Vad jag vet är det inget bytesintervall på kamkedjan, man går efter kedjespännarens läge vilket kontrolleras vid missljud/felsökning, annars inte. Någon annan får rätta mig om jag har fel men spännare/kedja/kamaxelposition finns inte med i Saabs serviceprogram så vitt jag vet.

Tror ingen med kedja har nån kontroll.

pjgb pjgb skrev:
Vad jag vet är det inget bytesintervall på kamkedjan, man går efter kedjespännarens läge vilket kontrolleras vid missljud/felsökning, annars inte. Någon annan får rätta mig om jag har fel men spännare/kedja/kamaxelposition finns inte med i Saabs serviceprogram så vitt jag vet.
Då har de lyckats betydligt bättre än Mercedes!

Isakare Isakare skrev:
Tror ingen med kedja har nån kontroll.
Jag har aldrig kontrollerat någon av mina kedjor förutom vid nymontering.
Kambyte i en Corvette bara för att få in en bild :P
1778065531994.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Om ni tittar på Pjbg:s kedja, så är det en helt annan typ av kedja som de flesta anväder idag, vissa gör den väldigt klen oxå.
De kända VAG motorerna som bara gick 5000 mil innan kedjan gav upp har en sån kedja, Suzuki har åxå en sån kedja.....men dubbelt så bred som VAG.

Tokslut Tokslut skrev:
Jag har aldrig kontrollerat någon av mina kedjor förutom vid nymontering.
Kambyte i en Corvette bara för att få in en bild :P
[bild]
Går att få ut på plats alltså ??

Isakare Isakare skrev:
Går att få ut på plats alltså ??
Går tom att stå i ett motorrum med motorn kvar i ;) Iaf. när kylarpaketet är ur

3Megapixel kamera för 20+år sedan :D

1778066439705.png
Skapa konto

• Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Om ni tittar på Pjbg:s kedja, så är det en helt annan typ av kedja som de flesta anväder idag, vissa gör den väldigt klen oxå.
De kända VAG motorerna som bara gick 5000 mil innan kedjan gav upp har en sån kedja, Suzuki har åxå en sån kedja.....men dubbelt så bred som VAG.
Hur menar du? Jag ser ingen skillnad mot de som Mercedes använder? Nån ekonom kommer regelbundet till Mercedes motorutveckling och kräver billigare kedjor. Så blir det ras o reklamationer och så sätter de dubbelkedja igen tills det är dags för repetition...

Isakare Isakare skrev:
Man märker garanterat när axeln snurrar men fel.
Ja, det gör man säkert. Men man märker ingen större skillnad om den inte snurrar alls.

Isakare Isakare skrev:
Detta var en 2,4 bensin, inte GDI.
GDI (Gasoline Direct Injection) är Mitsubishis direktinsprutade bensinmotorer som satt i ett gäng olika bilar i slutet av 90 och början av 00-talet. Volvo, Mistubishi, Chrysler t ex.

useless useless skrev:
Ja, det gör man säkert. Men man märker ingen större skillnad om den inte snurrar alls.

GDI (Gasoline Direct Injection) är Mitsubishis direktinsprutade bensinmotorer som satt i ett gäng olika bilar i slutet av 90 och början av 00-talet. Volvo, Mistubishi, Chrysler t ex.
Det vet jag, har både jobbat med de, tex blästrat igensatta insugskanaler med nötskal. Och ägt Space Wagon där tidigare ägare tankat 98 oktan sen bilen var ny = inte igensatta kanaler.

Skulle behövts byte av kamkedja på min Peugeot Partner,,,, nu blev det ras och motorbyte istället.
Vilket dock Peugout gjorde utan några kostnader.

Isakare Isakare skrev:
Det vet jag, har både jobbat med de, tex blästrat igensatta insugskanaler med nötskal. Och ägt Space Wagon där tidigare ägare tankat 98 oktan sen bilen var ny = inte igensatta kanaler.
Jag hade en Chrysler Voyager med Mitsubishis 2,4 liters 4G64-motor. Tidigare ägare hade dragit sönder oljepluggen så jag fick ta lös tråget och borra/gänga upp hålet. I tråget hittade jag kedjan till balansaxeln. Men det satt även en kedja på rätt plats...

• Haha
  • Wow
  • Gilla
blackarrow och 6 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Går tom att stå i ett motorrum med motorn kvar i ;) Iaf. när kylarpaketet är ur

3Megapixel kamera för 20+år sedan :D

[bild]
Sedär, på en 84:a med Crossfire förgasare/insprut eller vad man ska säga. :)

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
M Mr B skrev:
Sedär, på en 84:a med Crossfire förgasare/insprut eller vad man ska säga. :)
Vart motorbyte till ett 355 block med ett Edelbrock RPM top kit som sas ge 420hk så mer än dubblade hästkrafterna

1778070543691.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hur menar du? Jag ser ingen skillnad mot de som Mercedes använder? Nån ekonom kommer regelbundet till Mercedes motorutveckling och kräver billigare kedjor. Så blir det ras o reklamationer och så sätter de dubbelkedja igen tills det är dags för repetition...
Jag har inte kollat så mycket på nyare MB och vet vad de har för typ av kedja.
De på 80/90 talet med enkel kedja hade samma dimensioner som en cykelkedja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.