1 203 137 läst ·
17 132 svar
1203k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Vad jag vet är det inget bytesintervall på kamkedjan, man går efter kedjespännarens läge vilket kontrolleras vid missljud/felsökning, annars inte. Någon annan får rätta mig om jag har fel men spännare/kedja/kamaxelposition finns inte med i Saabs serviceprogram så vitt jag vet.
Då har de lyckats betydligt bättre än Mercedes!pjgb skrev:
Om ni tittar på Pjbg:s kedja, så är det en helt annan typ av kedja som de flesta anväder idag, vissa gör den väldigt klen oxå.
De kända VAG motorerna som bara gick 5000 mil innan kedjan gav upp har en sån kedja, Suzuki har åxå en sån kedja.....men dubbelt så bred som VAG.
De kända VAG motorerna som bara gick 5000 mil innan kedjan gav upp har en sån kedja, Suzuki har åxå en sån kedja.....men dubbelt så bred som VAG.
Hur menar du? Jag ser ingen skillnad mot de som Mercedes använder? Nån ekonom kommer regelbundet till Mercedes motorutveckling och kräver billigare kedjor. Så blir det ras o reklamationer och så sätter de dubbelkedja igen tills det är dags för repetition...Isakare skrev:
Ja, det gör man säkert. Men man märker ingen större skillnad om den inte snurrar alls.Isakare skrev:
GDI (Gasoline Direct Injection) är Mitsubishis direktinsprutade bensinmotorer som satt i ett gäng olika bilar i slutet av 90 och början av 00-talet. Volvo, Mistubishi, Chrysler t ex.Isakare skrev:
Det vet jag, har både jobbat med de, tex blästrat igensatta insugskanaler med nötskal. Och ägt Space Wagon där tidigare ägare tankat 98 oktan sen bilen var ny = inte igensatta kanaler.useless skrev:
Jag hade en Chrysler Voyager med Mitsubishis 2,4 liters 4G64-motor. Tidigare ägare hade dragit sönder oljepluggen så jag fick ta lös tråget och borra/gänga upp hålet. I tråget hittade jag kedjan till balansaxeln. Men det satt även en kedja på rätt plats...Isakare skrev:
Jag har inte kollat så mycket på nyare MB och vet vad de har för typ av kedja.K karlmb skrev:
De på 80/90 talet med enkel kedja hade samma dimensioner som en cykelkedja.