Rabbithole Rabbithole skrev:
Då hade den välen M47 motor, det är främst N47 som kom 2007-2015 som hade värst kamkedjeproblem iallafall

EGR och sådär är väl risk på alla dieslar egentligen
Minns inte vilken motor jag hade men det var första modellen av e91. Menar du att det blev ny motor redan efter ett år?

RoTe RoTe skrev:
Du kan inte jämföra en radsexa som är nästintill oförstörbar med den nyare skiten som saknar två cylindrar.
Det är inte vad jag jämför. Jag jämför en årsmodell av 320d med en annan, båda 4 cyl.

Nu har jag bytt bort den mot en två nummer större med 6 cyl.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P Pin skrev:
Minns inte vilken motor jag hade men det var första modellen av e91. Menar du att det blev ny motor redan efter ett år?
e90 kom 2005, 2007 uppdaterades 4an till N47. Men kan varit attdet först var MY2008 som fick den nya motorn.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
e90 kom 2005, 2007 uppdaterades 4an till N47. Men kan varit attdet först var MY2008 som fick den nya motorn.
Stämmer nog. Jag hade MY2006 som var första e91. Hursomhelst funkade bilen bra.

RoTe
P Pin skrev:
Det är inte vad jag jämför. Jag jämför en årsmodell av 320d med en annan, båda 4 cyl.

Nu har jag bytt bort den mot en två nummer större med 6 cyl.
Haha ursäkta, man läser ibland som man önskar istället för vad det står. Tänkte E60...

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Kamkedja, turbo, EGR, oljeläckage, det är väl så man kan sammanfatta BMWs diesel 4a.
Dyrt och svårmekad, kamkedjan sitter idiotiskt bakom motorn, alla packningar är av gummiliknande material som blir stenhårda med tiden och motorn läcker olja överallt.
Underbar bil när den fungerar och riktigt snål trots god prestanda.
Tyvärr BMW är sen 20 år tillbaka inget att rekommendera om man inte är en bra mek själv.

• Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kamkedja, turbo, EGR, oljeläckage, det är väl så man kan sammanfatta BMWs diesel 4a.
Dyrt och svårmekad, kamkedjan sitter idiotiskt bakom motorn, alla packningar är av gummiliknande material som blir stenhårda med tiden och motorn läcker olja överallt.
Tyvärr BMW är sen 20 år tillbaka inget att rekommendera om man inte är en bra mek själv.
Kan bara hålla med.
Hade en e60 05a 530 bensinare, fruktansvärt stabil bil som gick väldigt behagligt på vägen med en skottsäker motor som både hade spets om man varvade den och gick att köra riktigt snålt i andra änden.
Körde man för lugnt en längre tid så började ventilerna ticka lite.
Ut och varva den rejält en stund så tystnade den igen:)

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Kuslake Kuslake skrev:
I Marocko tror jag åsna har företräde oavsett högerregel.
Stämmer, häst och åsna (som enligt en vi pratade med var mulor) lämnas företräde, men inte gångtrafikanter ens vid övergångsställen.

A Argastesnickaren skrev:
Kan bara hålla med.
Hade en e60 05a 530 bensinare, fruktansvärt stabil bil som gick väldigt behagligt på vägen med en skottsäker motor som både hade spets om man varvade den och gick att köra riktigt snålt i andra änden.
Körde man för lugnt en längre tid så började ventilerna ticka lite.
Ut och varva den rejält en stund så tystnade den igen:)
Jo, har haft 3 bilar med den motorn N52 som var det sista bra BMW tillverkat.
Fanns i 3 o 5 serien till -06, i 1 serien till -11.
130 -11 är således sen nyaste BMW som går att köpa och sova gott.

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Någon som har erfarenheter att dela gällande Volvos mildhybridmotorer?

Är inne på ett bilbyte och V60 tycks passa våra behov bra, dock har jag alltid varit inställd på förbränningsmotorer utan krusiduller, men mildhybrid verkar nästan oundvikligt ifall man vill ha en 22’a eller nyare Volvo.

Isakare Isakare skrev:
Tror det är den här dieselfyran som Toyota olyckligt nog valde att stoppa ner i diverse bilar ämnade för Europamarknaden.
Den slog snabbt rekord som den mest havererade motorn någonsin.
De mest felfria drivlinorna var hybrid, kom i princip aldrig någonsin in för problem med drivlinan. Bensinare generellt väldigt bra.
Dieselmotorerna sämre än övriga, och så BMW:s Diesel. Fullständigt katastrof.
Jobbar inom fordonsindustrin och känner mekaniker på Toyota i Sverige.

Genaugenau Genaugenau skrev:
Någon som har erfarenheter att dela gällande Volvos mildhybridmotorer?

Är inne på ett bilbyte och V60 tycks passa våra behov bra, dock har jag alltid varit inställd på förbränningsmotorer utan krusiduller, men mildhybrid verkar nästan oundvikligt ifall man vill ha en 22’a eller nyare Volvo.
Verkar vara väldigt lite problem med dom. Bensinarna har alltid varit väldigt lite bekymmer med. Mildhybrid eller bara bensin är båda bra val

• Älska
Genaugenau
  • Laddar…
B breakman skrev:
Sonen är sugen på en BMW 320d touring från 2011. Några vanliga fel eller kända brister att hålla utkik efter?
Har han problem med att göra slut på alla pengar eller? 😉

• Gilla
  • Haha
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Säg att man skulle köra ca 2000-3000 mil per år idag och har ett litet konto och ingen möjlighet att ta jättestora lån. Vad vore bästa bilen? Kan man överleva en Tesla ändå tro?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.