Rabbithole Rabbithole skrev:
TBI är väl det mest korrekta namnet
Centralinsprutning har det hetat sedan 80-talet iaf när Bosch kom med Monojetronic.
Fanns även en fransk variant som satt i en del franska bilar.
TBI är en engelsk förkortning på deras namn på motsvarande.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Här outar ni min okunskap i förgasarinsprutning. Jag har nog aldrig kallad det förgasarinsprutning, men det var till Holley mitt huvud gick när förgasarinsprutning kom upp här. Vad det betyder eller varför mitt huvud gick dit kan jag inte svara på, jag är bara en medpassagerare ;)
Namnet är väl egentligen inte helt fel 😀
Man förstår ju ändå vad det handlar om, enklaste formen av insprutning och en direkt ersättare till förgasaren. Många motormodeller använde samma insug som rena förgasarvarianten.

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
1,700 felkoder måste vara nått slags rekord 😮(JA, jag vet källan...)

1785324558406.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tokslut Tokslut skrev:
1,700 felkoder måste vara nått slags rekord 😮(JA, jag vet källan...)

[bild]
Jag har följt den där bilen och alla reparationer.
Den visar att dagens bilar inte är gjorda för att lagas, utan man kastar den och köper en ny.

• Gilla
  • Ledsen
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Pysslat en del med K-jet, det är inte kul när det stökar.
Absolut sämst i ämnet är elektroniska förgasare som fanns några år vid katalysatorns införande.
Ja. D-jet eller nyare med elektriskt styrda insprutare är ju mkt enklare att repa och tuna.

K karlmb skrev:
Ja. D-jet eller nyare med elektriskt styrda insprutare är ju mkt enklare att repa och tuna.
D-jet kom ju faktiskt före K-jet om man ska vara petnoga 😀
Och de strulade en del de med...
Analogt sprut utan luftmassmätare.... påstås på en del håll att Bosch tog fram K-jet för att förbättra driftsäkerheten.
Tycker K-jet har varit stabilt på de bilar jag har haft.
Men K-jet med lambdatillsats samt KE-jet, där har många gett upp på bilar.
Audi körde ju med KE-Jet ända fram till 1996/97 på de femcylindriga i A6 mfl.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
D-jet kom ju faktiskt före K-jet om man ska vara petnoga 😀
Och de strulade en del de med...
Analogt sprut utan luftmassmätare.... påstås på en del håll att Bosch tog fram K-jet för att förbättra driftsäkerheten.
Tycker K-jet har varit stabilt på de bilar jag har haft.
Men K-jet med lambdatillsats samt KE-jet, där har många gett upp på bilar.
Audi körde ju med KE-Jet ända fram till 1996/97 på de femcylindriga i A6 mfl.
Ja D-jet kom till innan elektroniken utvecklats tillräckligt. Så Bosch fick panik och utvecklade K-jet.
Men redan D-jet går ju utmärkt att modda med dagens verktyg och mjukvara.

Skulle byta hjul så fälgarna kan blästras inför lack, märkte då att det satt 3 olika hjulmuttrar varav en modell var rent av olämplig på plåtfärg😂

Alla hade iaf. samma fingänga, alltid nått

1785353415284.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Haha
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Citroen problemen fortsätter åt mig
Alla original spridare heter 3080 på slutet, den renoverade heter 8680
Tittar man på dokumentation så är dom "samma" och man kan använda båda.

Kopplar man på Diagbox och går in på spridarkodning så får man en varning nåt i stil med "om den felaktiga spridaren heter nåt annat än xxxx8680, så måste en ECU download göras"
Jag har frågat 2 Citroen verkstäder och ingen tror på att det är det som spökar, den 3de sa att det skulle det kunna vara.

Min bil har troligen inte blivit servad på Citroen mer än kanske det 2-3 första åren. Så nu har jag låst mig i att det är det som måste göras 😬

Verkstad #1 hade tid om en vecka att koda men han jag pratade med sa att han inte alls trodde på det men dom kunde göra det

Verkstad #2 frågade jag flera gånger om det man det kändes som att han inte ens vill lyssna... Han hade dock flera andra ideer som vi provade och ingen blev bättre

Så nu bytte vi bil hemma i semester halvtid, skulle egentligen suttit i Tyskland på en camping nu, istället sitter jag utanför Torsby på en rastplats 😄😄

• Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja D-jet kom till innan elektroniken utvecklats tillräckligt. Så Bosch fick panik och utvecklade K-jet.
De tidiga hette väl L-Jet ??
Arbetskompis gillade gamla folk vagnar och hade en bla 1600 LE. Han hade en kasse med styrboxar, när bilen inte gick som den skulle tog han fram kassen och bytte till han hittade en som funkade. Boxarna verkade ha dagsform, den som inte gick ena veckan kunde funka en annan.

• Haha
Bjober
  • Laddar…
nino nino skrev:
Är det bara jag som åker franskt?
Ingen här som har Diagbox/Lexia?
Jodå, åker franskt. Inne på fjärde fransosen.
Blir nog en 5e snart.

Diagboxen har varit värdefull för de två senaste.
Har betalt sig många gånger om

K karlmb skrev:
Mjukvara... Ja om man byter ut styrdonet eller i alla fall adderar ett.

Isakare Isakare skrev:
De tidiga hette väl L-Jet ??
Arbetskompis gillade gamla folk vagnar och hade en bla 1600 LE. Han hade en kasse med styrboxar, när bilen inte gick som den skulle tog han fram kassen och bytte till han hittade en som funkade. Boxarna verkade ha dagsform, den som inte gick ena veckan kunde funka en annan.
L-jet var vad jag vet första med digital ECU.
Liknande LH fast med mängdmätar-klaff istället för hettråds luftmassmätare.
H i LH står just för Heiz traht (ursäkta tyskan...) och L står för Luftmätning.

Men L och LH-jetronic kom efter både D (druck = tryck eftersom de hade MAP sensor) och efter K-jet.

Huddingebo Huddingebo skrev:
L-jet var vad jag vet första med digital ECU.
Liknande LH fast med mängdmätar-klaff istället för hettråds luftmassmätare.
H i LH står just för Heiz traht (ursäkta tyskan...) och L står för Luftmätning.

Men L och LH-jetronic kom efter både D (druck = tryck eftersom de hade MAP sensor) och efter K-jet.
Aha, jag får läsa på och friska upp kunskaperna.... börjar bli gammal 😉

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
galento
Rabbithole Rabbithole skrev:
TBI är väl det mest korrekta namnet
Ja throttle body injection , körde med det i 10 år i en bruksbil och det fungerade bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.