1 215 529 läst ·
17 293 svar
1216k läst
17,3k svar
Allt om bilen
Jag skulle köpa material till ena gaveln på längan efter att en storm tidigare i år slet loss de gaaaamla vindbrädorna. Jag fick in det i bilen genom att fälla framsätet. 3,6 meter virke på diagonalen i en V70 är ändå ganska imponerande. Vissa bilar sväljer mer än man förväntar sig...
Själv upplever jag Saab 9-5 med 195/65 15" däck och 91 i lastindex som ytterst stabil.MultiMan skrev:
Själv lider jag mer av stötig fjädring och låg däcksprofil som de flesta nyare bilar har.
Ett ofog mest till gagn för ett "ballare" utseende.
Min ena 9-3 Aero levererades med sportchassi vilket betyder 10 mm sänkt chassi med hårda fjädrar och dämpare samt däck 205/50 R16 vilket gjorde bilen väldigt obekväm på våra potthålsvägar. Den passade väldigt bra i Tyskland både på Autobahn och Nürburgring. Den däckdimensionen är dessutom ganska hopplös att få tag på. Den fanns då bara på den ganska ovanliga modellen av Saab och Volvo 850. Dyrt och inte lagerfört någonstans. Med 205/55 R15 och normala fjädrar blev bilen komfortabel vilket passar mycket bättre på våra skitvägar. Det är otroligt vilken stor skillnad däckdimensionen gör.
Något skumt med batteriet. Dålig definitivt, tar laddning dåligt, laddar ut på nolltid.
Jag krämade på lite xtra, startkablar osv.
Startade men batteriet var dött direkt efteråt, dessutom en skum lukt, den där tror jag att jag känner igen ...
Inte lätt att se något
Men kikar man nära och noga, åååhhh jaaa ... 😮 eller kanske ånej .. 😢
Vad tror ni om silvertape? Eller fixar målaren det där?
Nytt batteri beställt, får det på tisdag (hämtas). Bilen har stått länge, måste försöka sälja den nu, innan den kostar ännu mer.
Startade men batteriet var dött direkt efteråt, dessutom en skum lukt, den där tror jag att jag känner igen ...
Inte lätt att se något
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men kikar man nära och noga, åååhhh jaaa ... 😮 eller kanske ånej .. 😢
Logga in
Skapa konto
Vad tror ni om silvertape? Eller fixar målaren det där?
Logga in
Skapa konto
Nytt batteri beställt, får det på tisdag (hämtas). Bilen har stått länge, måste försöka sälja den nu, innan den kostar ännu mer.
Redigerat:
Den skumma lulten är svavelväte, rejält jäkla giftigt att andas in. Har du några symptom efter exponeringen?Mikael_L skrev:
Något skumt med batteriet. Dålig definitivt, tar laddning dåligt, laddar ut på nolltid.
Inte lätt att se något
[bild]
Men kikar man nära och noga, åååhhh jaaa ...
[bild]
[bild]
Nej, om jag bara svagt anar lukten är det ingen stor exponering.M mattias1343 skrev:
Jag känner inga symptom.
edit: https://www.sverigesradio.se/artikel/4784174
Både syran och svavelvätet är otrevliga saker, helt klart. Jag undrar lite var syran som måste ha läckt ut har tagit vägen ...
Redigerat:
Priset på bilstereo har vänt.
År 2000 köpte jag en lite finare Pioneer, den kostade 3.800:-
2006 ville jag uppdatera med AUX och köpte en motsvarande för 5.500:-
Idag köpte jag en med blåtand, motsvarande prestanda som tidigare och en massa moderna finesser, den kostade 1.673:- !!
År 2000 köpte jag en lite finare Pioneer, den kostade 3.800:-
2006 ville jag uppdatera med AUX och köpte en motsvarande för 5.500:-
Idag köpte jag en med blåtand, motsvarande prestanda som tidigare och en massa moderna finesser, den kostade 1.673:- !!
Jag har en Icarsoft max tror jag. Men på min peugeot från 2008 känns det som att man typ inte kommer åt något alls... Men det kanske inte finns så mycket att läsa ut på en sådan bil?useless skrev:
Ja, de verkar vara lite billigare. Men det verkar inte finnas någon som säljer dom på den här sidan Atlanten. Jag ska på långsemester om en dryg vecka, så jag skulle gärna haft apparaten typ idag för att åtminstone kunna ställa en diagnos (ja, jag kan säkert låna en i grannskapet, men egna grejer är alltid bäst). En Icarsoft CR Pro eller Max verkar man kunna få hem på ett par dagar i alla fall.
Men var det en Pioneer?Isakare skrev:
Du får lägga in det under nostalgi.😉Isakare skrev:
Lite skitjobb utfört, försökt skölja ur kylsystemet som hade enbart vatten i sig…
Vattenpumpen som nedre slangen kommer från sitter halvvägs upp på blocket så det vart till att försöka få loss de nedre blockpluggarna för att få ut så mycket som möjligt.
Fyll upp fullt
Sen tömma
NPT pluggen satt som satan (Amerikansk koniskt rörgänga)
Att 1/4" bitsen höll förvånade mig, slutande med att jag använde det blåa dragskaftet till 1/4" (6.35 mm.) bitsen :O verktyg som behövdes för 2 plugg haha.
Fick ut lite skit iaf. (som att vaska guld fast tvärt om)
Tog emot att inte använda GM original, men lite kallare får han gå, valde 180°F (82°C) ist. för original 195°F (91°C) och ett "slömanshål" borrades för snabb luftning.
Samt fyllning 50/50 med "livstidsglykol"
Vattenpumpen som nedre slangen kommer från sitter halvvägs upp på blocket så det vart till att försöka få loss de nedre blockpluggarna för att få ut så mycket som möjligt.
Fyll upp fullt
Sen tömma
Logga in
Skapa konto
NPT pluggen satt som satan (Amerikansk koniskt rörgänga)
Logga in
Skapa konto
Att 1/4" bitsen höll förvånade mig, slutande med att jag använde det blåa dragskaftet till 1/4" (6.35 mm.) bitsen :O verktyg som behövdes för 2 plugg haha.
Logga in
Skapa konto
Fick ut lite skit iaf. (som att vaska guld fast tvärt om)
Logga in
Skapa konto
Tog emot att inte använda GM original, men lite kallare får han gå, valde 180°F (82°C) ist. för original 195°F (91°C) och ett "slömanshål" borrades för snabb luftning.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Samt fyllning 50/50 med "livstidsglykol"
Logga in
Skapa konto
Njae, med den dyngan vet man inte, känner man den så domnar doftsinnet bort så man kan tro det är riskfritt men exponeringen kvarstår. Du verkar ha klarat dig bra, men det är ett lurigt ämne. Gällande var din syra tagit vägen, tvätta allt nedanför batteriet med bakpulver och vatten, annars har du snart en rejäl rost att ta hand om istälet.Mikael_L skrev: