• Gilla
Stefan Bengtsson och 4 till
  • Laddar…
Trors att jag har 16 stift går inte min så jämt + det är dags för stiftbyte. Lägligt att det blir svårt att köpa till bra pris nu då...

Sverigepriset ligger runt 250kr/st och USA från 59kr/st och köper inte vart som helst då fakestift varit ett problem länge

Ser ut som det blir en mellanhand i USA

560kr/st :O https://grufmanbil.se/produkt/taendstift-55

1778431102915.png

• Wow
cpalm
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Trors att jag har 16 stift går inte min så jämt + det är dags för stiftbyte. Lägligt att det blir svårt att köpa till bra pris nu då...

Sverigepriset ligger runt 250kr/st och USA från 59kr/st och köper inte vart som helst då fakestift varit ett problem länge

Ser ut som det blir en mellanhand i USA

560kr/st :O [länk]

[bild]
153 spänn styck på Trodo.se kanske inte är så dumt då.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
153 spänn styck på Trodo.se kanske inte är så dumt då.
Problemet är ju vilka man litar på 😬🤷‍♂️

Tokslut Tokslut skrev:
Problemet är ju vilka man litar på 😬🤷‍♂️
SKulle förvåna mig om trodo säljer piratdelar. Handlar du på ebay lär du kunna få precis vad som helst.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
SKulle förvåna mig om trodo säljer piratdelar. Handlar du på ebay lär du kunna få precis vad som helst.
Ja, där går det ju inte handla sånt.
Österopeiskt land hade jag inte köpt en importerad amerikansk bil ifrån eller annan bil utan gruuundligt gått igenom den iaf. men reservdelar kanske är säkrare ;)

Tokslut Tokslut skrev:
Ja, där går det ju inte handla sånt.
Österopeiskt land hade jag inte köpt en importerad amerikansk bil ifrån eller annan bil utan gruuundligt gått igenom den iaf. men reservdelar kanske är säkrare ;)
Idealo.de för att hitta bland tyska butiker brukar vara en bra grej att kolla, men i detta fall fick jag mest upp ebay-länkar.

Den här jävla rosthögen alltså.
Skulle felsöka ABSen och skulle gå igenom sensorerna. Första hjulet av och man hittar hela sensorn lös. Skruven rostat av helt.

Hur får man ut en skruv lättast ur gängan? Tänkte borr+grispitt men det tar ju typ åratal att komma en millimeter med borren. Använder borr för borrning i stål. Eller gör jag fel?
PXL_20260511_133100844.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PXL_20260511_133024304.jpg
Skapa konto

Kanske börja med att borsta bort rosten där du håller på, så du ser vad du gör...

Börja med en liten borr, som matchar varvtalet på fullt flås på borrmaskinen du har.. tänker man skruvdragare brukar det vara 1500-2000 varv..
Köp en borr som ska snurra det varvet när du borrar i stål...

Är det M6 på skruven som sitter så lär nog grispitten misslyckas, så det är lika bra att borra ur hela skruven, snygga till gängorna så gott det går och dra i en ny skruv..

• Gilla
naikon
  • Laddar…
Borra/fräsa eller svetsa på ny skruv.
Men när skruven är så liten och det ser ut så där skulle jag överväga köpa ett annat nav… Mitt tålamod för sånt där är noll och ingenting.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Eller borra med lagomt stort borr för att dra i en självborrande skruv och lös problemet på det sättet.. 😄🤷

• Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kanske börja med att borsta bort rosten där du håller på, så du ser vad du gör...

Börja med en liten borr, som matchar varvtalet på fullt flås på borrmaskinen du har.. tänker man skruvdragare brukar det vara 1500-2000 varv..
Köp en borr som ska snurra det varvet när du borrar i stål...

Är det M6 på skruven som sitter så lär nog grispitten misslyckas, så det är lika bra att borra ur hela skruven, snygga till gängorna så gott det går och dra i en ny skruv..
Okej, så man ska borra med högt varvtal alltså. Ska man ha tryck på också?

Tror det är M6. Vilken självborrande skruv skulle man prova då, finns det specifik för stål?

pjgb pjgb skrev:
Borra/fräsa eller svetsa på ny skruv.
Men när skruven är så liten och det ser ut så där skulle jag överväga köpa ett annat nav… Mitt tålamod för sånt där är noll och ingenting.
Problemet är att exakt allt annat är lika rostigt. Att få av hela spindelbulten skulle förmodligen också innebära en jävla massa svordomar.

Har ingen svets... Är detta ursäkten man har väntat på? 😄 Lockad att bara slänga på en svetsloppa så den sitter på plats, och sen sälja skiten

N naikon skrev:
Okej, så man ska borra med högt varvtal alltså. Ska man ha tryck på också?

Tror det är M6. Vilken självborrande skruv skulle man prova då, finns det specifik för stål?

Problemet är att exakt allt annat är lika rostigt. Att få av hela spindelbulten skulle förmodligen också innebära en jävla massa svordomar.

Har ingen svets... Är detta ursäkten man har väntat på? 😄 Lockad att bara slänga på en svetsloppa så den sitter på plats, och sen sälja skiten
Man ska ha rätt varvtal för att få den skärhastigheten som borren och materialet kräver...
Här har du en tabell;
https://www.powertools.se/wp-content/uploads/2021/01/borrhastigheter-drill-speed.pdf

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Jag j blir alltid sugen att köra nålhammare på sådanna där ytor, som tur är mekar jag sällan med sådan gravrost och säkert 20år sedan jag ens höll i en så vet inte vad för kvalité man måste upp i

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
hsd
Screenshot_2026-05-11-19-02-06-785_com.android.chrome.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.