1 191 672 läst ·
17 020 svar
1192k läst
17,0k svar
Allt om bilen
Jag har tom. knackat på för att fråga om de ville sälja huset, de vart förvånade helt klart men tackade nej. Nu 18 år senare finns inte ens huset kvar då det byggdes en bro och huset löstes in så jag hade väl tur där kanskeN naikon skrev:
Ganska otroligt egentligen , visserligen en annan konstruktion men smörjningIsakare skrev:
av kamkedjan har ju t.o.m de gamla 60-tals v8 motorerna här. Hål borrade i
galleripluggarna som sprutar olja på kedjan på två ställen.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Inte alla.. 🙂galento skrev:
Tittar en del på den här nissen som häromdagen informerade mig om att Chryslers LA motor (dvs vanliga smallblock) inte fick det förrens 1968 ..
Till slut kom plastnasarna till Porsche... https://share.google/B25zhzRu6UNKMqFGQIsakare skrev:
När det gäller kamkedjor och dess hållbarhet finns det ju många parametrar.
Smörjning tex, VAGs erbarmliga Tsi motorer hade ingen smörjning, de trodde att stänk smörjning skulle räcka...det gjorde det inte, på senare uppdateringar borrades hål in i toppen så olja sprutade på kedjan.
Många nya motorer har glidskenor på alla sidor av kedjan, vissa t.o.m mellan kamdreven.
På äldre finns oftast bara en skena vid spännaren, annars går kedjan rakt mellan dreven. Fler skenor = mer som kan slitas.
Då var nog GM lite tidigare med detta 🙂 Det sitter ju även en gängad plugg med ettDan_Johansson skrev:
hål i bakkant på det vänstra galleriet som sprutar olja på fördelar / kamdrevet. Här en
Oldsmotor ( fördelaren går counterclockvise på dessa )
Haveri på den gamla Toyota bussen.
Särbon åkte från Strängnäs till mig på Ekerö med camping bilen som stått avställd under vintern. 1 km från mig stannar hon i en handelsträdgård, väl ute är bilen trög att styra, väl hä
r dräller det olja om den.
Min första tanke är kylrören, de brukar rosta bort på gamla bilar, men det är en liten slangsnutt på retursidan som gett upp.
Om jag hade haft en ny hade det varit ett jobb på 2 minuter, nu får jag jaga runt i stan i morgon och de om nån har i lämplig storlek.
Lite märkligt, det står Dexron ATF på locket, men oljan som droppat ur är inte röd, färgen är mer som vanlig motorolja, men den luktar ATF.
Skönt att den gav upp nu, och inte i norra Norge dit vi tänkt åka i sommar.
Särbon åkte från Strängnäs till mig på Ekerö med camping bilen som stått avställd under vintern. 1 km från mig stannar hon i en handelsträdgård, väl ute är bilen trög att styra, väl hä
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min första tanke är kylrören, de brukar rosta bort på gamla bilar, men det är en liten slangsnutt på retursidan som gett upp.
Om jag hade haft en ny hade det varit ett jobb på 2 minuter, nu får jag jaga runt i stan i morgon och de om nån har i lämplig storlek.
Lite märkligt, det står Dexron ATF på locket, men oljan som droppat ur är inte röd, färgen är mer som vanlig motorolja, men den luktar ATF.
Du har ju DO88 "nära" i Nykvarn annars, kanske inte öppna i morgon dockIsakare skrev:
Haveri på den gamla Toyota bussen.
Särbon åkte från Strängnäs till mig på Ekerö med camping bilen som stått avställd under vintern. 1 km från mig stannar hon i en handelsträdgård, väl ute är bilen trög att styra, väl hä[bild][bild]r dräller det olja om den.
Tur i oturen att hon kom så långt