Har en Ford Fiesta från 2014. Imorse när den skulle startas så fanns det ingen ström i batteriet. Batteriet är några månader gammalt och bilen var körd ca 60 km igår. Så det borde ha funnits ström i batteriet. Visserligen var det -17 inatt men ett friskt batteri borde klara det. Jag har laddat batteriet och det verkar ta emot laddning. När jag mäter med bilen igång så visar det att det laddas med 15 volt. Är det normalt att generatorn ger 15 volt eller är det för mycket? Jag trodde det var 14.5 som det brukar ligga på. Är det bara jag som inte hängt med eller laddar det för mycket.

Har någon en annan idé om varför bilen var död än att det är något fel på batteriet.

Då när jag bytte batteriet så sa all information jag hittade inget om att man behöver nollställa Bms men idag hittade jag att man borde göra det när man byter batteri. Kan Bms påverka så att det laddar för mycket om man inte nollar den vid batteribyte. Jag har nu nollställt den.
 
Jag hade tagit in batteriet och laddat upp det i rumstemperatur sen kolla spänningen utan laddare på.

Det kan ju vara trasigt, då bör väg gå på garantin.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G
@Niq Kontrollera så att batteripolerna är rena och klämmorna sitter rejält fastdragna.
Jag har ett par gånger varit med om samma fenomen som du, och då har det hjälpt att kolla polerna.
Kanske går det testa med en spänningsmätare mellan pol och klämma när bilen är igång. Finns det en aning skillnad så tyder det på spänningsfall = dålig kontakt.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
N Niq skrev:
Har en Ford Fiesta från 2014. Imorse när den skulle startas så fanns det ingen ström i batteriet. Batteriet är några månader gammalt och bilen var körd ca 60 km igår. Så det borde ha funnits ström i batteriet. Visserligen var det -17 inatt men ett friskt batteri borde klara det. Jag har laddat batteriet och det verkar ta emot laddning. När jag mäter med bilen igång så visar det att det laddas med 15 volt. Är det normalt att generatorn ger 15 volt eller är det för mycket? Jag trodde det var 14.5 som det brukar ligga på. Är det bara jag som inte hängt med eller laddar det för mycket.

Har någon en annan idé om varför bilen var död än att det är något fel på batteriet.

Då när jag bytte batteriet så sa all information jag hittade inget om att man behöver nollställa Bms men idag hittade jag att man borde göra det när man byter batteri. Kan Bms påverka så att det laddar för mycket om man inte nollar den vid batteribyte. Jag har nu nollställt den.
Har du kollat så att ingen förbrukare var på? Har själv varit med om att batteriet dragit ut när innerbelysningen varit kvarglömd :)

men du har generellt rätt i att 15 v är lite högt
 
Som sagt, börja med polskor-kablar-jordpunkt(er).
 
När ni ändå är inne på batterier. Någon som vet hur det är med en Ford Puma 2021 och byta batteri? Bara byte ut eller behövs det någon återställning i datorn
 
N Niq skrev:
Har en Ford Fiesta från 2014. Imorse när den skulle startas så fanns det ingen ström i batteriet. Batteriet är några månader gammalt och bilen var körd ca 60 km igår. Så det borde ha funnits ström i batteriet. Visserligen var det -17 inatt men ett friskt batteri borde klara det. Jag har laddat batteriet och det verkar ta emot laddning. När jag mäter med bilen igång så visar det att det laddas med 15 volt. Är det normalt att generatorn ger 15 volt eller är det för mycket? Jag trodde det var 14.5 som det brukar ligga på. Är det bara jag som inte hängt med eller laddar det för mycket.
Batteriet laddas med högre spänning när generatorn är kall, lite för att forcera tillbaka strömmen som togs ut under starten, generator sänker spänningen lite allt eftersom den blir varmare av bilens strömförbrukning - dock kommer man ändå ha lite högre laddspänning vintertid än sommartid och det är också enligt blybatterikemin att den skall ha högre spänning för att batterierna skall laddas när batterierna är kalla gentemot när de är rumstemperatur och varmare.

MF-batterier med kalciumlegerade elektroder så är dess gasningsspänning vid 14.7 Volt för en 12V batteri medans tidigare antimonlegerade batterier (de man fyllde på med batterivatten regelbundet) låg på 14.4 Volt som gasningspänning.

Kalciumlegerade batterier tar emot laddning betydligt sämre än antimonlegerade batterier och av den anledningen behöver man trycka på med lite högre spänning under längre tid för att bli fulladdade än vad man är van med från tidigare antimonlegerade blybatterier.

Det har också under perioder funnits hybridbatterier med ena plattorna är av antimontyp och den andra halvan av kalciumtyp för att försöka optimera goda återladdningsegenskaper med lägre batterivattenförbrukning. Vet inte hur det är med detta idag då man idag växlar mellan MF-batterier med kalcium och silverlegerade plattor och AGM-batterier som ofta kör med helren bly utan legering och i det läget tål över 15 Volt till gasningsspänning.

I UPS med blybatterier brukar vara en kompensation, ofta med extern sensor påtejpade batterikärlet med mellan -3 - -4 mV/grad C och cell när temperaturen höjs (dvs. lägre spänning ju varmare batteriet är och högre spänning ju kallare de är).
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Stundtals har väglaget ute på vägarna varit tufft den här vintern. I natt verkar det som om ishalkan slår till i södra Sverige. Ta det lugnt på vägarna!

Bilar kör på en snötäckt väg i kraftigt snöfall, vinterväglag i södra Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi kör +4 och dimma här, lägre förbrukning på huset om inte annat
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
De rapporterar på radio att Sveriges första trafikljus fyller 100 år idag, Kungsgatan/Vasagatan i Stockholm.
Ska vi fira eller ?? Vem blir glad av en röd lampa ?? 😉
 
  • Gilla
  • Älska
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vem blir glad av en röd lampa ?? 😉
Det beror på vart man befinner sig...


Personer promenerar på en smal kullerstensgata med butiker och röd belysning, byggnader av tegel i en europeisk stad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Myckling och 11 till
  • Laddar…
Hade batteriet på laddning inatt och det visade 12.4 volt och var inte fullt imorse. Ska kolla alla kabelskor. Men det verkar ju som batteriet är dåligt. Då är väl frågan har jag fått ett dåligt batteri eller har bilen laddat sönder det?
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Vi kör +4 och dimma här, lägre förbrukning på huset om inte annat
Samma här, men minskad solinstrålning och ökad blåst ger nog högre förbrukning i 70-talshuset dock.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Samma här, men minskad solinstrålning och ökad blåst ger nog högre förbrukning i 70-talshuset dock.
Jo, jag har solceller och gick på plus igår. Det blir minus nu några dagar
 
N Niq skrev:
Hade batteriet på laddning inatt och det visade 12.4 volt och var inte fullt imorse. Ska kolla alla kabelskor. Men det verkar ju som batteriet är dåligt. Då är väl frågan har jag fått ett dåligt batteri eller har bilen laddat sönder det?
Mest troligt ett dåligt batteri från början, låter ändå som att laddregulatorn ger okej spänning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.