Rabbithole Rabbithole skrev:
Verkar vara väldigt lite problem med dom. Bensinarna har alltid varit väldigt lite bekymmer med. Mildhybrid eller bara bensin är båda bra val
Det är så mycket annat krångel med nyare Volvos så det är ju bra att dom fått motorn att fungera.

• Haha
Fotografen
  • Laddar…
Genaugenau Genaugenau skrev:
Någon som har erfarenheter att dela gällande Volvos mildhybridmotorer?

Har en XC 60med B4 motorn (diesel) som jag kört sedan ny. Tuffar på bra men har haft två garantijobb kopplat till avgasrening där givare har bytts ut vid ett tillfälle och en skavd kabel vid andra tillfället. Maken dök in i bakskärmen och tog bort filtinnerskärmen och fixade kabeln. Tolkade det som ett inte helt ovanligt fel eftersom han kollade det förts av allt.

Genaugenau Genaugenau skrev:
Någon som har erfarenheter att dela gällande Volvos mildhybridmotorer?

Är inne på ett bilbyte och V60 tycks passa våra behov bra, dock har jag alltid varit inställd på förbränningsmotorer utan krusiduller, men mildhybrid verkar nästan oundvikligt ifall man vill ha en 22’a eller nyare Volvo.
Kolla bara vad servicen kostar.
En kollega hade en XC60 hybrid och kostnaden för service var horibel!

• Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Säg att man skulle köra ca 2000-3000 mil per år idag och har ett litet konto och ingen möjlighet att ta jättestora lån. Vad vore bästa bilen? Kan man överleva en Tesla ändå tro?
Skiljer en hel del mellan årsmodellerna.
Batterier och de senare årens motorer skulle jag inte oroa mig för.
Men kanske bra att kolla upp den specifika årsmodellen noga.
Väldigt billiga "att köra" det är resten som kostar.
Sedan beror det ju på vad för krav man har och vilken typ av bil man vill ha eller behöver.

https://www.vibilagare.se/test/langtest/11-000-mil-i-tesla-model-3-kostnader-vardetapp-och-autopilot

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
B
Isakare Isakare skrev:
Kamkedja, turbo, EGR, oljeläckage, det är väl så man kan sammanfatta BMWs diesel 4a.
Dyrt och svårmekad, kamkedjan sitter idiotiskt bakom motorn, alla packningar är av gummiliknande material som blir stenhårda med tiden och motorn läcker olja överallt.
Underbar bil när den fungerar och riktigt snål trots god prestanda.
Tyvärr BMW är sen 20 år tillbaka inget att rekommendera om man inte är en bra mek själv.
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tror det är den här dieselfyran som Toyota olyckligt nog valde att stoppa ner i diverse bilar ämnade för Europamarknaden.
Den slog snabbt rekord som den mest havererade motorn någonsin.
De mest felfria drivlinorna var hybrid, kom i princip aldrig någonsin in för problem med drivlinan. Bensinare generellt väldigt bra.
Dieselmotorerna sämre än övriga, och så BMW:s Diesel. Fullständigt katastrof.
Jobbar inom fordonsindustrin och känner mekaniker på Toyota i Sverige.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har han problem med att göra slut på alla pengar eller? 😉
Tack för bra ammunition så jag kan avstyra hans idéer. Han har en 940 idag och tycker det är dyrt med soppa, gissar att en BMW flyttar kostnaden till annat och ger mer huvudvärk 😂

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Tror det är den här dieselfyran som Toyota olyckligt nog valde att stoppa ner i diverse bilar ämnade för Europamarknaden.
Den slog snabbt rekord som den mest havererade motorn någonsin.
De mest felfria drivlinorna var hybrid, kom i princip aldrig någonsin in för problem med drivlinan. Bensinare generellt väldigt bra.
Dieselmotorerna sämre än övriga, och så BMW:s Diesel. Fullständigt katastrof.
Jobbar inom fordonsindustrin och känner mekaniker på Toyota i Sverige.
Stämmer, en dipp för Toyota.

RoTe RoTe skrev:
Säg att man skulle köra ca 2000-3000 mil per år idag och har ett litet konto och ingen möjlighet att ta jättestora lån. Vad vore bästa bilen? Kan man överleva en Tesla ändå tro?
Jag är hittills nöjd med V60 -11 d5, ca 2500mil -24 och totalt kanske 5000mil
Gått runt 28' nu

RoTe RoTe skrev:
Tesla är bra. Men det mest prisvärda är troligtvis en mellanklasskombi med fransk 1,5/1,6 diesel och manuell. Går att köra på ~0,4l milen

Typ
Peugeot 308
Renault Megane*
Ford Focus

B breakman skrev:
Tack för bra ammunition så jag kan avstyra hans idéer. Han har en 940 idag och tycker det är dyrt med soppa, gissar att en BMW flyttar kostnaden till annat och ger mer huvudvärk 😂
Hittar man en rostfri Camry är det ett säkert kort.
Men annars handlar det mycket om att hitta rätt kombination av drivlina och modell mer än att hålla sig till ett visst fabrikat.
Och mycket handlar också om vad man har för krav på en bil.

Kolla bara vad servicen kostar.
En kollega hade en XC60 hybrid och kostnaden för service var horibel!
Tack! Bra poäng. Ska fråga min lokala verkstad, kommer inte köra märkesverkstad för fem öre

Rabbithole Rabbithole skrev:
Verkar vara väldigt lite problem med dom. Bensinarna har alltid varit väldigt lite bekymmer med. Mildhybrid eller bara bensin är båda bra val
Det är toppen att höra! Det är särskilt bensin jag i sådana fall söker.

Volvon har uppfört sig litet konstigt. Alarmet har utlösts av nån orsak, vet inte varför, det var bara så jag kunde inte låsa upp bilen med fjärrlåset plötsligt ås jag öppnade med nyckeln, då började larmet, jag har stängt av sirenen som tur är.

Sen har den börjat lösa ut JFB då jag lägger i motorvärmare, trodde jag löste det problemet igår då jag sprejade kontaktrengörare (oxidrens) på kontakten i bilen, då verkade problemet löst, men det kom tillbaka idag. Gissar det är vatten eller salt eller nåt...

• Wow
Genaugenau
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Volvon har uppfört sig litet konstigt. Alarmet har utlösts av nån orsak, vet inte varför, det var bara så jag kunde inte låsa upp bilen med fjärrlåset plötsligt ås jag öppnade med nyckeln, då började larmet, jag har stängt av sirenen som tur är.

Sen har den börjat lösa ut JFB då jag lägger i motorvärmare, trodde jag löste det problemet igår då jag sprejade kontaktrengörare (oxidrens) på kontakten i bilen, då verkade problemet löst, men det kom tillbaka idag. Gissar det är vatten eller salt eller nåt...
Vad är det för modell?

En Volvo 850 från -97

• Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
ClasseClas
DennisCA DennisCA skrev:
Är det inte dags att demontera larmet med tanke på bilens ålder, 27 år? Misstänker att det stjälper mer än det hjälper.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.