Såg en D bil idag med mycket klotter på, tänkte om det var något på g
Annars brukar det vara mycket grabage run bilar som åker förbi

hsd
R roli skrev:
DRS zoner är bortataget i årets säsong.
Ersattes med overtake mode

• Haha
Rabbithole
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Ersattes med overtake mode
Nu pratar ni Grekiska i mina öron.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Nu pratar ni Grekiska i mina öron.
Låter för mig som när någon pratar om fotboll…

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Låter för mig som när någon pratar om fotboll…

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Såg en D bil idag med mycket klotter på, tänkte om det var något på g
Annars brukar det vara mycket grabage run bilar som åker förbi
Audi Q8 & mercedes GLS är på G nya, va det stor suv?

Nej en äldre bil, D alltså en tyskreg
Vi brukar ha lite bil med bh som åker förbi på vintern, som ska norrut för testkörning

En polare hittade de Hollänska mopedisterna, de hade slagit läger på Flottsbro camping.
De verkar vara lite hemliga, på frågan om var de skulle igår svarade de bara Stockholmsområdet. De kanske helt enkelt inte vill skapa uppmärksamhet.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Idag har jag kopplat ihop de sista delarna till AC systemet. Det drog ut på tiden för jag hittade en kåpa för förångaren och den ville jag ha. När jag dock fick tag i den, passade den inte min förångare som verkar vara lite udda.

Så jag provade göra en kopia i glasfiber:

1781373999859.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1781374016887.png
Skapa konto

Ja jag kan inte glasfiber och såhär får man inte direkt kopia men jag gör en ny kåpa jag kan modifiera och jag kan ha OEM delen i originalskick.

Här var det värst, behövde kapa bort ganska mycket
1781374136777.png
Skapa konto

Nå efter allt det täckte jag in glasfiberkåpan med CTK Elastic F6 matta som har ett isolerande lager med aluminiumyta, den ska klara 150 grader så det tror jag räcker där den sitter. Sedan tejpade jag alla skarvar med aluminiumtejp. Kåpan borde nu vara ganska bra på att hålla värmen från motorn borta.

XBkJI4Jh.jpg
Skapa konto

Kompressorn installerad
o7Z1apnh.jpg
Skapa konto

5qE11vfh.jpg
Skapa konto

Kondensorn installerad
1EEnVVYh.jpg
Skapa konto

Vvg6o9Mh.jpg
Skapa konto

Torkfiltret:
jno7Wtqh.jpg
Skapa konto

Nu är det äntligen dags att koppla in vakuumpumpen!

a6N4R1Fh.jpg
Skapa konto

Och slangen från spånsugen bredvid vakuumpumpen är där för att suga bort oljedimman som pumpen avger. Jag vill inte att allt ska täckas av ett tunt lager olja.

Systemet har sugits i över en timme (vill ha bort ev. rester då jag spolat vissa delar) och sen stängde jag kranarna. Det verkar hålla vakuum, får se imorgon vad manometern säger.

• Gilla
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
F
DennisCA DennisCA skrev:
Idag har jag kopplat ihop de sista delarna till AC systemet. Det drog ut på tiden för jag hittade en kåpa för förångaren och den ville jag ha. När jag dock fick tag i den, passade den inte min förångare som verkar vara lite udda.

Så jag provade göra en kopia i glasfiber:

[bild]

[bild]

Ja jag kan inte glasfiber och såhär får man inte direkt kopia men jag gör en ny kåpa jag kan modifiera och jag kan ha OEM delen i originalskick.

Här var det värst, behövde kapa bort ganska mycket
[bild]

Nå efter allt det täckte jag in glasfiberkåpan med CTK Elastic F6 matta som har ett isolerande lager med aluminiumyta, den ska klara 150 grader så det tror jag räcker där den sitter. Sedan tejpade jag alla skarvar med aluminiumtejp. Kåpan borde nu vara ganska bra på att hålla värmen från motorn borta.

[bild]

Kompressorn installerad
[bild]

[bild]

Kondensorn installerad
[bild]

[bild]

Torkfiltret:
[bild]

Nu är det äntligen dags att koppla in vakuumpumpen!

[bild]

Och slangen från spånsugen bredvid vakuumpumpen är där för att suga bort oljedimman som pumpen avger. Jag vill inte att allt ska täckas av ett tunt lager olja.

Systemet har sugits i över en timme (vill ha bort ev. rester då jag spolat vissa delar) och sen stängde jag kranarna. Det verkar hålla vakuum, får se imorgon vad manometern säger.
Med risk för att jag missförstår…. Vad menar du med ”såhär får man inte direkt kopiera”?

Verkar som det föll ett ord bort, jag menade "Såhär får man inte en direkt kopia" - Jag menade då att eftersom jag bara bygger på med material utanpå originalet, så blir delen inte en kopia, utan större.

Men det är inte så jättenoga toleranser här och jag behövde en lite större kåpa ändå.

F
DennisCA DennisCA skrev:
Verkar som det föll ett ord bort, jag menade "Såhär får man inte en direkt kopia" - Jag menade då att eftersom jag bara bygger på med material utanpå originalet, så blir delen inte en kopia, utan större.

Men det är inte så jättenoga toleranser här och jag behövde en lite större kåpa ändå.
Exakt. Du använder originaldelen som plugg och har skapat formen.

Mikael_L
Isakare Isakare skrev:
Såg en film från OSG.
De bytte olja i diffarna på en Tesla, de har oljefilter, vanligt plåtfilter både fram o bak, och det är ju enkelt och bra, men oljan ska vara "Lifetime"
Nu framgick det inte hur långt bilen hade gått, men byta oljan var ingen dum ide, den såg inte fräsch ut.
Finns det andra elbilar med oljefilter någonstans?
Eller som någon olja borde bytas på?

MultiMan
Mikael_L Mikael_L skrev:
Finns det andra elbilar med oljefilter någonstans?
Eller som någon olja borde bytas på?
Jag antar du menar rena elbilar, men BMW i3 har ju en range extender som tillbehör och som ska bytas olja och filter på ibland, dock är luftfiltret lifetime. Bilen drivs inte med något annat än el och 2-cylindriga motorn driver bara en generator som laddar batteriet.

F
MultiMan MultiMan skrev:
Jag antar du menar rena elbilar, men BMW i3 har ju en range extender som tillbehör och som ska bytas olja och filter på ibland, dock är luftfiltret lifetime. Bilen drivs inte med något annat än el och 2-cylindriga motorn driver bara en generator som laddar batteriet.
Njaaa, tillbehör är det fan inte. Det är en variant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.