Isakare Isakare skrev:
Jag har inte kollat så mycket på nyare MB och vet vad de har för typ av kedja.
De på 80/90 talet med enkel kedja hade samma dimensioner som en cykelkedja.
Ja nästan. Du menar SAAB hade en kraftigare?

Har en Toyota Avensis från 2008 och den är något helt otroligt rostig undertill. Går inte att genomföra en enda reparation utan att behöva tampas med fastrostade bultar överallt. Så trött på det.
Gillar inte att byta bil särskilt ofta, men jag tror inte att det är värt att lägga ner mycket tid och pengar på bilen eftersom den typ redan är utdömd.

Någon som vet hur V70N 2000-2008 står sig med rostskyddet undertill? Vill ha en manuell bensin-kombi med dragkrok under 50k... typ enda kraven. Och helst inte en rosthög då.
Drömmen hade varit en XC70 2.5t, mest för att det är en pojkdröm och tycker den är sjukt snygg, haha.

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Jag lärde mig nyligen, via ett engelskspråkigt svensktextat TV-program, att Volvo betyder "himla med ögonen".

Logiskt om man tänker efter.
Yes, roll the eyes. 🙄
Men det finns saket som rullar mer än ögon - lager. Och vi ska påminna oss om det svenska industriundret och bl a framhålla Sven Wingqvist - uppfinnaren av en av världens viktigaste saker: Det sfäriska kul- och rullagret.
Det är en sådan fenomenal parad med svenska innovationer att de knappast ryms i en bok med 550 sidor...

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Har en Toyota Avensis från 2008 och den är något helt otroligt rostig undertill. Går inte att genomföra en enda reparation utan att behöva tampas med fastrostade bultar överallt. Så trött på det.
Gillar inte att byta bil särskilt ofta, men jag tror inte att det är värt att lägga ner mycket tid och pengar på bilen eftersom den typ redan är utdömd.

Någon som vet hur V70N 2000-2008 står sig med rostskyddet undertill? Vill ha en manuell bensin-kombi med dragkrok under 50k... typ enda kraven. Och helst inte en rosthög då.
Drömmen hade varit en XC70 2.5t, mest för att det är en pojkdröm och tycker den är sjukt snygg, haha.
Har en 2006 V70 II. Rosten är inga problem på dessa. Visst kan bultar rosta men sällan så det inte går att få loss.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Läste att trafikutskottet hade förväntat sig att det skulle utredas så man undrar.
De behöver vara lite mer konkreta än att "förvänta sig". Det finns kanaler för sånt.

Jag undrar dessutom om inte åtminstone delar av en sådan utrednin ligger på VTIs bord, snarare än Transportstyrelsen.

T Troberg skrev:
De behöver vara lite mer konkreta än att "förvänta sig". Det finns kanaler för sånt.

Jag undrar dessutom om inte åtminstone delar av en sådan utrednin ligger på VTIs bord, snarare än Transportstyrelsen.
VTI är väl rätt politiska...

K karlmb skrev:
VTI är väl rätt politiska...
Bara om man betraktar forskning som politiskt.

T Troberg skrev:
Bara om man betraktar forskning som politiskt.
Det mesta som är statligt finansierat är politiskt styrt.

K karlmb skrev:
Har en 2006 V70 II. Rosten är inga problem på dessa. Visst kan bultar rosta men sällan så det inte går att få loss.
Nice, känns som det är bra bruksbilar. Kör typ en gång i veckan till Byggmax eller med släp till tippen.

Hade ni tyckt att det var konstigt om man såg en fin bil i kvarteret att lägga en lapp i brevlådan eller knacka på, och säga att man är intresserad ifall de någon gång vill sälja den? Är man trevlig och inte beter sig shady så kan det väl inte uppfattas fel?

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Nice, känns som det är bra bruksbilar. Kör typ en gång i veckan till Byggmax eller med släp till tippen.

Hade ni tyckt att det var konstigt om man såg en fin bil i kvarteret att lägga en lapp i brevlådan eller knacka på, och säga att man är intresserad ifall de någon gång vill sälja den? Är man trevlig och inte beter sig shady så kan det väl inte uppfattas fel?
Why not? Ngn som skaffat elbil kanske ser den gamla trotjänaren som värdelös numera.

K karlmb skrev:
Det mesta som är statligt finansierat är politiskt styrt.
I det här fallet påverkar politiken vad man forskar på, men inte resultatet.

K karlmb skrev:
Why not? Ngn som skaffat elbil kanske ser den gamla trotjänaren som värdelös numera.
Jag hade en ng9-3 som stod sedan vi skaffat en nyare bil, var lite småfix med den innan jag skulle sälja den.
En dag gick grannen förbi med hunden och undrade om vi ville sälja bilen, han la ett bud över vad jag tänkt mig så vi var nog glada båda två.

• Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag hade en ng9-3 som stod sedan vi skaffat en nyare bil, var lite småfix med den innan jag skulle sälja den.
En dag gick grannen förbi med hunden och undrade om vi ville sälja bilen, han la ett bud över vad jag tänkt mig så vi var nog glada båda två.
Gamla fungerade bensinare har dock en kundgrupp. Jag själv behåller tills vi har möjlighet att skaffa en stor elbil också och inte bara en liten.

hsd
Flera bilprovare som jag talat med pekar ut v70 n som den mest felfria bil de besiktat , förkommer småfel som lätt åtgärdat

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
När det gäller kamkedjor och dess hållbarhet finns det ju många parametrar.
Smörjning tex, VAGs erbarmliga Tsi motorer hade ingen smörjning, de trodde att stänk smörjning skulle räcka...det gjorde det inte, på senare uppdateringar borrades hål in i toppen så olja sprutade på kedjan.
Många nya motorer har glidskenor på alla sidor av kedjan, vissa t.o.m mellan kamdreven.
På äldre finns oftast bara en skena vid spännaren, annars går kedjan rakt mellan dreven. Fler skenor = mer som kan slitas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.