T Thomas_Blekinge skrev:
Ska montera dragkrok snart. Jag vet att skruvar mm på GDS-satsen är blanka. Vad rekommenderas för att skydda dom? Jag kan välja mellan biltemas kallasfalt (som jag har 4,5 L av utan användning) eller en burk Carlofon som är säkert 40 år gammal. Ska även bättringspensla lite detaljer i underredet som är skavda.
Jag köper ogärna något nytt som jag behöver 20% av och så står det där.
Har du inte nån sprayburk med färg stående??
Spruta på färg först och sen rostskydd.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Du menar färgspray under rostskydd?
Ska man behandla en blank stålyta (förmodligen elförzinkat) innan spray?

ricebridge ricebridge skrev:
Byta hjullager är egentligen ganska lätt, om man har rätt grejer och vet vad man gör.
Rätt grejer är förmodligen ett garage med plats för bilen, en höglyft, avdragningsverktyg, hydraulpress, inpressningsverktyg för att inte belasta den yttre/lagrade delen av hjullagret och lite annat.
Jag misslyckas på samtliga punkter. Kompisen som hjälpte till med Fordens hjullager sist vägrade bestämt. Till och med meken jag fick hjälp av att byta allt annat (dpf, länkarmar, etc) vägrade att röra volvons hjullager. Så det låter i mina öron som -liiite- knepigt att byta för mig utan att investera i verkstadsutrustning (som jag inte har plats för!) för mer pengar än vad bytet gick på. Jag vet mina begränsningar...

Även om ett av husen vi hade tänkt titta på när vi letade hus hade pelarlyft i maskinhallen. 🤔 Jaha...

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Rätt grejer är förmodligen ett garage med plats för bilen, en höglyft, avdragningsverktyg, hydraulpress, inpressningsverktyg för att inte belasta den yttre/lagrade delen av hjullagret och lite annat.
Jag misslyckas på samtliga punkter. Kompisen som hjälpte till med Fordens hjullager sist vägrade bestämt. Till och med meken jag fick hjälp av att byta allt annat (dpf, länkarmar, etc) vägrade att röra volvons hjullager. Så det låter i mina öron som -liiite- knepigt att byta för mig utan att investera i verkstadsutrustning (som jag inte har plats för!) för mer pengar än vad bytet gick på. Jag vet mina begränsningar...

Även om ett av husen vi hade tänkt titta på när vi letade hus hade pelarlyft i maskinhallen. 🤔 Jaha...
Vad för Volvo pratar vi om?

V70 1.6 från 2010.
Men jag bokade en verkstad förra veckan och fick det bytt i fredags (för 3.500 kr) så jag kan besikta bilen imorgon i god tid innan jag börjar jobba igen efter semestern.

VidarH VidarH skrev:
V70 1.6 från 2010.
Men jag bokade en verkstad förra veckan och fick det bytt i fredags (för 3.500 kr) så jag kan besikta bilen imorgon i god tid innan jag börjar jobba igen efter semestern.
Jag vet.. 😄 undrade mest bara för att det är bra att ha koll på vad som är knepigt, eftersom jag är den i bekantskapkretsen som både har "alla" verktyg och inte kan säga nej när folk frågar om hjälp.. 😅

Edit: 3500 spänn var ändå ganska billigt, vad var det för verkstad (eftersom jag bor i närheten)?

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Besiktningsdag, min bil samt släp kördes av frugan till Opus Välsviken, rena papper på båda, nu sitter jag och inväntar min tid hos Opus Våxnäs för att besikta ena hojen.

• Gilla
VidarH
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag vet.. 😄 undrade mest bara för att det är bra att ha koll på vad som är knepigt, eftersom jag är den i bekantskapkretsen som både har "alla" verktyg och inte kan säga nej när folk frågar om hjälp.. 😅

Edit: 3500 spänn var ändå ganska billigt, vad var det för verkstad (eftersom jag bor i närheten)?
Kände också att det var billigare än jag tänkt mig. Det var IA-bil. Meca-anslutna och framförallt sommaröppna.

