1 202 647 läst ·
17 129 svar
1203k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Det var ju tur det. Skulle inte vilja ha nära och kära ute i trafiken i en sån papplåda… även om servicen var gratis…A Argastesnickaren skrev:Kollade på en Honda Civic 1.0 till mitt ex.
Bra utrustade bilar till hyfsade priser som inte gått så långt.
Många såldes vid 3-3.5 år och 3000 mil.
Kollade med service priser och fick förklaringen.
Kamremmen skulle bytas var 4000 mil eller 4 år.
Service plus kamrem skulle gå på 25000 kr med lite skrammel tillbaka.
Blev ingen Honda till henne![]()
Byggveteran
· 2 741 inlägg
Precis, och den storleksklassen är bra att undvika. Det var alltså inte bilmodellen jag syftade på. Jag sätter absolut inte mina nära och kära i sådana små bilar.A Argastesnickaren skrev:
Redigerat:
Håller mig kvar vi sugmotorer och AI-block till kupénDennisCA skrev:
Det har ju varit snack om att 50års gränsen för besiktningsbefrielse av bilar skall tas bort, det har fått mig att tänka på min 59årings motor som skulle bli en Cheva LS motor i framtiden (Chevrolets motorkod för motorer mellan 1996-2014 ish)
Ska man då hålla sig till Chevrolet small block (fanns 1955-2010 ish) för utseendet hittade jag en trevligt masserad variant med eftermarknads Dartblock för inte allt för mycket pengar (fortfarande skitdyrt)
https://smedingperformance.com/prod...1&_sid=8ff050488&_ss=r&variant=40478037540922
Vilken newtonkurva 🤩👏 570tq =773Nm. Håller sig över 680Nm mellan 3.000-6.000varv. 427kubiktum = 7liter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Det där blocket finns väl i aluminium med sleeves också? Finns ju ingen anledning att gå på en LS när CSB passar rakt i?Tokslut skrev:
Håller mig kvar vi sugmotorer och AI-block till kupén
Det har ju varit snack om att 50års gränsen för besiktningsbefrielse av bilar skall tas bort, det har fått mig att tänka på min 59årings motor som skulle bli en Cheva LS motor i framtiden (Chevrolets motorkod för motorer mellan 1996-2014 ish)
Ska man då hålla sig till Chevrolet small block (fanns 1955-2010 ish) för utseendet hittade jag en trevligt masserad variant med eftermarknads Dartblock för inte allt för mycket pengar (fortfarande skitdyrt)
[länk]
Vilken newtonkurva 🤩👏 570tq =773Nm. Håller sig över 680Nm mellan 3.000-6.000varv. 427kubiktum = 7liter
[bild]
[bild]
Jag är inte så påläst vad Dart har för grejer. "Man" säger väl att man får 100hk extra om man har två likvärdiga byggen LS vs SBC. Men du har säkert rätt! Vill man slippa ren förgasare finns det ju massor av "förgasar"insprutningsvarianter typ Holley SniperRabbithole skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Du får nog mindre effekt i en LS rent krasst, Det är lite sämre utformning på insugen så det där med 100hk är en jämförelse med olika nivå på toppar/insug framförallt. I praktiken ingen skillnadTokslut skrev:
Dart 427 aluminiumblock och lämpliga toppar. Jag gillar AFR då man kan köpa testade CNC toppar som passar, och dom är riktigt bra! Kanske ett Edelbrock Pro-Flo XT insug, det hade jag på min Corvette och det funkade bra
Jämförelsen kommer kanske ifrån originalgrejer, börjar man gå in på eftermarknadsdelar finns det ju ingen hejd när det kommer till just LS och CSB
Smedings har ju hållt på i 30år och 30.000 maskiner sålda, så de borde inte sätta sitt namn på skithårdvara kan man tycka (de har egna block, toppar och roterande "kitt") + jag har inte hittat ett negativt inlägg på internet om deras motorer, det är nästan så man kan tro de städat internet haha
Här är en kille som jobbar där och gör endel plocka ihop motorer filmer, alla motorer bromsas och han sa i någon film att deras 427" bromsade 600hk. Så trevligt att de listar hk i underkant och inte någon one of bänkning de har som säljgraf
https://www.youtube.com/@JacobVillemain/videos
Smedings har ju hållt på i 30år och 30.000 maskiner sålda, så de borde inte sätta sitt namn på skithårdvara kan man tycka (de har egna block, toppar och roterande "kitt") + jag har inte hittat ett negativt inlägg på internet om deras motorer, det är nästan så man kan tro de städat internet haha
Här är en kille som jobbar där och gör endel plocka ihop motorer filmer, alla motorer bromsas och han sa i någon film att deras 427" bromsade 600hk. Så trevligt att de listar hk i underkant och inte någon one of bänkning de har som säljgraf
https://www.youtube.com/@JacobVillemain/videos
Norr om 2.000kr slutade suddigt chassienummer på...Tokslut skrev:
När jag påtalade "bra att veta raden" som bestod av rostangrepp samt liten anläggningsyta på insida bromsskivor på den initiala besiktning, kryssade besiktningsmannen bara på pappret i min hand så var de klart 😮 😂
Anledningen var att skivorna bytte jag förra sommaren och vid instansningen av nytt chassienummer kollade både mecken och jag skivorna och såg inget fel...
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Ja, jämför man orginal mot orginal såklart. en L84 mot en LS6 typ. Beror ju på vad man jämför. Många äldre CSB är ju lite lätt hottade och direkt 350hk+ med basic mods. Jag fick ut strax över 400hk ut orginal L98 topparna, det va max vad orginal spridarna orkade med så jag stannade därTokslut skrev:
Jämförelsen kommer kanske ifrån originalgrejer, börjar man gå in på eftermarknadsdelar finns det ju ingen hejd när det kommer till just LS och CSB
[länk]
~80.000kr för ett alublock 😅Rabbithole skrev:
https://www.dartheads.com/product-c...t/eng-small-block/ml-rmr-cast-aluminum-alloy/
Logga in
Skapa konto
Här gäller det att hålla liv i liken så länge det går. Alltså gör i stort sett allt själv på de gamla åken, för att helst köra 10 000 mil till med var och en.
Offrar i get ekonomisk utrymme för att skuldsätta mig 600 till 800 000 o köpa elbil.
Är s a s inte med i åket.
Sista "besväret" var att byta vevhusventilationen på min
9-5:a. Kostade 400 kr i delar. Och lite rengörning till händer och naglar.
Offrade 6 timmar en solig fin dag.
Offrar i get ekonomisk utrymme för att skuldsätta mig 600 till 800 000 o köpa elbil.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Så en självkostnad på 1650:-? 250:-/h + materialH Hybro skrev:Här gäller det att hålla liv i liken så länge det går. Alltså gör i stort sett allt själv på de gamla åken, för att helst köra 10 000 mil till med var och en.
Jag tycker största besväret med gamla bilar är dels att hitta delar till rimligt pris och sen vetskapen om att man riskerar stå utan bil mellan tiden något är trasigt tills man har tid att fixa.
Ny bil är väl alltid en dålig affär, oavsett om det är en ny elbil för 480' eller en ny bensinare för 490'