild av motorcylinderhuvud med tydliga avgasventiler, delvis täckta av sotavlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på motorhuvud med två avgasventiler synliga, visar beläggningar och otätningar på tätningsytorna.
Skapa konto
Bild på en motorcylinder med lösa avgasventiler som har tjocka beläggningar och behov av slipning för bättre tätning.
Skapa konto
Bilens cylinderhuvud med tydligt synliga kolvar och ventiler, liggande på ett arbetsbord för inspektion och underhåll.
Skapa konto
Topplock med avgasventil och synlig tätning med beläggningar.
Skapa konto
Närbild på en motorcylinder med avgasventiler, vissa med beläggningar. Ventilerna är otäta och kräver underhåll för förbättrad funktion.
Skapa konto

• Närbild på en motorventil och ventilkammare med beläggningar.
    Skapa konto
Intet Intet skrev:
Jag pillar vidare med lite lätt underhåll.
Har lossat en topp och konstaterat att avgasventilerna är väldigt otäta. Vissa hade tjocka beläggningar på tätningsytan.
Tror den samlade expertisen att det går att slipa bort med ocilerande mackapär och borrmaskin?
Kompisen har en ventilslipmaskin, men den tar inte så tunna skaft (5mm). Har ni sett bussningar för detta ändamål?

[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Ja, jag har slipat in många topplock med bra resultat.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Försiktig med tätningsytorna bara då putsa på!

• Gilla
Intet
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Ja det där med gupp, xenonbestyckade bilar hade ju automatiskt höjd reglering men det finns ju inte på ledljusen
Inte?
Mina två senaste bilar med LED har haft det.

13th Marine 13th Marine skrev:
töverettInte?
Mina två senaste bilar med LED har haft det.
Och dom ändrade sig blixtsnabb när ett gupp kördes över, tveksamt.

J jonaserik skrev:
Och dom ändrade sig blixtsnabb när ett gupp kördes över, tveksamt.
De ljusviddsregleringar jag stött på har alla haft sensorerna på bakaxeln och ger därmed ingen effekt när framaxeln går över ett gupp.
Det verkar också vara den lösning som används av xenon-försedda bilar idag, precis som med LED.

Menar du att Xenon även kräver en sensor på framaxeln för att kunna reglera vid gupp?

• Gilla
djac
  • Laddar…
Patrik440
sensorerna på bakaxeln och ger därmed ingen effekt när framaxeln går över ett gupp.
På mina Saab och Volvo har det suttit nivågivare både fram å bak.

De ljusviddsregleringar jag stött på har alla haft sensorerna på bakaxeln och ger därmed ingen effekt när framaxeln går över ett gupp.
Det verkar också vara den lösning som används av xenon-försedda bilar idag, precis som med LED.

Menar du att Xenon även kräver en sensor på framaxeln för att kunna reglera vid gupp?
Kan inget om tekniken, men krasst, går nosen upp så går även ljuskägglan upp mot himlen när guppet körs över. LIka med när man möter en bil som kommer i uppförsbacke. Klart finns inga gupp på dom stora vägarna, bara lokalgator och där inga problem att bländas. Så liksom en ickefråga

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.