Gällande vad som är knepigt vet jag inte. Men gnäller mekaniker så är det inte förtroendeingivande. Antar att det är press passningen som kan vara en röv?

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Kände också att det var billigare än jag tänkt mig. Det var IA-bil. Meca-anslutna och framförallt sommaröppna.

Gällande vad som är knepigt vet jag inte. Men gnäller mekaniker så är det inte förtroendeingivande. Antar att det är press passningen som kan vara en röv?
Ser man på... 👍🏾

Jag köpte press själv när jag skulle byta lager fram på min ena bil och den enda som ville ta uppdraget (AD-bildelar i trollhättan) skulle ha 800 spänn för att pressa ut och i ett lager om jag kom med spindel och lager i handen....
Det knepiga är ju att få i det nya lagret utan att förstöra det.. dvs att pressa här;
Screenshot_20260720-111951~3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan funka med att lägga lagret i frysen och spindeln i ugnen... Om man inte köper specialverktyget för 2000 spänn på Biltema....

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du menar färgspray under rostskydd?
Ska man behandla en blank stålyta (förmodligen elförzinkat) innan spray?
Elförzinkat kan du måla på direkt.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ser man på... 👍🏾

Jag köpte press själv när jag skulle byta lager fram på min ena bil och den enda som ville ta uppdraget (AD-bildelar i trollhättan) skulle ha 800 spänn för att pressa ut och i ett lager om jag kom med spindel och lager i handen....
Det knepiga är ju att få i det nya lagret utan att förstöra det.. dvs att pressa här;
[bild]

Kan funka med att lägga lagret i frysen och spindeln i ugnen... Om man inte köper specialverktyget för 2000 spänn på Biltema....
Nä presspassningen är större än så............utan verktyget så riskerar man monteringsskador och garantierna gäller absolut inte om man bytt själv på fel sätt.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Yeeeessss, Posten levererar 🙂
IMG_20260720_124721.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
nino och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Isakare Isakare skrev:
Yeeeessss, Posten levererar 🙂
[bild]
Ha det så bra i Norge.
Ni åker väl om 12 minuter och 37 sekunder nu?
Hinna med en slurk kaffe också bara ... :)

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ha det så bra i Norge.
Ni åker väl om 12 minuter och 37 sekunder nu?
Hinna med en slurk kaffe också bara ... :)
Drygt en kvart, de ska balanseras oxå.
Edit: Blir nog 2 kvartar, bilen ska in i garaget innan jag åker, det är som synes en del pinaler ivägen som ska stuvas undan först.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
I
VidarH VidarH skrev:
Jag lämnade in bilen igår till en av de få verkstäderna som har öppet. Tanken var att de skulle byta ett hjullager och de hade en tid på tisdag men då skulle jag vara upptagen så jag frågade om jag kunde lämna in den innan helgen, vilket gick bra.
När jag kom dit vid 17:20 så hade de just fått in en större husbil med släp som fått problem och en annan stod intill så jag sa att det gick bra att skjuta på min tid för att lösa akuta grejer då jag behövde bilen om två veckor först egentligen.
Lite förbryllad blev jag när de ringde dagen efter (idag m.a.o) strax efter lunch och sa att det var klart?!? Jag tackade lite förvirrat och satte mig på cykeln en halvtimme senare och trampade iväg. Husbilarna hade också rullat vidare så de måste ha jobbat effektivt den kvällen och morgonen för att lösa minst tre extra fordon som trillat in.
Jag är ju inte missnöjd egentligen, men det fanns ingen ledig besiktningstid idag så det får vänta tills jag inte är upptagen med annat ändå...
Min erfarenhet av verkstäder är att om man kan ställa bilen där så om något annat jobb blir klart snabbare än beräknat så tar de bilen som står där och fixar den direkt.

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.