Kompisen styrde upp sin dotters bakbromsar hos mig, lite väl tidigt med skivbyte tyckte jag (halvliten 2011 Toyota)

Bakbroms på bil, borttagen för skivbyte, med en hand som håller upp bromsoket bredvid, bilen står på pallbock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
galento
Nån som har erfarenhet av xc70 och deras haldex ? Kollade en annons på en
03,a som gått drygt 34k.

A
MathiasS MathiasS skrev:
[bild]

”Huvudbromscylinder”
Hur vet jag att det är den som är kaputt? Byter man eller renoverar?

N
galento galento skrev:
03,a som gått drygt 34k.
Jag vet inte så mycket om dom men har inte hört att det skulle vara några problem med dom. Det är väl fördelningslådan som brukar ge upp på dom? Men är väl viktigt att kolla så dom inte läcker olja.

ACME skrev:
Hur vet jag att det är den som är kaputt? Byter man eller renoverar?
Jag tänkte att du ju har bytt allt annat redan? Gissar att den inte kostar många kronor ny till din bil.

N
Tokslut Tokslut skrev:
Kompisen styrde upp sin dotters bakbromsar hos mig, lite väl tidigt med skivbyte tyckte jag (halvliten 2011 Toyota)

[bild]
Det där fixar man ju med några ordentliga inbromsningar 🤪

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tänkte att du ju har bytt allt annat redan? Gissar att den inte kostar många kronor ny till din bil.
Good point. Jag tänkte att det kanske kan vara sunkiga bromsledningar, men det lär vara enklare att byta cylindern som första steg. Tack.

klosp11
galento galento skrev:
03,a som gått drygt 34k.
Om jag minns rätt är haldex bättre från 05. Haft en 05 själv till 40k utan problem. Båda 2.5t och d5 är bra. Haldex går att koppla bort till 2wd med en säkring om det strular. Dyrt att byta.

galento galento skrev:
03,a som gått drygt 34k.
Var väl nått vanligt fel med drivningen bak, men fungerar fyrhjulsdriften är det väl bara kolla övriga skicket.

ACME skrev:
Jag har en Corolla -06 som har haft strul med anliggande bromsar till och från. Jag har bytt klossar, skivor och renoverat ok i omgångar, men sedan en tid tillbaka ligger de an på vänster fram och höger bak. De började samtidigt och någonstans i bakhuvudet har jag att bromssystemet är uppbyggt diagonalt, vilket får mig att tro att det är något i den delen av systemet som strular och inte de enskilda bromsarna var för sig. Några idéer?
Vad är det för skick på bromsslangarna? Om det slarvats med bromsvätskebyten kan gummit bli dåligt och bli som en backventil.

galento
N Niq skrev:
Jag vet inte så mycket om dom men har inte hört att det skulle vara några problem med dom. Det är väl fördelningslådan som brukar ge upp på dom? Men är väl viktigt att kolla så dom inte läcker olja.
klosp11 klosp11 skrev:
Om jag minns rätt är haldex bättre från 05. Haft en 05 själv till 40k utan problem. Båda 2.5t och d5 är bra. Haldex går att koppla bort till 2wd med en säkring om det strular. Dyrt att byta.
Tokslut Tokslut skrev:
Var väl nått vanligt fel med drivningen bak, men fungerar fyrhjulsdriften är det väl bara kolla övriga skicket.
Tack för tips , ja skicket ser väldigt bra ut. Man har hör att det är dyrt att laga
fyrhjulsdriften men bilen är ju högre än en V70 så det är ju bra även om den går på 2wd.

galento galento skrev:
Tack för tips , ja skicket ser väldigt bra ut. Man har hör att det är dyrt att laga
fyrhjulsdriften men bilen är ju högre än en V70 så det är ju bra även om den går på 2wd.
Vet inte vad du kallar dyrt, men sist jag prata med en kompis som haft problemet med sin i måånga år handlade det om 1.500kr för någon hylsa eller någon annan del för ~4.000kr som det kunde vara (Säger mitt minne) Priserna var dock från före pandemin och mitt minne är inte det bästa ;)

Bra prutläge är det ju iaf. om det inte fungerar

• Gilla
galento
  • Laddar…
Just det, det är någon hylsa på utgående axel som spricker ibland. Det är nog det enda problemet jag hört om mer än en gång på haldexkopplingarna. Tror det måste anses vara ett säkert köp.

• Gilla
galento
  • Laddar…
Här går det framåt, börjat klä väggarna, gjort diket klart, tagit fram kablar till batteriet.
Skåpbil inredd med plywoodpaneler, klart dike och framtagna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nino och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
[bild]

”Huvudbromscylinder”
Japp. Det sitter backventiler som kan trilskas så att oljan inte flyter tillbaka efter en bromsning. Prova först att lufta/släppa ut övertryck i en av de anliggande oken. Lossar då även det andra så är det huvudcylindern som trilskas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.