Jag har använt stop leak i någon bil tidigare och har inte haft några problem. Med tanke på att du verkar ha ett så litet läkage skulle jag nog bara börjat med att toppa upp den igen och se hur länge det håller.

• Gilla
Anders243
  • Laddar…
Anders243 Anders243 skrev:
Tack. Vad tror ni om "stop leak" också? Är det bara dumt eller kan man undvika att systemet kladdas igen på sikt av det?
Lägg inte det, proffsen gillar inte att jobba med system som haft stop leak i sig, menar man får byta typ allt som inte kan renspolas. Finns om reddit bl.a. om stop leak.

Gissar envirosafe är den vanliga blandningen av HC gaser som R290 och R600a annars, det är butan och propan.

• Gilla
Anders243 och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Lägg inte det, proffsen gillar inte att jobba med system som haft stop leak i sig, menar man får byta typ allt som inte kan renspolas. Finns om reddit bl.a. om stop leak.

Gissar envirosafe är den vanliga blandningen av HC gaser som R290 och R600a annars, det är butan och propan.
AC firmor gillar väl inte ens envirosafe öht. för när de vakuumsuger systemet blandas deras "rena" R134a" men den orena produkten och förstör deras "lager"

Men ska man aldrig lämna in bilen kan man ju göra som man vill, taskigt bara om bilen säljs och nästa människa tar den till en AC service

Anders243 Anders243 skrev:
Vilka rationella val att fixa/fylla en AC till en 20 år gammal volvo v50 finns? Jag skulle gissa på mikroläckage över tid då inget uppenbart syns med UV ljus på misstänkta läckageställen. R134a.

Hur är det med ersättningsgaser?
På en Opel Zafira vi hade hittade vi inte heller nått läckage med spårvätska och UV ljus.
Men kompisen hade även en "Sniffer" och den gav utslag i friskluftutblåsen i bilen = trasig evapulator.

• Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Vakuumsuger dom verkligen en trycklös AC ner i "finburken" med gas? Jag fattar ju att om systemet är fullt så gör man det, om man måste byta nån komponent, men ett tomt system innehåller ju fukt och skit...

RoTe RoTe skrev:
Vakuumsuger dom verkligen en trycklös AC ner i "finburken" med gas? Jag fattar ju att om systemet är fullt så gör man det, om man måste byta nån komponent, men ett tomt system innehåller ju fukt och skit...
Isåfall gör de ju fel. Att återanvända köldmedium är inte direkt det man betalar för.
Men R134 har ju blivit så dyr...

RoTe
K karlmb skrev:
Isåfall gör de ju fel. Att återanvända köldmedium är inte direkt det man betalar för.
Men R134 har ju blivit så dyr...
Återanvända är väl självklart i miljöns namn? Finns ju filter som tar hand om ev kontaminenter...

RoTe RoTe skrev:
Återanvända är väl självklart i miljöns namn? Finns ju filter som tar hand om ev kontaminenter...
Jo jättebra. Men är det vad verkstäderna använder?

RoTe
K karlmb skrev:
Jo jättebra. Men är det vad verkstäderna använder?
Nä jag vet inte men samma maskin suger ur och trycker i, sen om den har två behållare inbyggda vet jag inte. Men att vakuumsuga ner i tank med fingas...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Nä jag vet inte men samma maskin suger ur och trycker i, sen om den har två behållare inbyggda vet jag inte. Men att vakuumsuga ner i tank med fingas...
Precis. Det är troligen det man håller på med. Vet att det finns reningsmaskiner, men hur många har det?

RoTe
K karlmb skrev:
Precis. Det är troligen det man håller på med. Vet att det finns reningsmaskiner, men hur många har det?
Och om dom suger ur till en skräptank dom sen gör sig av med vad är problemet ens?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Renoverade ett bromsok inför öppning av bromssystemet för att se om det var slang eller ok eller både och
1777833362693.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

öppnade luftnippeln och axeln snurrade mycket lättare så bytte bara slangen, får se i veckan hur smart det var :D
1777833405274.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Patrik440 och 5 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Visst. Men risken att åka in i flygande är rätt liten.
ja men inte obefintlig. En kompis hamnade i en kontroll dagen efter bes med två släckta p-pljus. Blev inga billiga lampor..........Grejen är bara att folk rent generellt tror att man har en månad på sig typ......det har man inte.

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ja men inte obefintlig. En kompis hamnade i en kontroll dagen efter bes med två släckta p-pljus. Blev inga billiga lampor..........Grejen är bara att folk rent generellt tror att man har en månad på sig typ......det har man inte.
Ja, med ny teknik kommer man ju att kunna scanna hela flödet med kameror och enkelt börja plocka 1-or.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.