1 202 634 läst ·
17 129 svar
1203k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Ja det har väl varit standard på Dieselmotorer ganska många år nu. Fast på Volvo är det ju iofs tvärtom. Man har en tillägsvärmare till motorn som standard. Vill man kunna använda den som parkeringsvärmare får man betala extra för den funktionen. Kan ju hända att parkeringsvärmarfunktionen ingår i något utrustningspaket.A AndersS skrev:
Kan vara så, har haft bränslevärmare i bilarna sedan början av 80-talet. Är en av de funktioner tillsammans med dragkrok som har varit ett måste genom åren när bil handlas.N Niq skrev:Ja det har väl varit standard på Dieselmotorer ganska många år nu. Fast på Volvo är det ju iofs tvärtom. Man har en tillägsvärmare till motorn som standard. Vill man kunna använda den som parkeringsvärmare får man betala extra för den funktionen. Kan ju hända att parkeringsvärmarfunktionen ingår i något utrustningspaket.
Det är en väldigt trevlig funktion. Tyvärr sällsynt på bensinbilar. Dyrt att eftermontera. Gissar att dom inte varit billiga som nya heller.A AndersS skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Lustigt, generellt är det ju minst oroblem med bensinare och mest med dieslar. Men det är stort överlapp mellan olika modellerkisumisu skrev:
Kan ju vara med otur att göra. Då de mesta varit begagnat som jag ägt genom åren. En var dock ny dock en hybrid.Rabbithole skrev:
Tycker på nåt vis att diesel varit mer driftsäker. Detsamma med elbil. När det funkar så fungerar allt. Medans bensinbilar haft massa skumma startar startar ej problem, alltså irriterande fel som inte alltid visar sig (som inte har nåt med dålig batteri göra).
Däremot krävs det ju såklart att en Diesel har en bra batteri men när du väl fått den igång så går den ju.
Volvo V70 var lite så i alla fall att bensinaren gick ojämt och haft 3st bensinare alla samma fel!
Hybridbilen krånglade en massa med laddning och motorlampa tändes fick bytas obc och obc värdelöst 1 fas system. Lite sånt där fubkar, funkar ej, funkar, fubkar ej problem ... Medans elbilen haft mer robustare laddare med 3 fas.
Jodå i många fall en diesel inte går igång är det just batteriet!N Niq skrev:Jo fast högtryckspumparna verkar vara det som krånglar mest.
Att få motorn varm verkar ha blivit ett större problem ju effektivare dieselmotor man har. Men det har ju kompenserats med en tillägsvärmare.
Jag hade väldigt sällan problem att få värme i min Mb 190 2.0D -86. Satt i ett större batteri så fick man igång den även när det var -20 utan motorvärmare. Vet att andra bilmodeller haft problem o få varmt .
Gäller såklart även Bensin och Elbilar (japp elbilar har också ett 12v batteri, är den tom så går inte bilen starta).
I många fall är det just att ladda upp 12v batteri som hjälper ofta åker man dock att byta den helt!
Jo dieselvärmare är riktigt bra, dock väldigt dyrt eftermontera!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Gått långt och aldrig bytt tändstift?kisumisu skrev:
Kan ju vara med otur att göra. Då de mesta varit begagnat som jag ägt genom åren. En var dock ny dock en hybrid.
Tycker på nåt vis att diesel varit mer driftsäker. Detsamma med elbil. När det funkar så fungerar allt. Medans bensinbilar haft massa skumma startar startar ej problem, alltså irriterande fel som inte alltid visar sig (som inte har nåt med dålig batteri göra).
Däremot krävs det ju såklart att en Diesel har en bra batteri men när du väl fått den igång så går den ju.
Volvo V70 var lite så i alla fall att bensinaren gick ojämt och haft 3st bensinare alla samma fel!
Hybridbilen krånglade en massa med laddning och motorlampa tändes fick bytas obc och obc värdelöst 1 fas system. Lite sånt där fubkar, funkar ej, funkar, fubkar ej problem ... Medans elbilen haft mer robustare laddare med 3 fas.
He he, påminner mig om en bekant som akut behövde flytta på bilen, som var "i bruk", men nu vägrade den starta. Försökte hjälpa honom med lite väldigt basic felsökning (typ sånt som kan göras när en skruvmejsel är det enda tillgängliga verktyget). Men vi gick bet, fick den inte ens att hosta till.Rabbithole skrev:
Sen hörde jag att den bogserats till gör-det-själv-hallen på macken där ägaren lyckats tigga till sig en gratis felsökning av en annan gör-det-självare (själv vet han inget om bilmek). Det visade sig att det enda (akuta) felet var att samtliga fyra tändstift var helt slut. 😂
Bränslevärmare är brutalt energikrävande. Du måste köra lika länge som du använt värmaren, minst. Jag hade en Volvo diesel ett tag och fick byta batteri, köpte Volvo org och det orkade inte länge innan den klagade på låg spänning och stängde av värmaren i minus 20... Enda chansen är om du har möjlighet att plugga in hemma så att batteriet även laddas. DÅ kan du köra bränslevärmaren borta.
Laddar batteriet 2-3/ggr på vintern och kör parkeringsvärmaren en kvart vid behov, värmaren är så kraftig att det räcker. Blir inte lång resa för att komma upp i 15 min körning.
Originalbatteri som är åtta år nu, men blir nog ett byte inför nästa vinter, även om man vid senaste service ansåg att det var i bra skick.
Originalbatteri som är åtta år nu, men blir nog ett byte inför nästa vinter, även om man vid senaste service ansåg att det var i bra skick.
Min erfarenhet är att gamla dieselar med helt mekaniska pumpar var det som krånglade minst.Rabbithole skrev:
Det ändrades ganska hastigt när commonrail introducerades och sedan har det bara blivit värre.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Det mesta som jag ser är sot och EGR relaterat som skiljer, Och på nya bilar AddBlue och partikelfilter.N Niq skrev: