1 109 094 läst ·
15 456 svar
1109k läst
15,5k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 967 inlägg
Om det funkar är det inte dåligt
Det var en djevfla dubb, inget som går på vägen!?Isakare skrev:
OK
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 967 inlägg
dags att sätta flapdisc på vinkelslipen
Skruvat isär och gjort rent
Tvivlar på att problemet ligger här men jag hoppas ju, hur som så sparade jag 3000:- och fick det gjort.
Ska passa på att mäta upp tum och handtags värmen då den inte funkar, har ingen aning om vad det ska vara men det borde man kunna hitta på nätet...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvivlar på att problemet ligger här men jag hoppas ju, hur som så sparade jag 3000:- och fick det gjort.
Ska passa på att mäta upp tum och handtags värmen då den inte funkar, har ingen aning om vad det ska vara men det borde man kunna hitta på nätet...
Idag blev det att fokusera på Mazda istället för Volvon, den behöver ny tröskelplåt, som tur är köpte jag en två år sen då jag såg vart det bar, hade tänkt byta innan men haft roligare saker att göra...
Skärmen var först av och jag blev lite förvånad då jag ser baksidan, rostskydd? Och det ser bra tilltaget ut dessutom. Kom den verkligen från Mazda såhär eller har nån tidigare ägare haft den till rostskyddsbehandling... Tyvärr verkar rostskyddet som det inte lämnat kvar vid botten eller kanterna, där har det ändå börjat rosta.
Botten av skärmen är inte i så bra skick, jag kanske har en ny skärm på G tills måndag annars blir det att börja bocka och forma en ny bottendel.
Även ramen är rostskyddad med samma grejs och den ser helt rostfri ut, ser ut som nån sorts olje-och vaxblandning.
Såhär ser tröskeln ut, den ser helt ut men det är mest bara rost och gammal färg i botten
Men igen under tröskelplåten då jag fått bort den ser man frisk och fin plåt med ett lager av vaxskydd.
Kapade till ekonomiplåten och målade den med zinkprimer på insidan, den får torka och nu har jag paus, ska ha den svetsad i helg och helst målad också.
Men framskärmen vet jag inte hur jag ska göra med än, fick höra en lokal verkstad har en likadan bil som ska skrotas p.g.a. vevlagerproblem så kanske jag får en ny skärm där, ny baklucka vore inte fel heller.
Skärmen var först av och jag blev lite förvånad då jag ser baksidan, rostskydd? Och det ser bra tilltaget ut dessutom. Kom den verkligen från Mazda såhär eller har nån tidigare ägare haft den till rostskyddsbehandling... Tyvärr verkar rostskyddet som det inte lämnat kvar vid botten eller kanterna, där har det ändå börjat rosta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Botten av skärmen är inte i så bra skick, jag kanske har en ny skärm på G tills måndag annars blir det att börja bocka och forma en ny bottendel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även ramen är rostskyddad med samma grejs och den ser helt rostfri ut, ser ut som nån sorts olje-och vaxblandning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser tröskeln ut, den ser helt ut men det är mest bara rost och gammal färg i botten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men igen under tröskelplåten då jag fått bort den ser man frisk och fin plåt med ett lager av vaxskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapade till ekonomiplåten och målade den med zinkprimer på insidan, den får torka och nu har jag paus, ska ha den svetsad i helg och helst målad också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men framskärmen vet jag inte hur jag ska göra med än, fick höra en lokal verkstad har en likadan bil som ska skrotas p.g.a. vevlagerproblem så kanske jag får en ny skärm där, ny baklucka vore inte fel heller.
Rengjort och insmort, dax för montering
(Edit: ser att jag inte har med pinnarna här men det såg jag innan jag monterade ihop så dom är med 🙂 )
Satt ihop hela skotern och provstartade, inga mätare i klustret funkade ☹️
Felsöka, kanske jag glömt en kontakt, rivit ur en kontakt som jag inte märkt eller nåt helt annat...
Efter några timmar så hittade jag felet
Krökt ett stift, riva isär klustret och räta ut, nu funkar allt
Ohm mätt tumvärmen till 8 och handtagsvärmen till 17, då borde det vara helt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Edit: ser att jag inte har med pinnarna här men det såg jag innan jag monterade ihop så dom är med 🙂 )
Satt ihop hela skotern och provstartade, inga mätare i klustret funkade ☹️
Felsöka, kanske jag glömt en kontakt, rivit ur en kontakt som jag inte märkt eller nåt helt annat...
Efter några timmar så hittade jag felet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krökt ett stift, riva isär klustret och räta ut, nu funkar allt
Ohm mätt tumvärmen till 8 och handtagsvärmen till 17, då borde det vara helt?
Min corolla fyller 20 år och 37000 mil och det fins ingen rost på denna utöver att mittkopplingen på avgasröret blev hål i på båda sidorna och nu ersattes av verkstaden med en bit insvetsad rör så att det håller ett tag till - en ny avgassystem kostar rätt mycket så det flyttar jag framför mig så mycket det gårRabbithole skrev:
Det jag gjorde när bilen köptes ny var att jag gjorde en ordentlig rostskyddsbehandling innan den hade fått en droppe regn på sig, och det har betalat sig utan att få rost på underrede och andra bärande delar - ingen synlig 'brunt' på utsidan alls över huvud taget, inget i skärmar eller något annat.
Många Toyotor försvinner från Sverige och exporteras till någonstans i Afrika så fort de köps in som inbyte av handlare i Sverige och brukar vara avregistrerade och ur landet inom en vecka och en av orsakerna att det kanske inte fins så många Toyotor av äldre modell rullande idag. vet inte hur många lappar och visitkort instuckna under torkarblade jag har fått av folk som vill köpa min Corolla under åren - verkar väldigt populärt som begagnadbil i vissa kretsar...
Grattis! Min 940 är 30 år och är uppe i 53000 mil. Rost finns och lacken är så där.. men bilprovningen har varit nöjda.X xxargs skrev:Min corolla fyller 20 år och 37000 mil och det fins ingen rost på denna utöver att mittkopplingen på avgasröret blev hål i på båda sidorna och nu ersattes av verkstaden med en bit insvetsad rör så att det håller ett tag till - en ny avgassystem kostar rätt mycket så det flyttar jag framför mig så mycket det går
Det jag gjorde när bilen köptes ny var att jag gjorde en ordentlig rostskyddsbehandling innan den hade fått en droppe regn på sig, och det har betalat sig utan att få rost på underrede och andra bärande delar - ingen synlig 'brunt' på utsidan alls över huvud taget, inget i skärmar eller något annat.
Många Toyotor försvinner från Sverige och exporteras till någonstans i Afrika så fort de köps in som inbyte av handlare i Sverige och brukar vara avregistrerade och ur landet inom en vecka och en av orsakerna att det kanske inte fins så många Toyotor av äldre modell rullande idag. vet inte hur många lappar och visitkort instuckna under torkarblade jag har fått av folk som vill köpa min Corolla under åren - verkar väldigt populärt som begagnadbil i vissa kretsar...
Drar ca 0,7/mil och ingen olja.
Aldrig varit något motorfel utan endast rep/byte av förbr.mtrl.
Jag kör enbart landsväg. I stadstrafik är det självklart betydligt mer. Konstigt det där med besiktning - iom att den är 30 år ska den helt plötsligt in varannat år.galento skrev:
Vet inte om det är så bra...
På två år kan ju mycket hända.
Men är väl tillåtet att åka in frivilligt tidigare - antar jag.
Redigerat:


