Om det funkar är det inte dåligt

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Alla ideer är bra utom de dåliga.
Kom upp ett 14 år gammalt minne på FB.
Polaren hade gjort kaffeved av fronten på isen, oljan i motorn blev för varm efter det, då fronten inte styrde luft nog till oljekylaren.
En stor uppkapad tratt blev lösningen, och det funkade 🙂
[bild]
Det var en djevfla dubb, inget som går på vägen!?

Fotografen Fotografen skrev:
Det var en djevfla dubb, inget som går på vägen!?
Rallydubbat.

Hade in skotern på felsökning, fick inget 100% svar men troligt att rave portarna behöver en rengöring så det får bli helgens nöje.

Snöskoter med öppet motorutrymme, synliga delar och verktyg, möjligtvis för felsökning eller rengöring av rave portarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Myckling och 2 till
  • Laddar…
Gnuggat på insuget med diverse rengöringsmedel, tyvärr får man det inte helt rent hur man än gör. Funderat om jag ska prova lite citronsyrablandning, eller kanske måla det.

Image

Image

dags att sätta flapdisc på vinkelslipen

Skruvat isär och gjort rent

Isärplockade delar av en motor eller maskinkomponenter på ett papper, inklusive fjädrar och tätningar, ligger på ett verkstadsgolv.
Skapa konto

Motorblock med synliga kablar och rör, delvis isärtaget för rengöring och underhåll. Fokus på komponenter för handtagsvärme.
Skapa konto

Tvivlar på att problemet ligger här men jag hoppas ju, hur som så sparade jag 3000:- och fick det gjort.

Ska passa på att mäta upp tum och handtags värmen då den inte funkar, har ingen aning om vad det ska vara men det borde man kunna hitta på nätet...

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Idag blev det att fokusera på Mazda istället för Volvon, den behöver ny tröskelplåt, som tur är köpte jag en två år sen då jag såg vart det bar, hade tänkt byta innan men haft roligare saker att göra...

Skärmen var först av och jag blev lite förvånad då jag ser baksidan, rostskydd? Och det ser bra tilltaget ut dessutom. Kom den verkligen från Mazda såhär eller har nån tidigare ägare haft den till rostskyddsbehandling... Tyvärr verkar rostskyddet som det inte lämnat kvar vid botten eller kanterna, där har det ändå börjat rosta.

Bild av en rostig bilskärm demonterad i ett garage, bredvid verktyg och kablar, under en pågående renovering av en Mazda.
Skapa konto

Botten av skärmen är inte i så bra skick, jag kanske har en ny skärm på G tills måndag annars blir det att börja bocka och forma en ny bottendel.

Rostig tröskelplåt avlägsnad från en bil, avslöjande underliggande rostangrepp och gammal färg; arbete pågår för att ersätta plåten.
Skapa konto

Även ramen är rostskyddad med samma grejs och den ser helt rostfri ut, ser ut som nån sorts olje-och vaxblandning.

En Mazda med avmonterad framskärm och synlig tröskel där rostskydd applicerats, visande bilens hjul och motorutrymme.
Skapa konto

Såhär ser tröskeln ut, den ser helt ut men det är mest bara rost och gammal färg i botten
Rostig tröskelplåt under en Mazda med avsevärd korrosion synlig, bilen står på domkraft.
Skapa konto

Men igen under tröskelplåten då jag fått bort den ser man frisk och fin plåt med ett lager av vaxskydd.

Botten av en bil med synlig rost och rostskyddsbehandling på tröskeln, sett från undersidan.
Skapa konto

Kapade till ekonomiplåten och målade den med zinkprimer på insidan, den får torka och nu har jag paus, ska ha den svetsad i helg och helst målad också.

Nymålad ekonomiplåt liggande på en träbänk utomhus, omgiven av snö.
Skapa konto

Men framskärmen vet jag inte hur jag ska göra med än, fick höra en lokal verkstad har en likadan bil som ska skrotas p.g.a. vevlagerproblem så kanske jag får en ny skärm där, ny baklucka vore inte fel heller.

• Gilla
HSP och 3 till
  • Laddar…
Rengjort och insmort, dax för montering

Närbild på en del av en skoter, med fokus på ett monteringsfäste och synliga kablar och kontakter.
Skapa konto

(Edit: ser att jag inte har med pinnarna här men det såg jag innan jag monterade ihop så dom är med 🙂 )

Satt ihop hela skotern och provstartade, inga mätare i klustret funkade ☹️
Felsöka, kanske jag glömt en kontakt, rivit ur en kontakt som jag inte märkt eller nåt helt annat...

