1 192 064 läst ·
17 028 svar
1192k läst
17,0k svar
Allt om bilen
Limited livetime...Tokslut skrev:
Jag har ett jag med, byttes för några år sedan och ska reklamera det men behövde köpa nytt för att skicka tillbaka det gamla. Tydligen livstids garanti på de jag köpte så ska bli spännande att se + vad frakten kostar till USA 😬 Ska köra lite till på det så det inte går att missa att det glappar
"engineered with cutting-edge technology to be the strongest, most durable parts on the market" Jojo...
[länk]
Var det billigare än SKF?
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Det är nog bara så enkelt att oken kärvar så mycket att de är mogna för byte..........det ska ju naturligtvis gå att vrida kolven och går det inte. Ja då kärvar det rejält och det brukar bidra till väldigt fula skivor på dessa.......Är damaskerna hela och man bara måste få ihop det så kan man ju trampa ur kolvarna helt och sen göra rent och putsa. Sen plocka tillbaks allt. Då ska kolven skruvas in alltså.joakim_j skrev:
Jag gav mig på att byta skivor och belägg bak på min bil (Peugeot 407 anno 2008), men jag lyckas inte få in bromskolven. Har köpt ett bromskolvsverktyg på Jula, men det är tokstumt. Om jag drar handbromsen så åker kolven ut, och tillbaka när man släpper, så den är inte helt fast. Men det går absolut inte att få in den längre än ursprungsläget.
Har läst om att man kan prova att smörja upp med typ silikonfett, men det känns jäkligt knepigt att komma åt.
Borde jag testa att öppna luftningsnippeln lite? Eller har någon något annat bra tips?
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Med den typen av lager så köper man bara premium, annars får man göra om det...........Patrik440 skrev:
Fixa själv, ingen efterkontroll.
https://www.bilprovningen.se/arkiv/...betyder-2x-2-eller-3-pa-besitningsprotokollet
https://www.bilprovningen.se/arkiv/...betyder-2x-2-eller-3-pa-besitningsprotokollet
Hjullager.
Tidiga SAAB 900 NG (den byggd på Opeldelar) hade dåliga hjullager bak från fabrik, grannen drabbades innan 10" mil.
SAAB villa ha 2.600:- för ett lager, Mekonomen var en hundring billigare, Biltema hade för 899:-
Jag handlade på Biltema, i kartongen låg ett originallager (hubb) märkt med SAAB nummer och SKF ink ABS givare från Bosch.
SAAB hade tydligen fått ett gäng över efter de uppdaterat lagret och sålt de gamla billigt till Biltema.
Tidiga SAAB 900 NG (den byggd på Opeldelar) hade dåliga hjullager bak från fabrik, grannen drabbades innan 10" mil.
SAAB villa ha 2.600:- för ett lager, Mekonomen var en hundring billigare, Biltema hade för 899:-
Jag handlade på Biltema, i kartongen låg ett originallager (hubb) märkt med SAAB nummer och SKF ink ABS givare från Bosch.
SAAB hade tydligen fått ett gäng över efter de uppdaterat lagret och sålt de gamla billigt till Biltema.
Vaddå? Är väl inget större fel på den här skivan?S Stefan1972 skrev:Det är nog bara så enkelt att oken kärvar så mycket att de är mogna för byte..........det ska ju naturligtvis gå att vrida kolven och går det inte. Ja då kärvar det rejält och det brukar bidra till väldigt fula skivor på dessa.......Är damaskerna hela och man bara måste få ihop det så kan man ju trampa ur kolvarna helt och sen göra rent och putsa. Sen plocka tillbaks allt. Då ska kolven skruvas in alltså.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick 2a på läckande bromsok vänster bak och 2x på slitna belägg höger bak, Volvo v60 2011
Frågan är om höger bak kärvar då jag bytte belägg för ett eller två år sen
Renoveringssats kostar runt 100:-/sida och nya ok 800 och uppåt
Nytt är nytt men blir renoverat också bra? Renoverade oken på passaten och det verkar vara samma konstruktion, samma handbromsmotor bla
Nytt är nytt men blir renoverat också bra? Renoverade oken på passaten och det verkar vara samma konstruktion, samma handbromsmotor bla
Ingen jävel renoverar ok idag jisses...nino skrev:
Fick 2a på läckande bromsok vänster bak och 2x på slitna belägg höger bak, Volvo v60 2011
För att du måste blästra rent oket osv och arbetskostnaden överstiger det du betalar från internetmarknaden.nino skrev:
Jag gör det så klart själv, min tid är inte så dyr 🙂RoTe skrev:
Blästra kan jag göra på jobbet eller hemma, om det nu skulle behövas... Rostiga lär ju nya bli ganska omgående.
Men jag hör vad du säger och får.väl fundera ett varv till på det
Säg att det tar en timme / ok så är det ändå 6-700:- för en timmes jobb men det ska ju bli bra med... Annars är det dubbel jobb och bortkastade pengar på renoveringssats