N
nino nino skrev:
Har bara en nyckel till "nya" bilen, en Kia ceed 2011, vilket jag tycker är lite dumt då jag kan vara lite slarvig 🙄

Köpa en nyckel för 2500 känns inte riktigt aktuellt...

Kan man själv kopiera nyckeln och lägga in koden på tex en rfid tag som man har tillsammans med nyckeln?

Vad jag förstått så kan man inte ha 2 nycklar med samma kod i bilen för då kan stöldskyddet slå in, alltså bilen känner att det är nåt lurt.

Men har jag förlagt original nyckeln så vore det ju smidigt med en extra
Är det orginalnyckel du kollat pris på?
En snabb sökning hittade jag det här företaget
https://a6security.se/bilnycklar/kia/
Vet inget om dom eller vad det kostar. Men finns säkert fler företag som kan göra bilnycklar

Unikt namn Unikt namn skrev:
Kan du inte ta borttappad nyckel på någon försäkring?
Det känns som biltillverkaren borde gjort det svårt att kopiera nycklarna utan dyr utrustning.
Personligen skulle jag hellre ha billiga nycklar även om det kompromissade säkerheten

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Ett alternativ är ju att plocka ur chipet i original nyckeln och limma det vid låset, då kan man ju ha en vanlig nyckel

• Gilla
Gooli
  • Laddar…
Hydraulik fråga, har en kubota b7100 med snöblad.
Igår när jag skulle rensa lite i carporten så ville inte bladet hålla sig kvar uppe...
Kör jag upp det så sjunker det direkt jag släpper spaken.
Är en envägskolv? eller vad kallas det? enkelverkande kanske?
Den lyfter bladet med hydrauliken och när man sänker så sköter bladets tyngd om nedfärden 🙂

Dålig kolv eller spaken, ventilen som är dålig?

en ny nyckel för "bara" 2.500kr får nog ses som billigt idag

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Håller med, tyvärr.
5-6000:- vill jag minnas Volvo ville ha för en till nyckel åt svärmors bil.

nino nino skrev:
Hydraulik fråga, har en kubota b7100 med snöblad.
Igår när jag skulle rensa lite i carporten så ville inte bladet hålla sig kvar uppe...
Kör jag upp det så sjunker det direkt jag släpper spaken.
Är en envägskolv? eller vad kallas det? enkelverkande kanske?
Den lyfter bladet med hydrauliken och när man sänker så sköter bladets tyngd om nedfärden 🙂

Dålig kolv eller spaken, ventilen som är dålig?
Skulle tro att det läcker lite olja i någon koppling. Lånar en traktor (gammal) av grannen ibland och där var det problem med att lastaren sjönk väldigt sakta en gång. Lösningen var att fylla på hydraulolja. Särskilt vid hård ansträngning (högt oljetryck) kan det läcka någon droppe olja.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Sinnesjukt

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Hur svårt är det att göra rätt ??Bytte skivor och klossar på en VW buss nu på morgonen.
Fick slå bort hjulen med slägga.
Bilen fick nya däck hos en däckfirma förra veckan, nya märkesdäck för 12.000:-
Men lägga några minuter på att göra rent fälj och nav ingick tydligen inte.

• Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Men lägga några minuter på att göra rent fälj och nav ingick tydligen inte.
Ett väldigt bra skäl att byta själv. På firman har du någon som antagligen är timanställd under däckbytarsäsongen och skiter fullständigt i ditt fordon. Varför skulle han ödsla tid på något som kunden ändå aldrig kommer att upptäcka. Då går det som det går. Tråkigt att det ska vara så. Men man lär sig så länge man lever, antar att när vinterdäcken är utslitna nästa gång så åker du dit med dem och hämtar de nya nästa dag.

Tokslut Tokslut skrev:
Jo det kanske det är men i förhållande till bilens värde så är det nästan 10% för en nyckel

”Något” knakar ibland när jag kör i gupp. Det är i framvagnen.

Nu när jag skiftar däcken tänkte jag kolla lite och det enda jag (som novis) hittar är att dammskydden inte verkar sitta fast.

Går dom här att trycka fast igen (har försökt men vet inte vad knepet är), eller är det helt nytt som gäller?

Bilens framvagn med fokus på dammskyddet som ser löst ut under fjädringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ska det se ut när man är klar. Bilbroms med nyinstallerad bromsskiva och bromsok under bilen, färdigt arbete.
Skapa konto

• Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
N
@tensiden
Det brukar finnas en del som brukar kallas till hundbenet som är ganska vanligt att dom börjar glappa. Du kollar det genom att dra och rycka i staget när bilen står vanligt på marken. Det ska inte kännas något glapp alls. Ser ut ungefär så här
Stag för bil, även kallat hundben, med bultar i varje ände. Används för att kontrollera glapp i bilfjädring.
Skapa konto

Sen finns det ju förstås ett antal andra saker det kan vara också

N Niq skrev:
Det brukar finnas en del som brukar kallas till hundbenet som är ganska vanligt att dom börjar glappa. Du kollar det genom att dra och rycka i staget när bilen står vanligt på marken. Det ska inte kännas något glapp alls. Ser ut ungefär så här
[bild]

Sen finns det ju förstås ett antal andra saker det kan vara också
Ska kolla på det. Tack!
Det slog mig när jag höll på att dammskydden nog hamnar rätt när jag sänker ner bilen.
Drog på silikonspray på gummit utifall det är det som knakar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.