1 219 491 läst ·
17 379 svar
1219k läst
17,4k svar
Allt om bilen
Grannens Ford Mach-e (batteriholk) kommer nog stå på verkstad hela sommaren då den enda teknikern som skruvar elbil på den Hedin (södra stockholm någonstans) är på semester. Tydligen några celler i batteripacket som är trasiga och hur långt bak i kön hans bil står vet jag inte
Du borde nog kika på en helt annan Lamborghini tex den R2.80 som finns i Istorp sydöst Göteborg, i en sån sitter du lagom högt och kommer lätt ur och i.Mikael_L skrev:
Finns flera man sitter bättre i, tex. LM002 om man föredrar V12aF fribygg skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lamborghini_LM002
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det närmsta franskt jag kommit "andra ändan på bogserlinan"nino skrev:
Logga in
Skapa konto
Förutom att farsan vann en ny när denna modell var ny när det nu kan ha varit. Före min födsel iaf.
Logga in
Skapa konto
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 931 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 931 inlägg
Jag kommer inte ihåg om jag skrivit om detta innan men bromskraften på Minin är brutalt mycket bättre än tidigare Saaben, 3.2 på båda framhjulen nu vid besiktningen. Den har tydligen någon automatisk bromsfunktion när den tror jag panikbromsar så det höll på att sluta illa när jag skulle "motionera" bromsarna första gången.Mikael_L skrev:
Allt löst i bilen flög framåt och eftersom det var från 50 så tog det tvärstopp nästan direkt. Faktiskt läskigt att den slår till bromsarna maximalt av sig själv om jag trycker ner pedalen tillräckligt snabbt. Inget jag tänkt på i bilar utan sådana funktioner. Saaben och gamla BMW:n fick jag ju stampa bra mycket för att aktivera ABS, här aktiveras allt direkt vid snabb pedalrörelse. Bra på ett sätt, men det kommer kräva tillvänjning. Jag har ju ändå kört nästan lika nya superbilar som Audi R8, men där märkte jag inget sådant beteende. Den hade inte keramiska skivor heller, så den borde bromsat fullt direkt utan uppvärmning.
Panikbromsassistans har varit krav på nya bilar sedan 2011. Men det finns säkert lite skillnader i hur tillverkarna implementerat det. Grundprincipen är att bromskraften ska förstärkas om man bromsar hårt och snabbt och att bromsljuset ska blinka när systemet aktiveras.MultiMan skrev:
Jag kommer inte ihåg om jag skrivit om detta innan men bromskraften på Minin är brutalt mycket bättre än tidigare Saaben, 3.2 på båda framhjulen nu vid besiktningen. Den har tydligen någon automatisk bromsfunktion när den tror jag panikbromsar så det höll på att sluta illa när jag skulle "motionera" bromsarna första gången.
Allt löst i bilen flög framåt och eftersom det var från 50 så tog det tvärstopp nästan direkt. Faktiskt läskigt att den slår till bromsarna maximalt av sig själv om jag trycker ner pedalen tillräckligt snabbt. Inget jag tänkt på i bilar utan sådana funktioner. Saaben och gamla BMW:n fick jag ju stampa bra mycket för att aktivera ABS, här aktiveras allt direkt vid snabb pedalrörelse. Bra på ett sätt, men det kommer kräva tillvänjning. Jag har ju ändå kört nästan lika nya superbilar som Audi R8, men där märkte jag inget sådant beteende. Den hade inte keramiska skivor heller, så den borde bromsat fullt direkt utan uppvärmning.
https://www.vibilagare.se/nyheter/bromshjalp-i-alla-eubilar-fran-2011-1922
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 931 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 931 inlägg
Ok, jag har uppenbart inte ens tänkt på det innan. Sätter ni er i en Mini Cooper SE, var beredd på direkt tvärstopp vid bromsmotion. 😅
Tack för artikellänken, @useless , man ser att Einstein varit inblandad:
"Om föraren gör en snabb inbromsning bedömer systemet att det är en nödsituation och ökar då bromstrycket till det maximala. Resultatet blir att hastigheten sänks, vilket i sin tur minskar bromssträckan."
Tack för artikellänken, @useless , man ser att Einstein varit inblandad:
"Om föraren gör en snabb inbromsning bedömer systemet att det är en nödsituation och ökar då bromstrycket till det maximala. Resultatet blir att hastigheten sänks, vilket i sin tur minskar bromssträckan."
Kallas EBS. ABSen går in och höjer bromstryccket maximalt om pedalen trampas ned över en viss hastighet mm/sek.MultiMan skrev:
Jag kommer inte ihåg om jag skrivit om detta innan men bromskraften på Minin är brutalt mycket bättre än tidigare Saaben, 3.2 på båda framhjulen nu vid besiktningen. Den har tydligen någon automatisk bromsfunktion när den tror jag panikbromsar så det höll på att sluta illa när jag skulle "motionera" bromsarna första gången.
Tror nästan alla bilar har det sedan 5 år eller så.
F fribygg skrev:
Just de modellerna har jag aldrig drömt om.Tokslut skrev:
Kanske nu, idag ? ...
Nej ...