Efter några timmar så hittade jag felet

Närbild på ett kretskort med flera komponenter, inklusive ett böjt stift som orsakade en felsökning i ett skoterkluster.
Skapa konto

Krökt ett stift, riva isär klustret och räta ut, nu funkar allt

Ohm mätt tumvärmen till 8 och handtagsvärmen till 17, då borde det vara helt?

• Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Avsaknaden av 25 år gamla Toyota har nog mer med säljvolymen att göra. Hur många fler S70 finns det är Avensis?

Kompis har en 2010 Rav4, den är så gott som rostfri
Min corolla fyller 20 år och 37000 mil och det fins ingen rost på denna utöver att mittkopplingen på avgasröret blev hål i på båda sidorna och nu ersattes av verkstaden med en bit insvetsad rör så att det håller ett tag till - en ny avgassystem kostar rätt mycket så det flyttar jag framför mig så mycket det går

Det jag gjorde när bilen köptes ny var att jag gjorde en ordentlig rostskyddsbehandling innan den hade fått en droppe regn på sig, och det har betalat sig utan att få rost på underrede och andra bärande delar - ingen synlig 'brunt' på utsidan alls över huvud taget, inget i skärmar eller något annat.

Många Toyotor försvinner från Sverige och exporteras till någonstans i Afrika så fort de köps in som inbyte av handlare i Sverige och brukar vara avregistrerade och ur landet inom en vecka och en av orsakerna att det kanske inte fins så många Toyotor av äldre modell rullande idag. vet inte hur många lappar och visitkort instuckna under torkarblade jag har fått av folk som vill köpa min Corolla under åren - verkar väldigt populärt som begagnadbil i vissa kretsar...

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
F
X xxargs skrev:
Min corolla fyller 20 år och 37000 mil och det fins ingen rost på denna utöver att mittkopplingen på avgasröret blev hål i på båda sidorna och nu ersattes av verkstaden med en bit insvetsad rör så att det håller ett tag till - en ny avgassystem kostar rätt mycket så det flyttar jag framför mig så mycket det går

Det jag gjorde när bilen köptes ny var att jag gjorde en ordentlig rostskyddsbehandling innan den hade fått en droppe regn på sig, och det har betalat sig utan att få rost på underrede och andra bärande delar - ingen synlig 'brunt' på utsidan alls över huvud taget, inget i skärmar eller något annat.

Många Toyotor försvinner från Sverige och exporteras till någonstans i Afrika så fort de köps in som inbyte av handlare i Sverige och brukar vara avregistrerade och ur landet inom en vecka och en av orsakerna att det kanske inte fins så många Toyotor av äldre modell rullande idag. vet inte hur många lappar och visitkort instuckna under torkarblade jag har fått av folk som vill köpa min Corolla under åren - verkar väldigt populärt som begagnadbil i vissa kretsar...
Grattis! Min 940 är 30 år och är uppe i 53000 mil. Rost finns och lacken är så där.. men bilprovningen har varit nöjda.
Drar ca 0,7/mil och ingen olja.
Aldrig varit något motorfel utan endast rep/byte av förbr.mtrl.

• Gilla
  • Älska
john.h och 3 till
  • Laddar…
galento
Våran 940 har gått drygt 30k nu och fungerar mkt bra. Lacken är kass och skavanker finns. Bra bilar. Har inte mätt bränsleförbrukning men 0,7 känns för lite för våran.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
F
galento galento skrev:
Våran 940 har gått drygt 30k nu och fungerar mkt bra. Lacken är kass och skavanker finns. Bra bilar. Har inte mätt bränsleförbrukning men 0,7 känns för lite för våran.
Jag kör enbart landsväg. I stadstrafik är det självklart betydligt mer. Konstigt det där med besiktning - iom att den är 30 år ska den helt plötsligt in varannat år.
Vet inte om det är så bra...
På två år kan ju mycket hända.
Men är väl tillåtet att åka in frivilligt tidigare - antar jag.

Redigerat:
galento
Att besiktiga vartannat år tycker vi är bra och även att den är skattebefriad 👍👍👍

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.