1 203 139 läst ·
17 132 svar
1203k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Rostborttagare funkar bättre än WD40. Finns på Biltema, Jula, Bauhaus etc.T tunellm skrev:Hallå,
Köpt en ”ny” bil som jag hittade de här små (ett par millimeter stora) rostiga skadorna på, är nybörjare på det här men har förstått det som att jag behöver få bort rosten sen täppan igen. Såg att jag kan köpa en ”Kia original lackstift” som har färg + klarlack. Men vad tar jag bort rosten med? Funkar WD40 kanske? 😁
https://www.biltema.se/bilvard/bilu...PB25ufUsRLjMzdYWnxqUwAB4P_fUDnmxoCj7AQAvD_BwE
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/rostskyddsmedel/rostborttagning-150-ml-2000017148
Byggveteran
· 2 741 inlägg
Har du tillgång till tryckluft så finns ju punktbläster också.
Perfekt på små rostfläckar.
Perfekt på små rostfläckar.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 129 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 129 inlägg
En liten stålborste, brukade följa med lackstiften i korken
Funkar faktiskt bra, se till att det är torrt och rent innan grundfärgen duttas dit låt den torka enligt anvisningarna och dutta i färgen, kan behövas 2 lager färg
Pillrikt men det brukar bli bra, se upp så det inte blir svallvågor i kanten
Funkar faktiskt bra, se till att det är torrt och rent innan grundfärgen duttas dit låt den torka enligt anvisningarna och dutta i färgen, kan behövas 2 lager färg
Pillrikt men det brukar bli bra, se upp så det inte blir svallvågor i kanten
Din sista bild visar att rosten gått under lacken, det krävs mekaniska åtgärder. Är det en bil du tänkt ha kvar så hade jag lämnat in på omlack, de slipar då ner och tar bort all rost (rost är som ett isberg, man ser bara 10-1000/del av problemet)T tunellm skrev:Hallå,
Köpt en ”ny” bil som jag hittade de här små (ett par millimeter stora) rostiga skadorna på, är nybörjare på det här men har förstått det som att jag behöver få bort rosten sen täppan igen. Såg att jag kan köpa en ”Kia original lackstift” som har färg + klarlack. Men vad tar jag bort rosten med? Funkar WD40 kanske? 😁
T
tunellm
Medlem
· Västra Götaland
· 258 inlägg
tunellm
Medlem
- Västra Götaland
- 258 inlägg
Jo men vi siktar väl på att ha den runt 5 år åtminstone, så du rekommenderar att man lämnar in den då? Hade ju varit gött om man kunde göra det själv men om riskerar att förvärra eländet så lämnar jag hellre in den.Tokslut skrev:
Är det den på bilden du menar?
Jag skulle inte lacka om hela ytor för det lilla. Det som redan nämnts om punktbläster och rostätare fungerar bra. Håll det blästrade området så litet som möjligt men rosten går som nämnts lite utanför det som syns. Använd fin pensel och lägg ett par lager grundfärg och fyll sedan upp med så många lager täckfärg som behövs för att komma i rätt nivå. Är skadorna riktigt små så kan det vara svårt att hitta tillräckligt liten pensel, då kan en tandpetare fungera. Vitt och andra solida färger är ganska enkla att arbeta med.
T
tunellm
Medlem
· Västra Götaland
· 258 inlägg
tunellm
Medlem
- Västra Götaland
- 258 inlägg
Jag skulle såklart ha tagit med något som ger perspektiv i bilderna, som referens så är de mindre än en pärlsocker 😁T TommyC skrev:Jag skulle inte lacka om hela ytor för det lilla. Det som redan nämnts om punktbläster och rostätare fungerar bra. Håll det blästrade området så litet som möjligt men rosten går som nämnts lite utanför det som syns. Använd fin pensel och lägg ett par lager grundfärg och fyll sedan upp med så många lager täckfärg som behövs för att komma i rätt nivå. Är skadorna riktigt små så kan det vara svårt att hitta tillräckligt liten pensel, då kan en tandpetare fungera. Vitt och andra solida färger är ganska enkla att arbeta med.
Har tryckluft men skulle behöva köpa en punktbläster, kollade lite snabbt och fanns på biltema.
Punktbläster: 249kr
Blästersand/medel: 100kr
Rostätare: 129kr
Lackstift + Färg (Kia original): 349kr
Så runt 800kr, vad kan det tänkas gå på att åtgärda på verkstad?
Förvisso är inköpen saker som kan användas flera gånger om/när det händer igen, är nog lite rädd att göra fel och orsaka värre skador dock men det kanske inte är så svårt?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Är dom små hade jag kör biltemavägenT tunellm skrev:Jag skulle såklart ha tagit med något som ger perspektiv i bilderna, som referens så är de mindre än en pärlsocker 😁
Har tryckluft men skulle behöva köpa en punktbläster, kollade lite snabbt och fanns på biltema.
Punktbläster: 249kr
Blästersand/medel: 100kr
Rostätare: 129kr
Lackstift + Färg (Kia original): 349kr
Så runt 800kr, vad kan det tänkas gå på att åtgärda på verkstad?
Förvisso är inköpen saker som kan användas flera gånger om/när det händer igen, är nog lite rädd att göra fel och orsaka värre skador dock men det kanske inte är så svårt?
Rostpenna 115
Lacksfift primer 50
Lackstift vit 70
Lackstift klarlack 50
Summa 285:- och så kan fu fixa kommande stenskott
Blästring kan ju lätt göra området större så det syns mer
T
tunellm
Medlem
· Västra Götaland
· 258 inlägg
tunellm
Medlem
- Västra Götaland
- 258 inlägg
Men någon misstänkte ju att det gått in en bit under lacken, hur kommer jag åt det?Rabbithole skrev:
Tillägg: i övrigt låter ju det där mer överkomligt för att ”chansa” och se om jag får till det. Plus att ha till framtida stenskott
Våran Model 3 med PTC har stått på verkstan i två veckor nu för intermittenta problem med värmen (lång tröttsam historia). Under den tiden har dom provkört den en enda gång. Ser ut som att jag kommer få tillbaka den imorgon..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Räkna med 5.000kr, men kan lika bra vara hälften beroende på vad för lister och annat som ska bort som kan vara engångsgrejer (Var det inte någon Volvomodell som man var tvungen att köpa hela inre dörrsidan för ett handtag)T tunellm skrev:
T
tunellm
Medlem
· Västra Götaland
· 258 inlägg
tunellm
Medlem
- Västra Götaland
- 258 inlägg
Satan i gatan, 5000kr?! Ena sitter på bakluckan vid sidan av rutan, den andra uppe på taket, rakt ovanför passagerardörren. Varför skulle något behöva plockas bort? 😳Tokslut skrev:
För det är så man gör det seriöst (lister mm. fram till en punkt man kan dölja skarven)T tunellm skrev:
2 olika paneler gör det än dyrare.
Kolla lite youtubefilmer så får du ett hum om vad som görs om du är intresserad