1 108 138 läst ·
15 450 svar
1108k läst
15,5k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Byggveteran
· 2 675 inlägg
Kamkedja, turbo, EGR, oljeläckage, det är väl så man kan sammanfatta BMWs diesel 4a.
Dyrt och svårmekad, kamkedjan sitter idiotiskt bakom motorn, alla packningar är av gummiliknande material som blir stenhårda med tiden och motorn läcker olja överallt.
Underbar bil när den fungerar och riktigt snål trots god prestanda.
Tyvärr BMW är sen 20 år tillbaka inget att rekommendera om man inte är en bra mek själv.
Dyrt och svårmekad, kamkedjan sitter idiotiskt bakom motorn, alla packningar är av gummiliknande material som blir stenhårda med tiden och motorn läcker olja överallt.
Underbar bil när den fungerar och riktigt snål trots god prestanda.
Tyvärr BMW är sen 20 år tillbaka inget att rekommendera om man inte är en bra mek själv.
Byggveteran
· 2 675 inlägg
Kan bara hålla med.Isakare skrev:
Kamkedja, turbo, EGR, oljeläckage, det är väl så man kan sammanfatta BMWs diesel 4a.
Dyrt och svårmekad, kamkedjan sitter idiotiskt bakom motorn, alla packningar är av gummiliknande material som blir stenhårda med tiden och motorn läcker olja överallt.
Underbar bil när den fungerar och riktigt snål trots god prestanda.
Tyvärr BMW är sen 20 år tillbaka inget att rekommendera om man inte är en bra mek själv.
Hade en e60 05a 530 bensinare, fruktansvärt stabil bil som gick väldigt behagligt på vägen med en skottsäker motor som både hade spets om man varvade den och gick att köra riktigt snålt i andra änden.
Körde man för lugnt en längre tid så började ventilerna ticka lite.
Ut och varva den rejält en stund så tystnade den igen
Jo, har haft 3 bilar med den motorn N52 som var det sista bra BMW tillverkat.A Argastesnickaren skrev:Kan bara hålla med.
Hade en e60 05a 530 bensinare, fruktansvärt stabil bil som gick väldigt behagligt på vägen med en skottsäker motor som både hade spets om man varvade den och gick att köra riktigt snålt i andra änden.
Körde man för lugnt en längre tid så började ventilerna ticka lite.
Ut och varva den rejält en stund så tystnade den igen![]()
Fanns i 3 o 5 serien till -06, i 1 serien till -11.
130 -11 är således sen nyaste BMW som går att köpa och sova gott.
Någon som har erfarenheter att dela gällande Volvos mildhybridmotorer?
Är inne på ett bilbyte och V60 tycks passa våra behov bra, dock har jag alltid varit inställd på förbränningsmotorer utan krusiduller, men mildhybrid verkar nästan oundvikligt ifall man vill ha en 22’a eller nyare Volvo.
Är inne på ett bilbyte och V60 tycks passa våra behov bra, dock har jag alltid varit inställd på förbränningsmotorer utan krusiduller, men mildhybrid verkar nästan oundvikligt ifall man vill ha en 22’a eller nyare Volvo.
Tror det är den här dieselfyran som Toyota olyckligt nog valde att stoppa ner i diverse bilar ämnade för Europamarknaden.Isakare skrev:
Kamkedja, turbo, EGR, oljeläckage, det är väl så man kan sammanfatta BMWs diesel 4a.
Dyrt och svårmekad, kamkedjan sitter idiotiskt bakom motorn, alla packningar är av gummiliknande material som blir stenhårda med tiden och motorn läcker olja överallt.
Underbar bil när den fungerar och riktigt snål trots god prestanda.
Tyvärr BMW är sen 20 år tillbaka inget att rekommendera om man inte är en bra mek själv.
Den slog snabbt rekord som den mest havererade motorn någonsin.
De mest felfria drivlinorna var hybrid, kom i princip aldrig någonsin in för problem med drivlinan. Bensinare generellt väldigt bra.
Dieselmotorerna sämre än övriga, och så BMW:s Diesel. Fullständigt katastrof.
Jobbar inom fordonsindustrin och känner mekaniker på Toyota i Sverige.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Verkar vara väldigt lite problem med dom. Bensinarna har alltid varit väldigt lite bekymmer med. Mildhybrid eller bara bensin är båda bra valGenaugenau skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg