A AndersS skrev:
Jajädrar, något man glömt var skärmbreddare i glasfiber monterade utan någon finess, på många tävlingsbilar.😂
Har tyvärr ingen bild med de sjuk fina och breda fäljar/däckjag köpte, och som fyllde upp skärmbräddarna. Fick bara ha de några dagar innan en klåfingrig gangster snodde de en natt.
En kille som viftade med pistol och senare själv blev skjuten, så jag hade ingen lust att konfrontera han och hämta tillbaka hjulen.

• Wow
Tokslut
  • Laddar…
galento
Isakare Isakare skrev:
Har tyvärr ingen bild med de sjuk fina och breda fäljar/däckjag köpte, och som fyllde upp skärmbräddarna. Fick bara ha de några dagar innan en klåfingrig gangster snodde de en natt.
En kille som viftade med pistol och senare själv blev skjuten, så jag hade ingen lust att konfrontera han och hämta tillbaka hjulen.
Bara att hoppas att han fick lämna jordelivet.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
galento galento skrev:
Bara att hoppas att han fick lämna jordelivet.
Ja, han fick lämna hemmet där han blev skjuten i likbil.
Men mina fälgar fick jag aldrig tillbaka.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Skyndsamt - är det samma som när pappa kommer nästa gång 😉
nu lär ju inte polisen kunna kolla detta efter väg men dylika fel ska åtgärdas omgående. Hamnar man i en flygande med villkorstvåor som inte är åtgärdade så får man böter och anmodan om ny komplett besiktning.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
nino nino skrev:
Fick 2a på läckande bromsok vänster bak och 2x på slitna belägg höger bak, Volvo v60 2011

Frågan är om höger bak kärvar då jag bytte belägg för ett eller två år sen
Läckande bromsok på en 14-15 år gammal bil, låter för mig "lite konstigt" allmänt?

I vissa fall (på vissa bilar) så kan bromsvätska "läcka igenom lite" vid damasken, OM man kört helt slut på bromsbeläggen så att kolven hamnat "längst ut" (där den då glappar något, & O-ringen inte klarar att hålla tätt)

Har höger bak jämt slitna bromsbelägg fast dom "är slut" så kanske dom du bytte till förra ggr var för "mjuka". Men är beläggen ojämnt slitna, så kärvar ju oket & bör rengöras & smörjas upp ordentligt vid byte till nya bromsbelägg.

• Gilla
nino
  • Laddar…
J jawen skrev:
Läckande bromsok på en 14-15 år gammal bil, låter för mig "lite konstigt" allmänt?

I vissa fall (på vissa bilar) så kan bromsvätska "läcka igenom lite" vid damasken, OM man kört helt slut på bromsbeläggen så att kolven hamnat "längst ut" (där den då glappar något, & O-ringen inte klarar att hålla tätt)

Har höger bak jämt slitna bromsbelägg fast dom "är slut" så kanske dom du bytte till förra ggr var för "mjuka". Men är beläggen ojämnt slitna, så kärvar ju oket & bör rengöras & smörjas upp ordentligt vid byte till nya bromsbelägg.
nja så långt ut kan kolven aldrig komma. Ska vara då om belägget ramlat bort helt och hållet då möjligen......Men läckande bromsok är inget ovanligt på det viset annars.

Jag har ett svagt minne av att jag hade ut kolven på ett ok och fick byta tätning och fick en liten skada på tätningen, om det var på den här eller på passaten minns jag inte...
Eller om det var den gamla tätningen som fick en skada och jag bytte.
Får nog helt enkelt skruva isär och kolla

Ska även kolla dom slitna beläggen om det är jämnt eller inte

S Stefan1972 skrev:
nu lär ju inte polisen kunna kolla detta efter väg men dylika fel ska åtgärdas omgående. Hamnar man i en flygande med villkorstvåor som inte är åtgärdade så får man böter och anmodan om ny komplett besiktning.
Visst. Men risken att åka in i flygande är rätt liten.

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Visst. Men risken att åka in i flygande är rätt liten
Precis 👍
För en vanlig personbil typ 0,01 promille eller lägre 😉

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vilka rationella val att fixa/fylla en AC till en 20 år gammal volvo v50 finns? Jag skulle gissa på mikroläckage över tid då inget uppenbart syns med UV ljus på misstänkta läckageställen. R134a.

Hur är det med ersättningsgaser?

RoTe
Anders243 Anders243 skrev:
Vilka rationella val att fixa/fylla en AC till en 20 år gammal volvo v50 finns? Jag skulle gissa på mikroläckage över tid då inget uppenbart syns med UV ljus på misstänkta läckageställen. R134a.

Hur är det med ersättningsgaser?
Köp ett kit för påfyllning själv om du fortfarande har tryck i systemet.

RoTe RoTe skrev:
Köp ett kit för påfyllning själv om du fortfarande har tryck i systemet.
Har du något tips? Jag tycker inte jag hittar uppenbara kit, men jag kanske letar på fel ställe.

RoTe
Anders243 Anders243 skrev:
Har du något tips? Jag tycker inte jag hittar uppenbara kit, men jag kanske letar på fel ställe.
Tycker mig hitta massvis på Amazon i alla fall.

• Gilla
Anders243
  • Laddar…
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
dof dof skrev:
[länk]
Dessa brukar jag handla av.
Tack. Vad tror ni om "stop leak" också? Är det bara dumt eller kan man undvika att systemet kladdas igen på sikt av det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.