Jag bytte ju spridare på Berlingon, åkte väl en 70-80mil, men kände lite ryck vid kanske 90kmh, gjorde av någon anledning om nollningen av inlärningen och efter det så går den inte riktigt som den ska.
Felsökte och hade korrigering på 1.5 på den nya och dom gamla låg runt 0.6-0.8

Kontaktade Injector Hero som ville att jag skulle byta spridare och skicka tillbaka den gamla så skickar dom en ny.

Bytte spridare igen och tyckte den gick skapligt, åkte 10mil sen 50 till, möjligen att den gick sämre och sämre.
Åkte över till Fredrikshamn, upp till Skagen och när vi skulle ner igen så tändes motorlampan ☹️

Spridarfel tror jag är uteslutet
Nu har jag beställt returledning då piezo spridare tydligen behöver ha tryck även i dom, kommer imorgon måndag.
Ska samtidigt kontrollera hela kabelstammen så inget är fel där, dom jobbar med upp till 200v

Efter det vet jag inte, går den inte som den ska då så får vi avbryta semestern som skulle vara 3v till 😭

Finns en Citroen verkstad här så kanske om dom kan mäta upp kabelstammen

Felkod jag får är att spridaren (den jag bytt) levererar för lite diesel eller låg kompression och att spridaren är utanför tolerans, samma fel som vid första bytet, därför misstänker jag retur eller kabel nu

• Ledsen
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag bytte ju spridare på Berlingon, åkte väl en 70-80mil, men kände lite ryck vid kanske 90kmh, gjorde av någon anledning om nollningen av inlärningen och efter det så går den inte riktigt som den ska.

Kontaktade Injector Hero som ville att jag skulle byta spridare och skicka tillbaka den gamla så skickar dom en ny.

Bytte spridare igen och tyckte den gick skapligt, åkte 10mil sen 50 till, möjligen att den gick sämre och sämre.
Åkte över till Fredrikshamn, upp till Skagen och när vi skulle ner igen så tändes motorlampan ☹️

Nu har jag beställt returledning då piezo spridare tydligen behöver ha tryck även i dom, kommer imorgon måndag.
Ska samtidigt kontrollera hela kabelstammen så inget är fel där, dom jobbar med upp till 200v

Efter det vet jag inte, går den inte som den ska då så får vi avbryta semestern som skulle vara 3v till 😭

Felkod jag får är att spridaren (den jag bytt) levererar för lite diesel eller låg kompression och att spridaren är utanför tolerans, samma fel som vid första bytet, därför misstänker jag retur eller kabel nu
Kan inget om diesel, men läste att man absolut inte fick ta bort kontakten för att testa spridarna med motorn gående om det var piezo.
Har du koll på det ??

Isakare Isakare skrev:
Kan inget om diesel, men läste att man absolut inte fick ta bort kontakten för att testa spridarna med motorn gående om det var piezo.
Har du koll på det ??
Det har jag inte gjort men hade ingen koll på det heller så tack.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
nino nino skrev:

Det kan vara lite lurigt med felkoder på dieselinjektorer. Den cylinder som felkodar kan kompensera för ett fel på föregående cylinder. Dvs om en cylinder levererar för lite kraft , och det mäter motorstyrenheten genom att mäta hastighetsförändringen (varvtalet) på vevaxeln, så kompenserar nästa cylinder det genom att duscha i lite extra diesel.
Nu kan man tycka att diagnossystemet ska hålla koll på vilken cylinder som levererar dåligt men ibland är det inte så enkelt. Motorstyrenheten är kvicktänkt men blind och döv. Den ser inte om det fattas kompression pga en trasig ventiltalrik, repa i cylindern eller om injektorn är full i dieselalger. Den mäter elektriska signaler till injektorn och räknar tid mellan svänghjulständerna, thats it.

Med tiden blir motorns lager glappa, varvtalsgivare ger svagare signaler pga tappad magnetism, växellådan glappar mm mm och allt detta påverkar hur ECU räknar acceleration/retardation på svänghjulständerna. Därmed ökar risken för feldiagnos.

Jag har varit med om några motorer där flera spridare fått bytas innan man hittat rätt. Det finns en välgrundad anledning att man gärna byter alla spridare samtidigt.
Även en motor som inte blev nöjd trots att alla spridare byttes (samt en massa annat bytt och testat) , inte förräns dubbelmassesvänghjulet och koppling byttes blev motorn nöjd med spridarna.

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Det kan vara lite lurigt med felkoder på dieselinjektorer. Den cylinder som felkodar kan kompensera för ett fel på föregående cylinder. Dvs om en cylinder levererar för lite kraft , och det mäter motorstyrenheten genom att mäta hastighetsförändringen (varvtalet) på vevaxeln, så kompenserar nästa cylinder det genom att duscha i lite extra diesel.
Nu kan man tycka att diagnossystemet ska hålla koll på vilken cylinder som levererar dåligt men ibland är det inte så enkelt. Motorstyrenheten är kvicktänkt men blind och döv. Den ser inte om det fattas kompression pga en trasig ventiltalrik, repa i cylindern eller om injektorn är full i dieselalger. Den mäter elektriska signaler till injektorn och räknar tid mellan svänghjulständerna, thats it.

Med tiden blir motorns lager glappa, varvtalsgivare ger svagare signaler pga tappad magnetism, växellådan glappar mm mm och allt detta påverkar hur ECU räknar acceleration/retardation på svänghjulständerna. Därmed ökar risken för feldiagnos.

