N Niq skrev:
Hade batteriet på laddning inatt och det visade 12.4 volt och var inte fullt imorse. Ska kolla alla kabelskor. Men det verkar ju som batteriet är dåligt. Då är väl frågan har jag fått ett dåligt batteri eller har bilen laddat sönder det?
man vet ingenting utan att testa batteriet. Har du nyss köpt det och har kvitto kvar så får du väl gå den vägen. Även nya batterier kan balla ur ibland.......

Tudor anger att blybatterier börjar gasa vid 14.4 V vid 20 grader, 13,8 V vid 50 grader och 15.0 V vid 0 grader.

Uppgiften är mer än 10 år gammal och jag hittar inte källan nu. Det fanns en bra manual från Tudor men den hittar jag inte nu, den går troligen att hitta om man lägger lite mer tid på det. Tudor ägs numera av Excide.

N
S Stefan1972 skrev:
man vet ingenting utan att testa batteriet. Har du nyss köpt det och har kvitto kvar så får du väl gå den vägen. Även nya batterier kan balla ur ibland.......
Jo jag ska testa det. Ska se om jag hittar någon som kan kontrollera om laddningen fungerar som den ska.

N
Rabbithole Rabbithole skrev:
Mest troligt ett dåligt batteri från början, låter ändå som att laddregulatorn ger okej spänning?
Ja fast jag är rädd att den inte minskar när batteriet blir fullt. Jag kunde inte köra så långt igår men lät bilen gå en stund och den laddade ändå 15 volt. Men om batteriet inte blir tillräckligt laddat så lär den väl fortsätta ge fullt?

Är det vid 0 grader C som du mäter 15V? I så fall är det kanske bra. Jag brukar mäta 14,4 V vid ca 20 grader C. Efter 10-15 minuter så brukar det minska till runt 14,0 V och efter ytterligare 15-20 minuter så är det nere på 13,8V. Det kan gå att läsa spänningen via OBD2 och lämplig app i mobilen, lätt att hålla koll så.

N
T TommyC skrev:
Är det vid 0 grader C som du mäter 15V? I så fall är det kanske bra. Jag brukar mäta 14,4 V vid ca 20 grader C. Efter 10-15 minuter så brukar det minska till runt 14,0 V och efter ytterligare 15-20 minuter så är det nere på 13,8V. Det kan gå att läsa spänningen via OBD2 och lämplig app i mobilen, lätt att hålla koll så.
Det var väl ca -4 igår. Ja det går säkert men då måste jag skaffa någon obd2 läsare. Kanske snart borde skaffa en egen.

Det funkar såklart även med en voltmeter/multimeter men det kan ju i vissa bilar vara svårt att hitta någon mätpunkt inne i kupén. Ibland finns det säkringar lätt åtkomliga i kupén.

N
T TommyC skrev:
Det funkar såklart även med en voltmeter/multimeter men det kan ju i vissa bilar vara svårt att hitta någon mätpunkt inne i kupén. Ibland finns det säkringar lätt åtkomliga i kupén.
Jo det funkar men är ju svårt att köra samtidigt.
Jag har tillgång till dator på jobbet så får väl ta med bilen o köra en sväng.

Dagens kommentar fick jag nyss av besiktningsmannen på Carspect.
"Jäkla vilken fin bil för att vara 19 år och gått över 32" mil"

Ska man bedöma efter avgasvärdena är den i klass med en elbil 😉

• Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Dagens kommentar fick jag nyss av besiktningsmannen på Carspect.
"Jäkla vilken fin bil för att vara 19 år och gått över 32" mil"

Ska man bedöma efter avgasvärdena är den i klass med en elbil 😉
Jag hade en gammal Volvo för länge sedan. Besiktningsmannen -Det är då märkligt! Jag besiktningar alla bilar på samma sätt och ibland ger jag körförbud till tre år gamla bilar och så kommer du med en som är nästan 25 år och jag hittar inte ett enda fel.

• Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Hade batteriet på laddning inatt och det visade 12.4 volt och var inte fullt imorse. Ska kolla alla kabelskor. Men det verkar ju som batteriet är dåligt. Då är väl frågan har jag fått ett dåligt batteri eller har bilen laddat sönder det?
Det kan ju också blivit skadat av en djupurladdning

Monterade och testade en LED ramp igår, det blev för fjolligt ljus, så jag gjorde om och gjorde rätt.
Nattlig resa till Norrland på på G, då måste man ju ha ljus på bilen 🙂
Framsidan av en bil med tre stora runda ljus monterade och en LED-ramp framför registreringsskylten på garagegolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
cpalm och 4 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Intressant och bra att veta, jag har trott att alla Toyota har haft lika dåligt rostskydd men tydligen finns det vissa undantag. Jag har sett en Toyota SUV som hade en stor rostfläck mitt på förardörren men det kan ju ha varit efter en skada. Deras småbilar blir nog inte så gamla. Några 25 år gamla Toyota ser man aldrig på vägarna men en hel del Volvo och Saab.
Jo då, inte allt för sällan man ser gamla Corolla från 90-talet

Isakare Isakare skrev:
Monterade och testade en LED ramp igår, det blev för fjolligt ljus, så jag gjorde om och gjorde rätt.
Nattlig resa till Norrland på på G, då måste man ju ha ljus på bilen 🙂
[bild]
Kan jag förstå med den eländiga LED-rampen.
Finns ju många gånger bättre för en struntsumma på Biltema eller Jula.

Dags för slutspurten i renoveringen av kompisens bil. Vilket klister är bäst för att limma fast dörrlister. Alltså mjukt gummi mot metall?

Den som ser vilken nbil det är, belönas med bästa svar.
Tips på bra klister vore inte dumt, det heller😁.

Hand som håller en bit av en dörrlist i gummi, bredvid en vit bils dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.