802 783 läst · 11 944 svar
803k läst
11,9k svar
Allt om bilen
Genaugenau skrev:
Någon som har erfarenheter att dela gällande Volvos mildhybridmotorer?
Har en XC 60med B4 motorn (diesel) som jag kört sedan ny. Tuffar på bra men har haft två garantijobb kopplat till avgasrening där givare har bytts ut vid ett tillfälle och en skavd kabel vid andra tillfället. Maken dök in i bakskärmen och tog bort filtinnerskärmen och fixade kabeln. Tolkade det som ett inte helt ovanligt fel eftersom han kollade det förts av allt.
Kolla bara vad servicen kostar.Genaugenau skrev:
En kollega hade en XC60 hybrid och kostnaden för service var horibel!
Skiljer en hel del mellan årsmodellerna.RoTe skrev:
Batterier och de senare årens motorer skulle jag inte oroa mig för.
Men kanske bra att kolla upp den specifika årsmodellen noga.
Väldigt billiga "att köra" det är resten som kostar.
Sedan beror det ju på vad för krav man har och vilken typ av bil man vill ha eller behöver.
https://www.vibilagare.se/test/langtest/11-000-mil-i-tesla-model-3-kostnader-vardetapp-och-autopilot
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 515 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 515 inlägg
Isakare skrev:
Kamkedja, turbo, EGR, oljeläckage, det är väl så man kan sammanfatta BMWs diesel 4a.
Dyrt och svårmekad, kamkedjan sitter idiotiskt bakom motorn, alla packningar är av gummiliknande material som blir stenhårda med tiden och motorn läcker olja överallt.
Underbar bil när den fungerar och riktigt snål trots god prestanda.
Tyvärr BMW är sen 20 år tillbaka inget att rekommendera om man inte är en bra mek själv.
Huddingebo skrev:
Tror det är den här dieselfyran som Toyota olyckligt nog valde att stoppa ner i diverse bilar ämnade för Europamarknaden.
Den slog snabbt rekord som den mest havererade motorn någonsin.
De mest felfria drivlinorna var hybrid, kom i princip aldrig någonsin in för problem med drivlinan. Bensinare generellt väldigt bra.
Dieselmotorerna sämre än övriga, och så BMW:s Diesel. Fullständigt katastrof.
Jobbar inom fordonsindustrin och känner mekaniker på Toyota i Sverige.
Tack för bra ammunition så jag kan avstyra hans idéer. Han har en 940 idag och tycker det är dyrt med soppa, gissar att en BMW flyttar kostnaden till annat och ger mer huvudvärk 😂Dan_Johansson skrev:
Stämmer, en dipp för Toyota.Huddingebo skrev:
Tror det är den här dieselfyran som Toyota olyckligt nog valde att stoppa ner i diverse bilar ämnade för Europamarknaden.
Den slog snabbt rekord som den mest havererade motorn någonsin.
De mest felfria drivlinorna var hybrid, kom i princip aldrig någonsin in för problem med drivlinan. Bensinare generellt väldigt bra.
Dieselmotorerna sämre än övriga, och så BMW:s Diesel. Fullständigt katastrof.
Jobbar inom fordonsindustrin och känner mekaniker på Toyota i Sverige.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 305 inlägg
Tesla är bra. Men det mest prisvärda är troligtvis en mellanklasskombi med fransk 1,5/1,6 diesel och manuell. Går att köra på ~0,4l milenRoTe skrev:
Typ
Peugeot 308
Renault Megane*
Ford Focus
Hittar man en rostfri Camry är det ett säkert kort.B breakman skrev:
Men annars handlar det mycket om att hitta rätt kombination av drivlina och modell mer än att hålla sig till ett visst fabrikat.
Och mycket handlar också om vad man har för krav på en bil.
Volvon har uppfört sig litet konstigt. Alarmet har utlösts av nån orsak, vet inte varför, det var bara så jag kunde inte låsa upp bilen med fjärrlåset plötsligt ås jag öppnade med nyckeln, då började larmet, jag har stängt av sirenen som tur är.
Sen har den börjat lösa ut JFB då jag lägger i motorvärmare, trodde jag löste det problemet igår då jag sprejade kontaktrengörare (oxidrens) på kontakten i bilen, då verkade problemet löst, men det kom tillbaka idag. Gissar det är vatten eller salt eller nåt...
Sen har den börjat lösa ut JFB då jag lägger i motorvärmare, trodde jag löste det problemet igår då jag sprejade kontaktrengörare (oxidrens) på kontakten i bilen, då verkade problemet löst, men det kom tillbaka idag. Gissar det är vatten eller salt eller nåt...
Vad är det för modell?DennisCA skrev:
Volvon har uppfört sig litet konstigt. Alarmet har utlösts av nån orsak, vet inte varför, det var bara så jag kunde inte låsa upp bilen med fjärrlåset plötsligt ås jag öppnade med nyckeln, då började larmet, jag har stängt av sirenen som tur är.
Är det inte dags att demontera larmet med tanke på bilens ålder, 27 år? Misstänker att det stjälper mer än det hjälper.DennisCA skrev: