FredrikR FredrikR skrev:
1 av 6 celler i hybridbatteriet har för låg spänning och kommer bytas iom. återkallelsen.
Ingen ny mjukvara uppdaterad på servicen då den tydligen lämnat bilen i limp-mode tills batteriet åtgärdats. 😐
Det där verkar märkligt, trodde att begränsad motorfunktion bara gällde den vanliga drivmedelsmotorer. Här borde det väl funktionsmässigt istället vara så att eldriften kopplas bort av systemet och bilen kan köras vidare med enbart drivmedelsmotor.

A AndersS skrev:
Det där verkar märkligt, trodde att begränsad motorfunktion bara gällde den vanliga drivmedelsmotorer. Här borde det väl funktionsmässigt istället vara så att eldriften kopplas bort av systemet och bilen kan köras vidare med enbart drivmedelsmotor.
Ja det kan man tycka.
Minns inte riktigt vad teknikern sa, men det var prat om dubbla kylsystem mm.
Men om det var anledningen till att limp mode gick in vet jag inte, kanske AWDn påverkas.

Känns som en väl tilltagen säkerhetsåtgärd, att nya mjukvaran begränsar om en någon cell är skadad.

N Niq skrev:
Kan du köra när bilen är i limpmode?
Ja det ska väl inte vara några problem?
Reducerad prestanda och sköldpadda i displayen.

Accar knappt och går kanske inte fortare än 80km/h?

FredrikR FredrikR skrev:

Det är ju rena racinghastigjet med det läget aktiverat.😂

N
A AndersS skrev:
På v60 cc som vi hade så gick kabeln till en abs sensor av. Jag tror varenda varningslampa började lysa. I displayen stod det något i stil med att abs systemet inte fungerar och att köra genast till verkstaden då det kan uppkomma skador på växellåda och andra delar i drivlinan samt att adas systemen inte fungerar. Samt säkert något annat fel.

• Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
N
FredrikR FredrikR skrev:

Låter ju jättesmidigt. Dom erbjöd förstås en lånebil tills dom kunde fixa felet🤪

N Niq skrev:
Låter ju jättesmidigt. Dom erbjöd förstås en lånebil tills dom kunde fixa felet🤪
Dom hade inte blåst i nya mjukvaran alltså, utan kollade batteriet före servicen.

Men jag tror dom hade en kund som drabbats av det scenariot du tänker på. 🫣

N
FredrikR FredrikR skrev:
Dom hade inte blåst i nya mjukvaran alltså, utan kollade batteriet före servicen.

Men jag tror dom hade en kund som drabbats av det scenariot du tänker på. 🫣
Själv tycker jag ju att bilen inte är problemfri att köra om den är jätteslö och inte går över 80 och skulle varit ganska högljudd om en lånebil.

N Niq skrev:
Själv tycker jag ju att bilen inte är problemfri att köra om den är jätteslö och inte går över 80 och skulle varit ganska högljudd om en lånebil.
Jag håller med, dock är min Volvo körbar och ej limpmodad.

Och bilen är körbar i limpmode även om det inte är kul.

Bild på sänkningssats med fyra svarta spiralfjädrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sänkningssats blev det då, tänkte nya fjädrar kan ändå va bra å ha. 1390kr inkl frakt till Finland var ganska bra tyckte jag.

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Idag observerade jag på en P-plats utanför affären en gammal gubbe som försökte krångla sig in i sin Volvo. Gubben var så skröplig att det tog säkert 50 minuter av ultralångsamma rörelser innan han satt.
Det var klart att gubben inte alls var istånd att köra säkert. Vad ska man göra i så fall? Ringa snuten? De kommer väl aldrig eller så har dom inget att ingripa för.
Men man blir ju klart rädd när sådan kör bil. Trist för alla.
Jösses!

Jag hade nog inte haft tålamod att stanna och kolla längre än en halvtimma

Det var någon tidigare i tråden som sålt sin bil til en sån där firma som köper in defekta bilar och exporterar och var nöjd, kommer någon ihåg vad firman hette?

sälj bilen till nån och behåll den i landet, annars har vi bara nya bilar kvar snart

DennisCA DennisCA skrev:
sälj bilen till nån och behåll den i landet, annars har vi bara nya bilar kvar snart
Tänkte kolla vad man kan få av en sådan firma, inte sugen på att ta kampen på blocket med de som troligen är intresserade av denna bilen. :)

RoTe
J john.h skrev:
Det var någon tidigare i tråden som sålt sin bil til en sån där firma som köper in defekta bilar och exporterar och var nöjd, kommer någon ihåg vad firman hette?
Jag sålde till https://www.vikoperdinbil.se/ och är nöjd, men bilen är kvar i Sverige.

• Gilla
john.h
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.