Jag har varit med om några motorer där flera spridare fått bytas innan man hittat rätt. Det finns en välgrundad anledning att man gärna byter alla spridare samtidigt.
Även en motor som inte blev nöjd trots att alla spridare byttes (samt en massa annat bytt och testat) , inte förräns dubbelmassesvänghjulet och koppling byttes blev motorn nöjd med spridarna.
Ok bra att veta, tack
Nu gick ju bilen bra innan första dog och den går skapligt nu, felkoden kom efter 50-60mil

Min förhoppning är returen nu att jag lyckats spricka den så det dra luft där

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Såg förra helgen att däcken på campingbilen har torrsprickor, beställde nya fortare än kvickt.
Posten fick däcken i torsdags, men de ska levereras i morgon måndag mellan 9.30-17.30.
Vi står redo att åka mot Norge, hjulen är av plockade, däcken avtagna från fäljarna, så jag är race reddy att kasta på de och sen åka.
Vad tror vi, kommer däcken på förmiddagen eller nån gång på kvällen ??
Senast jag väntade på ett paket som skulle komma senat 16, tog jag ledigt från jobbet, de kom halv 11 på kvällen.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Lite dåligt för 7 år gamla Michelin.
IMG_20260719_150811.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
MultiMan
Jag vet att flera tillverkare fick problem när man började med renare oljor i gummit, istället för så kallade HA-oljor. Jag har Nokian-däck som är ännu mycket sämre, tillverkade i Ryssland av alla ställen dessutom.

Isakare Isakare skrev:
Såg förra helgen att däcken på campingbilen har torrsprickor, beställde nya fortare än kvickt.
Posten fick däcken i torsdags, men de ska levereras i morgon måndag mellan 9.30-17.30.
Vi står redo att åka mot Norge, hjulen är av plockade, däcken avtagna från fäljarna, så jag är race reddy att kasta på de och sen åka.
Vad tror vi, kommer däcken på förmiddagen eller nån gång på kvällen ??
Senast jag väntade på ett paket som skulle komma senat 16, tog jag ledigt från jobbet, de kom halv 11 på kvällen.
Posten imponerar ju tyvärr inte nuförtiden.

Postnord fungerar utmärkt hos oss. Folk säger ofta posten utan att veta vilket företag det är som har misskött sig. Här har vi bl a CityMail som är sämst av samtliga. Vi får några gånger varje år post som skulle till någon granne, det står oftast tryckt CityMail på de kuverten. Jag brukar skriva till avsändarna av den posten och upplysa om att de har valt en ej pålitlig leverantör.

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
MultiMan
PN är bästa av alla hos mig så länge jag bott här (i 28 år), men då är det lantbrevbäring med mycket låg personalomsättning.

Pakethanteringen till ombud och hem lämnar en del övrigt att önska, och de är mästare i att krossa paket. Fortfarande. Blivit något lite bättre senaste 2 åren.

Ingen aning om vilka däck de har på bilarna.

nino nino skrev:

Såg en video nu och jag har gjort fel på returen med någon låsning så det kan mycket väl vara det

• Gilla
Incinerator och 5 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Såg en video nu och jag har gjort fel på returen med någon låsning så det kan mycket väl vara det
Ja, man kan tycka att returen eller läckoljeledningen som den ibland heter inte ska ha så stor betydelse på motorns gång då det ligger efter hela insprutningssystemet och den luft som läcker in där bara ska ta sig till tanken utan problem. Men i verkligheten så står läckage på läckoljeledningen ofta för startsvårigheter och ojämn gång.
På en perfekt motor kanske det funkar men på gamla maskiner där flera backventiler och överströmningsventiler och pumpar läcker aldrig så lite så tappar man tryck när maskinen står still och då suger det till slut in luft på högtrycksidan också.

B Bjober skrev:
Ja, man kan tycka att returen eller läckoljeledningen som den ibland heter inte ska ha så stor betydelse på motorns gång då det ligger efter hela insprutningssystemet och den luft som läcker in där bara ska ta sig till tanken utan problem. Men i verkligheten så står läckage på läckoljeledningen ofta för startsvårigheter och ojämn gång.
På en perfekt motor kanske det funkar men på gamla maskiner där flera backventiler och överströmningsventiler och pumpar läcker aldrig så lite så tappar man tryck när maskinen står still och då suger det till slut in luft på högtrycksidan också.
Ja jag har ju dessutom piezo spridare som måste ha tryck på returen.
Provar byta, ev köper nytt kablage till spridarna eller så får en firma isolationsmäta
Kollade en YT film och visst har jag gjort fel vid bytet av spridare, sen vet jag inte hur stora felen blir...
Finns 3 scenarion, antingen avbryter vi, eller så startar vi här på någon camping utanför Fredrikshamn några dagar/veckor eller så har jag löst det i h vi drar vidare
Hur svårt kan det vara? 🤔😄

Blev dessutom erbjuden både transport av bilen från Göteborg (hem eller vart jag ville) och lånebil så vi kan fortsätta av en kompis i Kungälvs området ❤️

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Senaste dagarna har felet legat kvar längre tid. Alla verkstäder verkar ha semester eller en månads kö och min felkodsläsare är 28 mil bort.

Vilken någorlunda billig felkodsläsare rekommenderas till en Fransk bil från 2017?
Går de som säljs på Kjell, Biltema, etc för 4-500 spänn att använda till något? Eller ska man gå på en Icarsoft direkt?
Just nu har jag en gammal laptop med ELM327, så jag behöver köpa något nytt oavsett.
Ska montera dragkrok snart. Jag vet att skruvar mm på GDS-satsen är blanka. Vad rekommenderas för att skydda dom? Jag kan välja mellan biltemas kallasfalt (som jag har 4,5 L av utan användning) eller en burk Carlofon som är säkert 40 år gammal. Ska även bättringspensla lite detaljer i underredet som är skavda.
Jag köper ogärna något nytt som jag behöver 20% av och så står det där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.