ClasseClas
Isakare Isakare skrev:
Monterade och testade en LED ramp igår, det blev för fjolligt ljus, så jag gjorde om och gjorde rätt.
Nattlig resa till Norrland på på G, då måste man ju ha ljus på bilen 🙂
[bild]
Det är stor skillnad mot LED-ramp men är det kamera, frontsensorer och radar för farthållaren i vägen så blir det inte mkt plats kvar några stora ljus. Förra bilen valde jag bort dessa finesser så jag kunde ha riktiga extraljus.

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
N
Intet Intet skrev:
Dags för slutspurten i renoveringen av kompisens bil. Vilket klister är bäst för att limma fast dörrlister. Alltså mjukt gummi mot metall?

Den som ser vilken nbil det är, belönas med bästa svar.
Tips på bra klister vore inte dumt, det heller😁.

[bild]
Gissar på inget lim alls. Finns det faktiskt gummilister som ska limmas fast? Jag har inte stött på några ännu. Men jag har ju inte sett alla bilar.

Måste väl gissa på bilmodell också. Kan det vara en Volvo Amazon?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Dags för slutspurten i renoveringen av kompisens bil. Vilket klister är bäst för att limma fast dörrlister. Alltså mjukt gummi mot metall?

[bild]
Påminner som sagt om Amazon men det är det inte. Simca ca 1960?

Intet Intet skrev:

[bild]
Ganska säker på att det var kontaktlim som användes på den tiden gummilister limmades.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Vilket klister är bäst för att limma fast dörrlister. Alltså mjukt gummi mot metall?

[bild]
3M gummiklister är vad du behöver. Har själv använt det med gott resultat.
3M Black Super Weatherstrip and Gasket Adhesive tub and packaging, used for bonding weatherstrips and gaskets on vehicles.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måste ju gissa bil, delad bakre stötfångare, påminner om nån liten brittisk sportbil, kanske en MG?

Redigerat:
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Påminner som sagt om Amazon men det är det inte. Simca ca 1960?
Rejält fel på båda märkena men nära på årsmodeller.
N Niq skrev:
Gissar på inget lim alls. Finns det faktiskt gummilister som ska limmas fast? Jag har inte stött på några ännu. Men jag har ju inte sett alla bilar.

Måste väl gissa på bilmodell också. Kan det vara en Volvo Amazon?
Orginallisterna satt fast med små fästen som trycktes in i hål.
Amazon är som sagt fel.
Keiller Keiller skrev:
3M gummiklister är vad du behöver. Har själv använt det med gott resultat.
[bild]
Måste ju gissa bil, delad bakre stötfångare, påminner om nån liten brittisk sportbil, kanske en MG?
Tackar för klistertipset eller är det limtipset.🤔
Morris Garage är också fel.

Isakare Isakare skrev:
Ganska säker på att det var kontaktlim som användes på den tiden gummilister limmades.
Mer tips. Tack.

Dags för en ny bild. Både på ägarens "pondus" och bilens akterspegel. Den har som synes inte bara en utan två kofångare

Man håller upp gummilister nära en bils bakre stötfångare i ett garage med verktyg och material i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Det vinklade bakljuset påminner om Buick men det är ingen Buick,suveränt snygg anslutning mellan kofångare och plåten.
Typ Californiavit färg, något engelskt skulle jag gissa? Triumph?

Patrik440
Chrysler 1959. 🤔

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Chrysler 1959. 🤔
Min gissning med, men du var snabbare.. en 300 antagligen, men jag är ingen Chryslerexpert.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Chrysler 1959. 🤔
Tada! Rätt svar från en Chryslerman (med tanke på 440?).

Chrysler New Yorker 1959.

Man kan tycka vad man vill om bilarna. Själv älska jag bilar som ser ut som Blix Gordons rymdskepp. Men namnen. Tänk er "Volvo Göteborgaren" istället för 142. Eller en "cabbe" jag åkte till Italien med för länge sedan. "Oldsmobile 442 Cutlass supreme" (med den återförsäljarbeställda W30 motorn). Eller Fords "Sunliner" och Packards Carribean eller Clipper eller ...

Aj fan! Var lite (sömn)drucken igår kväll när jag utlovade "Bästa svar". Det är inte möjligt. Det är ju inte min tråd!!! Ber om ursäkt för detta och hoppas på överseende med denna fadäs.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Ja, nu syntes det att det var en Mopar. Gummilisten runt bagageluckan viks in i plåtfalsen och lim behövs egentligen inte. Se till att du får profilen på listen åt rätt håll bara. Men det kan vara bra att limma ändå, särskilt i böjarna och vid ändarna, så minimerar man risken att listen följer med när man öppnar luckan.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Ja, nu syntes det att det var en Mopar. Gummilisten runt bagageluckan viks in i plåtfalsen och lim behövs egentligen inte. Se till att du får profilen på listen åt rätt håll bara. Men det kan vara bra att limma ändå, särskilt i böjarna och vid ändarna, så minimerar man risken att listen följer med när man öppnar luckan.
Den har han tydligen redan monterat. Det är ett väldigt långdraget projekt så han har glömt en hel del. Parallellt pågår en Cadillack 59 med köksverandarenovering i lika makligt tempo.. Så det underlättar inte vad som skulle sitta var och hur.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
En shop manual är guld värd vid långdragna renoveringar. Det vet jag av egen erfarenhet. Och så foton när man river isär. Lätt att glömma hur det satt ihop från början.

• Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
En shop manual är guld värd vid långdragna renoveringar. Det vet jag av egen erfarenhet. Och så foton när man river isär. Lätt att glömma hur det satt ihop från början.
Inget är fotograferat. Men han har verkstadshandböckerna. De var en guldgruva när nya kabelmattor gjordes.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440
Intet Intet skrev:
Tada! Rätt svar från en Chryslerman (med tanke på 440?).
Chrysler New Yorker 1959.
🙂

Japp, jag har en New Yorker 1966.
En silverfärgad New Yorker från 1966 står parkerad på en grusväg.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.