1 219 679 läst ·
17 379 svar
1220k läst
17,4k svar
Allt om bilen
Minns när jag var 18år och skulle vara chaufför för första gången i en jänkare bilen var en -69:ans fyrdörrars Impala, det var även första gången jag körde automat.hsd skrev:
Sex personer i bilen varv fem hade köpt korv på lokala Statoilmacken, jag skulle stanna vid utfarten och "använde" bromsen i tron att jag tryckte ner kopplingen... Det blev en rejäl tvärnit och passagerarna var inte beredda så det blev lite senap och ketchup här och var i bilen...
För övrigt var det polisbilen som var med i serien "Kenny Starfighter" så det är några decennier sedan.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 966 inlägg
Min sista jänkare var en Cadillac -64 där bromskraftsförstärkaren (vacuumservot) hade pajjat och det inte gick att få tag på nya... Nån tidigare ägare hade modifierat dit en från en Volvo 740, dvs skivbromsar istället för trumbromsar, så där hade jag samma upplevelse varenda gång nån ny skulle köra bilen.. tvärnit så fort man nuddade pedalen.. 😄H HSP skrev:Minns när jag var 18år och skulle vara chaufför för första gången i en jänkare bilen var en -69:ans fyrdörrars Impala, det var även första gången jag körde automat.
Sex personer i bilen varv fem hade köpt korv på lokala Statoilmacken, jag skulle stanna vid utfarten och "använde" bromsen i tron att jag tryckte ner kopplingen... Det blev en rejäl tvärnit och passagerarna var inte beredda så det blev lite senap och ketchup här och var i bilen...
För övrigt var det polisbilen som var med i serien "Kenny Starfighter" så det är några decennier sedan.
Körde en SaaB en gång på 90-talet med Sensonic (Manuell utan koppling) Mitt huvud klarade inte av att inte stampa på bromsen innan jag skulle växla fick vika in benet för att få till körningen...hsd skrev:
Men det var ju korrekt, jag har ju blivit sittande med dessa, iofs B230, med insprutning. Ständigt nån som saknar tomgång, går ojämnt, ryker svart, startar knappt.Tacka vet jag en hederlig förgasare med manuell choke. Nu gäller detta A-traktorer, det får inte vara stillestånd alls och beskrivningen av felen är inte alltid klockrena rent tekniskt, Denna beskrivning får heller inte ifrågasättas eller ställas fölljdfrågor på. Felet ska bara vara borta om 10 min.svesse84 skrev:
Ja man behöver ju välja bil med lite omsorg, framförallt undvika de med dålig kvalitet.svesse84 skrev:
Större IEC-haverier som jag inte ser som normalt slitage:
Totalt motorhaveri vid 14000mil p.g.a. klen kamkedja (Peugeot)
Hoppad kamkedja vid 7000mil (Hyundai)
Rasad dieselpump vid 10000mil (Mitsubishi)
Rasad turbo vid 11000mil (samma som ovan)
Alla blar har varit full servade.
BEV-haverier
Bytte av drivbatteri på Zoe vid 4000mil.
Sen har jag kört >40000mil med ICE och ~10000mil med BEV så jämnförselen är ju fel.
Men diskussionen är lite som när insprutningen skulle ersätta förgasare på slutet av 80-talet.
"kommer bli så dyrt och laga kommer aldrig byta bort min B21 med förgasare"
Är nog få som vill gå tillbaka till förgasare idag.
Sedan 1999 har jag totalt bytt en generator, en startmotor, en topplockspackning, en koppling, några hjullager, lagat AC en gång, bytt spräckt luftslang, bytt värmepaket en gång, tvättat en DPF, bytt 2-3 avgassystem, bytt fläktrelä, bakfjädrar som gått av senast för 1år sedan. Förutom rena servicedelar som olja och bromsar mm.
Kan ha missat något men detta är merparten från 1999-2026 och allt klarade jag av själv förutom AC fyllningen.
Tror inte jag har lagt mer än 40-50kkr på rena reparationer så länge jag har kört bil och jag har legat på i snitt drygt 2000mil per år.
När drivlinan eller annat avancerat som värmepaket etc på en väldigt ny bil eller elbil pajjar, då är det väl bara att slanta upp dyrt.
Min första insprutare hade jag -78, en Opel Kadett efter det aldrig förgasare igen, förutom på tävlingsbil men då två stora.😉V Ville_Vessla skrev:Men det var ju korrekt, jag har ju blivit sittande med dessa, iofs B230, med insprutning. Ständigt nån som saknar tomgång, går ojämnt, ryker svart, startar knappt.Tacka vet jag en hederlig förgasare med manuell choke. Nu gäller detta A-traktorer, det får inte vara stillestånd alls och beskrivningen av felen är inte alltid klockrena rent tekniskt, Denna beskrivning får heller inte ifrågasättas eller ställas fölljdfrågor på. Felet ska bara vara borta om 10 min.
Du måste ha världens otur, har haft bilar i 50 år och bara småfel, exkluderar tävlingsbilarna.😂svesse84 skrev:
Större IEC-haverier som jag inte ser som normalt slitage:
Totalt motorhaveri vid 14000mil p.g.a. klen kamkedja (Peugeot)
Hoppad kamkedja vid 7000mil (Hyundai)
Rasad dieselpump vid 10000mil (Mitsubishi)
Rasad turbo vid 11000mil (samma som ovan)
Alla blar har varit full servade.
BEV-haverier
Bytte av drivbatteri på Zoe vid 4000mil.
Sen har jag kört >40000mil med ICE och ~10000mil med BEV så jämnförselen är ju fel.
Men diskussionen är lite som när insprutningen skulle ersätta förgasare på slutet av 80-talet.
"kommer bli så dyrt och laga kommer aldrig byta bort min B21 med förgasare"
Är nog få som vill gå tillbaka till förgasare idag.
Klicka här för att svara