N naikon skrev:
Hade ni tyckt att det var konstigt om man såg en fin bil i kvarteret att lägga en lapp i brevlådan eller knacka på, och säga att man är intresserad ifall de någon gång vill sälja den? Är man trevlig och inte beter sig shady så kan det väl inte uppfattas fel?
Jag har tom. knackat på för att fråga om de ville sälja huset, de vart förvånade helt klart men tackade nej. Nu 18 år senare finns inte ens huset kvar då det byggdes en bro och huset löstes in så jag hade väl tur där kanske

• Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
galento
Isakare Isakare skrev:
Smörjning tex, VAGs erbarmliga Tsi motorer hade ingen smörjning, de trodde att stänk smörjning skulle räcka...det gjorde det inte, på senare uppdateringar borrades hål in i toppen så olja sprutade på kedjan
Ganska otroligt egentligen , visserligen en annan konstruktion men smörjning
av kamkedjan har ju t.o.m de gamla 60-tals v8 motorerna här. Hål borrade i
galleripluggarna som sprutar olja på kedjan på två ställen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
galento galento skrev:
Inte alla.. 🙂
Tittar en del på den här nissen som häromdagen informerade mig om att Chryslers LA motor (dvs vanliga smallblock) inte fick det förrens 1968 ..

Isakare Isakare skrev:
När det gäller kamkedjor och dess hållbarhet finns det ju många parametrar.
Smörjning tex, VAGs erbarmliga Tsi motorer hade ingen smörjning, de trodde att stänk smörjning skulle räcka...det gjorde det inte, på senare uppdateringar borrades hål in i toppen så olja sprutade på kedjan.
Många nya motorer har glidskenor på alla sidor av kedjan, vissa t.o.m mellan kamdreven.
På äldre finns oftast bara en skena vid spännaren, annars går kedjan rakt mellan dreven. Fler skenor = mer som kan slitas.
Till slut kom plastnasarna till Porsche... https://share.google/B25zhzRu6UNKMqFGQ

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
galento galento skrev:
Folk kunde tänka och förstå på den tiden, idag verkar man gissa.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Folk kunde tänka och förstå på den tiden, idag verkar man gissa.
Känns som kan de spara några ören och risken förts över på ägarna är det värt det :(

Tokslut Tokslut skrev:
Känns som kan de spara några ören och risken förts över på ägarna är det värt det :(
Skippa smörjning kanske spar några kronor, men gödsla med glidskenor måste kosta mer.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Skippa smörjning kanske spar några kronor, men gödsla med glidskenor måste kosta mer.
Det kanske är en billigare lösning än vad som egentligen borde gjorts?

S
Kolla!

Det finns tydligen jättemycket blinkers på en del bmw.
Då kan man också parkera på huvudled utanför kinarestaurangen.

• Arg
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Det är nog prenumerationstjänst med blinker på det där

• Haha
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Men tänk så smidigt att kunna betala 399 per månad för att få fälla ut dragkroken, istället för en engångskostnad på 60.000 som MB kräver.

• Haha
  • Wow
RoTe och 3 till
  • Laddar…
galento
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Inte alla.. 🙂
Tittar en del på den här nissen som häromdagen informerade mig om att Chryslers LA motor (dvs vanliga smallblock) inte fick det förrens 1968 ..
[media]
Då var nog GM lite tidigare med detta 🙂 Det sitter ju även en gängad plugg med ett
hål i bakkant på det vänstra galleriet som sprutar olja på fördelar / kamdrevet. Här en
Oldsmotor ( fördelaren går counterclockvise på dessa )

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…

• Ledsen
  • Arg
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Haveri på den gamla Toyota bussen.
Särbon åkte från Strängnäs till mig på Ekerö med camping bilen som stått avställd under vintern. 1 km från mig stannar hon i en handelsträdgård, väl ute är bilen trög att styra, väl hä IMG_20260508_201602.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20260508_202153.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
r dräller det olja om den.
Min första tanke är kylrören, de brukar rosta bort på gamla bilar, men det är en liten slangsnutt på retursidan som gett upp.
Om jag hade haft en ny hade det varit ett jobb på 2 minuter, nu får jag jaga runt i stan i morgon och de om nån har i lämplig storlek.
Lite märkligt, det står Dexron ATF på locket, men oljan som droppat ur är inte röd, färgen är mer som vanlig motorolja, men den luktar ATF.
Skönt att den gav upp nu, och inte i norra Norge dit vi tänkt åka i sommar.

• Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Haveri på den gamla Toyota bussen.
Särbon åkte från Strängnäs till mig på Ekerö med camping bilen som stått avställd under vintern. 1 km från mig stannar hon i en handelsträdgård, väl ute är bilen trög att styra, väl hä[bild][bild]r dräller det olja om den.
Min första tanke är kylrören, de brukar rosta bort på gamla bilar, men det är en liten slangsnutt på retursidan som gett upp.
Om jag hade haft en ny hade det varit ett jobb på 2 minuter, nu får jag jaga runt i stan i morgon och de om nån har i lämplig storlek.
Lite märkligt, det står Dexron ATF på locket, men oljan som droppat ur är inte röd, färgen är mer som vanlig motorolja, men den luktar ATF.
Skönt att den gav upp nu, och inte i norra Norge dit vi tänkt åka i sommar.
Du har ju DO88 "nära" i Nykvarn annars, kanske inte öppna i morgon dock

Tur i oturen att hon kom så långt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.