nino nino skrev:
Ok renovering, orkade inte Äka och blÀstra och inte hade jag nÄgon fÀrg hemma heller.

[bild]

180:- istÀllet för minst 800-1000:-, satsen var med ny kolv.

Bytte Àven belÀgg pÄ höger sida tid 3h eller 4.5 med mat och Äka och hÀmta lite prylar
Har Àven en renoveringssats till högersidan men det fÄr nog bli nÀsta bromsbelÀggsbyte
Idag gick den igenom ombesiktningen 🙂

• Gilla
FredrikR och 8 till
  • Laddar…
  • Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
LÀste detta hÀromdagen, sÄ saknar ni den oljan ni anvÀnder hemma vid service och den finns att fÄ tag i handla nu.
Det vÀrsta som kan hÀnda Àr att ni har köpt lite olja i förvÀg om de insatta i marknaden har fel.

"Update on the lube market, toyota is recomending 0w-16 be used in place of 0w-8 and 0w-20 in place of 0w-16 as mobil cannot supply it at the moment. Over 2 weeks ago mobil told walmart they are unable to supply packaged lubricants to them and also costco. Shell did the same as they are out of group III/GTL. Both told Walmart to expect bare shelves in a few weeks

No GTL baseoil production in the US. GTL is gone for a year minimum and thats if the war ended right now and the straight opened."

GTL-olja (Gas-to-Liquids) Àr en högkvalitativ, syntetisk motorolja eller basolja som framstÀlls genom att omvandla naturgas till vÀtska, istÀllet för att utvinna den ur rÄolja. Processen skapar en extremt ren och klar produkt.
HÀr Àr det viktigaste att veta om GTL-olja:
  • Tekniken: Naturgas (metan) omvandlas via en kemisk process (Fischer-Tropsch) till flytande kolvĂ€ten.
  • Renhet: Eftersom rĂ„varan Ă€r naturgas innehĂ„ller GTL-oljan nĂ€stan inga av de föroreningar (som svavel eller aromater) som finns i konventionell rĂ„olja.
  • Prestanda: GTL-basoljor ger ofta bĂ€ttre viskositetsegenskaper (flyter bĂ€ttre vid kyla), lĂ€gre oljeförbrukning och bĂ€ttre renhet i motorn.
  • AnvĂ€ndning: Shell Ă€r en ledande aktör som anvĂ€nder GTL-teknik (ofta kallad PurePlus Technology) i sina premiummotoroljor.
  • Miljö: GTL-produkter Ă€r generellt renare och ger lĂ€gre utslĂ€pp av partiklar jĂ€mfört med konventionella oljeprodukter

• Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
LĂ„ter som ett problem för den moderna mĂ€nniskan. Jag klarar mig bra med mitt lager av dinosaurieföda som klassats enligt Dexos2. đŸ€Ł

• Gilla
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
LĂ„ter som ett problem för den moderna mĂ€nniskan. Jag klarar mig bra med mitt lager av dinosaurieföda som klassats enligt Dexos2. đŸ€Ł
Dexos2 innehĂ„ller vĂ€l Syntetolja om nĂ„tt đŸ€”

Edit: Lager Àr alltid bra att ha. Kompis brukar sÀga nÀr jag behöver byta nÄt "det dÀr har vÀl du pÄ höglagret" :D

Gammeltraktorn Àr inte kinkig, och bilen har ingen motorolja att byta, sÄ jag klarar mig som tur Àr.
Men bra varning till er andra!

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Gammeltraktorn Àr inte kinkig, och bilen har ingen motorolja att byta, sÄ jag klarar mig som tur Àr.
Men bra varning till er andra!
Som tur Àr förstörs ju inte axeloljor i samma takt som motorolja, tror nog det blir brist pÄ alla oljor för att inte prata om all plastproduktion. Vet dock inte alls vilka rÄvaror plasttillverkningen anvÀnder/gillar om Nord eller Syd Amerikansa oljor fungerar bra. Sydamerika har vÀl Tjockolja medans Nordamerika har lÀtt frackingolja. Vi fÄr hoppas de anvÀnds till plasttillverkningen

Tokslut Tokslut skrev:
Dexos2 innehĂ„ller vĂ€l Syntetolja om nĂ„tt đŸ€”

Edit: Lager Àr alltid bra att ha. Kompis brukar sÀga nÀr jag behöver byta nÄt "det dÀr har vÀl du pÄ höglagret" :D
Ja men det lÄter som att toyotas maskiner krÀver lite högre kvalitet en mina gamla saab/gm-spisar. SÄ det Àr nog lugnt.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Ja men det lÄter som att toyotas maskiner krÀver lite högre kvalitet en mina gamla saab/gm-spisar. SÄ det Àr nog lugnt.
KÀnns som de mer skapat sig en "egen" viskositet sÄ Toyota sjÀlva fÄr krÀnga mer av sin egenmÀrkta olja Àn eftermarknaden (lÀr vÀl komma ifatt gissar jag pÄ om fler tillverkare hÀnger pÄ "vatten"blaskoljorna)

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
MultiMan
Jag minns att nÀr BMW bytte frÄn Castrol till Shell för 10 Är sedan eller nÄt liknande sÄ var det till Shell GTL-olja enbart tillverkad i Qatar (https://www.shell.com.qa/). Undrar om BMW-verkstÀderna prioriteras nu, annars blir det inte roligt nÀr garantier ska Äberopas bl a. De fÄr normalt via tankbil, men Àven flaskor för direktförsÀljning till kund.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Varför ska man krÄngla till saker sÄ f-bannat?

Trumpen har Ă€ndĂ„ lyckats, ingen pratar om dedĂ€r filerna lĂ€ngre 🙄

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Varför ska man krÄngla till saker sÄ f-bannat?
Öl som öl, som tysken sa.

• Haha
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Trump was one of the "very first people to call" Florida police when he heard they were investigating Epstein (2006)

https://www.bbc.com/news/articles/cx2407jrn83o

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
TillfÀlligt kanske, men skadorna pÄ USA:s rykte i vÀrlden Àr permanenta och jag tror det kommer gÄ fortsatt utför, med lite fler desperata krig för att försöka behÄlla sin relevans. Kina kommer ta över ledartröjan.

NÄgra 1500 miljarder dollar som Kegsbreath vill ha till militÀren har de inte rÄd med. Rekordskulder och vid senaste teckningen av lÀngre statsobligationer gick rÀntan över 5%. Japan har sÄlt stora mÀngder bl a. Kina har sÄlt av senaste Ären.

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.