galento galento skrev:
😀 kör 3 bilar med förgasare , 2 fyrportare och 1 2 port. Funkar hur bra som helst 😉.
Började efter Opeln åka SAAB turbobilar från -81.😇 Då var flyttades fokus från insprutning till att det var turbomotor,

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Dags att byta olja och filter samt luftfilter på bilarna, först ut frugans. Sen min passat, därefter byta hydraullock på mf35:an, sen höja styret på frugans hoj.

Så idag blir en mekdag som det ser ut.

• MVIMG_20260728_094346.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SC Aero och 6 till
  • Laddar…
galento
A AndersS skrev:
Började efter Opeln åka SAAB turbobilar från -81.😇 Då var flyttades fokus från insprutning till att det var turbomotor,
Jo insprutning kan nog ha sina fördelar 😀 Förgasarna här är ju utbytta så det är
inte de som satt från början.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Det bråkades om på den tiden vilket som var bäst, mekanisk eller elektronisk. Mekanisk kunde man reparera om de gick sönder var ett argument...😉

A AndersS skrev:
Det bråkades om på den tiden vilket som var bäst, mekanisk eller elektronisk. Mekanisk kunde man reparera om de gick sönder var ett argument...😉
Pysslat en del med K-jet, det är inte kul när det stökar.
Absolut sämst i ämnet är elektroniska förgasare som fanns några år vid katalysatorns införande.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Absolut sämst i ämnet är elektroniska förgasare som fanns några år vid katalysatorns införande.
Motorer med Bosch-pierburg ecotronic förgasare med servojusterad nål var mycket ovanliga. Hört mycket om hur jobbiga de var att felsöka 😂

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Bråkat med "KE-Jetronic gen III" i en merca 300E 1990. Ersatte den till slut med VEMS eftermarknadssprut. Blev bra till slut. Man lärde sig en del den hårda vägen hur motorstyrning fungerar. Ett av problemen var att få vems-grabbarna att förstå att det inte skulle bli en streetrace-bil. 😊

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Förgasarinsprutning är "påväg tillbaka" sedan ~7-10år ;)

Gen 2

Tokslut Tokslut skrev:
Förgasarinsprutning är "påväg tillbaka" sedan ~7-10år ;)

[media]
Gen 2

[media]
Fast det där är inte förgasare utan insprutning även om det bara är en spridare/injektor.
Mer likt gamla borsch monojetronic eller gamla amerikanska TBI.

Står tom EFI, Electronic Fuel Injection.

Varför kallar alla det för förgasarinsprutning? En del stannar vid att det är en märklig förgasare..........Det är ändå en viss skillnad på en förgasare och en insprutning. Även om det i en del fall innebär ett enkelt spjällhus med en central spridare.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Har inte skruvat med bilar efter att det blev en ny -81 SAAB Turbo.😉 efter åren med rallybilar var det nog och nytt arbete.
Har bara fungerat förutom renovering av ett spjäll på en -08 V70 efter 18000 mil, standard slitage på deras 5-cyl dieslar och gjordes på verkstad.

S Stefan1972 skrev:
Varför kallar alla det för förgasarinsprutning? En del stannar vid att det är en märklig förgasare..........Det är ändå en viss skillnad på en förgasare och en insprutning. Även om det i en del fall innebär ett enkelt spjällhus med en central spridare.
Det är väl för att den installeras på motsvarande sätt som en vanlig förgasare istället för att behöva separat insug, spjäll etc.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Måste ju vara lättare att kalla det för vad det är.............Jag har skruvat med bilar i 40 år typ och detta är inget nytt. Man har mött många som envisas med att kalla det för förgasare. Men det är insprutning säger man och de kontrar med att förgasaren nog krånglar. Byt den.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Fast det där är inte förgasare utan insprutning även om det bara är en spridare/injektor.
Mer likt gamla borsch monojetronic eller gamla amerikanska TBI.

Står tom EFI, Electronic Fuel Injection.
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det är väl för att den installeras på motsvarande sätt som en vanlig förgasare istället för att behöva separat insug, spjäll etc.
Här outar ni min okunskap i förgasarinsprutning. Jag har nog aldrig kallad det förgasarinsprutning, men det var till Holley mitt huvud gick när förgasarinsprutning kom upp här. Vad det betyder eller varför mitt huvud gick dit kan jag inte svara på, jag är bara en medpassagerare ;)

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Här outar ni min okunskap i förgasarinsprutning. Jag har nog aldrig kallad det förgasarinsprutning, men det var till Holley mitt huvud gick när förgasarinsprutning kom upp här. Vad det betyder eller varför mitt huvud gick dit kan jag inte svara på, jag är bara en medpassagerare ;)
TBI är väl det mest korrekta namnet

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.