Blir mer ekonomisk överkomligt totalt att ha fler äldre bilar i bilparken. Knappast någon värdeminskning.

Köpa en 2-årig Tesla och ställa i reserv till ordinarie elåket. Är det nån ö h t som gör det?
Kan inte vara ekonomiskt försvarbart.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag vet för lite om så dyra bilar, men vanliga nya eller nästan nya förbränningsmotor drivna småbilar verkar ha fått låga kapital kostnader under de senaste 6åren. Det har gått att åka billigt eftersom man nu får tillbaka ca 50% procent av det ursprungliga inköpspriset på en enkel Fabia -18med 150000 mil på mätaren om man byter in den mot motsvarande nybil
Inflationen har ju varit hög så medans begagnatpriserna stått still istället för att sjunka har nybilspriserna stuckit iväg. En Ny Audi A5 (559') är idag 75' dyrare än en Tesla Model 3 (485') och BMW 320i (500') 15' dyrare än Model 3. Priset för lite finare nya bensin och dieselbilar har verkligen stuckit iväg.

Elbilarna är billigare i drift och dyra bilar har väldigt mycket värdetapp, både bensin och el tappar mycket. Så Jag ser ändå en sweetspot runt 100' och kan man ta en äldre bil som är av bra typ/skick så tappar dom jättemycket i värde bara för att dom är gamla. DVS dom är redan billiga

Kartonger med bildelar och en motor bredvid en garageport. Text om ett misslyckat jaktköp där bilkomponenter levererades istället för smycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Guzzi och 9 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Blir mer ekonomisk överkomligt totalt att ha fler äldre bilar i bilparken. Knappast någon värdeminskning.

Köpa en 2-årig Tesla och ställa i reserv till ordinarie elåket. Är det nån ö h t som gör det?
En 2årig Tesla för halva priset av en ny kan jag nog tänka mig, men inte som reserv utan som 1:a bil

Köp en äldre som reserv, eller behåll någon gammal beprövad bensinbil som reserv, det lär behövas.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
galento
Är nog lite gammalmodiga kanske men nyare bilar tilltalar oss inte ett dugg
faktiskt och speciellt inte elbil. Skulle kunna köpa en kontant om man sålde
några hojar och bilar men det kommer nog inte att ske 😎

Tittar aldrig på nyare bilars annonser men smaken är ju olika 😉 Vi kör så
lite så billigare ägande är viktigare än om bilen drar 1,5-2 L / mil.

• Gilla
Peter_Bromma och 4 till
  • Laddar…
Samma här. Har tre bilar. Den nyaste är tjugo år. Den äldsta trettio. Chrysler 300 HEMI !!!!!😀
Nya bilar saknar "det". Tråkiga maskiner ingen vänder sig om efter, det att den parkerats.

Vid lugn körning drar mina bilar 1,2L/milen. Nästan ingen värdeminskning kompenserar med råge, den högre bränsleförbrukningen.

• Gilla
Argastesnickaren och 3 till
  • Laddar…
hsd
Nya bilar utan knappar, bara en display med menyer , hur trafiksäkert är det
Byta kanal på radion är ett elände och man måste ta blicken från vägen

• Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Såna knappar sitter väl på ratten?

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Rattkontroller och tryck på skärmen. Det är inte direkt svårt. Alla är inte lika enkla som Tesla men man vänjer sig fort

hsd
Visst kan man vänja sej men när man hoppar in i en hyrbil.....så är det dags att lämna tebaxs den när man har hittat rätt
Om det vore standard på något sätt men alla tillverkare har den egna optimal lösningen

hsd hsd skrev:
Visst kan man vänja sej men när man hoppar in i en hyrbil.....så är det dags att lämna tebaxs den när man har hittat rätt
Om det vore standard på något sätt men alla tillverkare har den egna optimal lösningen
Ja, alla är olika. Kört lite olika bilar senaste året och kan väl tycka att typ en Golf 6, sjukt enkel, Ny Hyundai Tucson, helt förfärlig, Tesla väldigt enkel. Volvo V90, halvdålig. Opel Mokka också halvkass etc.

De äldre bilarna är väl enkla, bara för att det inte finns nån karta så man får fippla med mobilen utan hållare istället.

galento
Rabbithole Rabbithole skrev:
De äldre bilarna är väl enkla, bara för att det inte finns nån karta så man får fippla med mobilen utan hållare istället.
Och det gör man ju naturligtvis inte när man samtidigt kör bil.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Senaste åtta åren har jag kunnat sköta det både från rattknappar och med röststyrning, även med handsfri för mobilen med röststyrning som att ringa/svara, tala in meddelanden eller lyssna på meddelande, osv.
Hanterar värmen i bilen, stols/rattvärme, osv, med röststyrning.
Men byter ju inte så ofta och då behöver man ju inte fundera så mycket, det sitter i "ryggmärgen".😇
Det tillsammans med lite "fart/styrfunktioner" gör att man kan lägga all uppmärksamhet på trafiken, så för mig är det mera trafiksäkert. Men självklart passar det inte alla.

T
Hallå,

Köpt en ”ny” bil som jag hittade de här små (ett par millimeter stora) rostiga skadorna på, är nybörjare på det här men har förstått det som att jag behöver få bort rosten sen täppan igen. Såg att jag kan köpa en ”Kia original lackstift” som har färg + klarlack. Men vad tar jag bort rosten med? Funkar WD40 kanske? 😁

• Små rostskador på bilens vita lack nära fönsterlisten.
    Skapa konto
  • Rostskada på bilens kaross, nära fönsterlisten, där lacken flagnat.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.