RoTe RoTe skrev:
[länk]
Fast dom där repgrejerna är inget bra och idag är det bättre att köpa en spindel. De finns i överflöd........Har man inte ytan 100% plan så sitter det inte fast och skruvarna skjuvas av...........Har bytt spindlar på många vid det här laget.

Tokslut Tokslut skrev:
Slask är väl en variabel han inte testar, men enligt honom spelar valet av däckmärken/modell en större roll än bredden

[media]
Slask har ju en del gemensamt med regn, så man skulle kunna dra lite indikationer där om man kollar på vattenplaning.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Lite OT, men jag satt ju i bilen, så det får hamna här.

Arbetsdagen har gått som smort och planerat, åker hemmåt med lite fredagsfeeling ist för sopslut som övriga dagar i veckan.
Då måste man ju ha musik 🙂 Åker på färjan, några minuter senare knackar det hårt på fönstret, jag sänker volymen och hissar ner.
"Du får stänga av, både jag och min man får huvudvärk om vi ska lyssna på det där hela resan" (ca 7 minuter)
Okej sa jag, hade ju redan sänkt, men innan hon vände på klacken och gick spännde hon ögonen i mig "Vuxna människa och lyssa på sån där musik, usch"

Vadå, jag lyssnade på bara på en gammal klassiker från 60 talet 😉😅😂🤣🤣

• Haha
  • Gilla
RoTe och 5 till
  • Laddar…
S
H Hallerudsbo skrev:
Nej. Man svaravar när man fick det priset.
Byte runt om Mercedes vito 17900 på märkes verkstad.
Helt jäkla sjukt.
Tog service på viton på jobbet på märkes för att behålla garantin 27900 pesos. Helt jävla sjukt.
Eller som ena amaroken på jobbet nu, byte av register kjedja med jobb 147000

Vi har svarv där vi svarvar skivor på plats på bilen.
Är det där norska priser?
Det verkar vara väldigt dyrt generellt med sevicekostnader i Norge på bilar.

S sinuslinus skrev:
Är det där norska priser?
Det verkar vara väldigt dyrt generellt med sevicekostnader i Norge på bilar.
Runt 2008-2009 var jag i Norge på ett jobb tillsammans med en norrman, han bodde söder om Oslo.
Han tog bilen, en BMW, till Karlstad, servade där med en övernattning på hotell, det kostade totalt ink 2 förlorade arbetsdagar 2/3 mot en service på BMW i Oslo.

• Wow
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S Slarvpellen skrev:
Nu blir det lite väl svart eller vitt kring marktryck osv, fysikens lagar gäller alltid men mellan fullt grepp och inget grepp finns en gråskala där naturligtvis däck, drivning (även differential/er), körteknik osv spelar stor roll.
Men ser man till diskussionerna i denna tråd där det i huvudsak handlar om svenne-körning från A till B så gäller körkortsbokens mantra alla dagar i veckan: "En bra förare klarar häva en sladd, en säker förare får inte sladd".
Vad hände med ”en säker förare kör med sladd”.

Jag tror det är viktigt att öva mycket, går man bara över gränsen den gången man blir överraskad av is eller annan plötslig halka så är man inte så väl rustad för dessa tillfällen.

• Gilla
  • Älska
Mats-S och 5 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Lite OT, men jag satt ju i bilen, så det får hamna här.

Arbetsdagen har gått som smort och planerat, åker hemmåt med lite fredagsfeeling ist för sopslut som övriga dagar i veckan.
Då måste man ju ha musik 🙂 Åker på färjan, några minuter senare knackar det hårt på fönstret, jag sänker volymen och hissar ner.
"Du får stänga av, både jag och min man får huvudvärk om vi ska lyssna på det där hela resan" (ca 7 minuter)
Okej sa jag, hade ju redan sänkt, men innan hon vände på klacken och gick spännde hon ögonen i mig "Vuxna människa och lyssa på sån där musik, usch"

[media]
ÅÅh en Karen, jag hade nog gjort/sagt saker för att trigga skräpet än mer 😬

• Haha
Peter_Bromma och 1 till
  • Laddar…
🤔

ID4an tycker att det är nått fel med sos-tjänsten.
Efter att ha råkat prata med SOSAlarm kan jag konstatera att den viktiga delen av funktionen verkar funka 🙄

C
13th Marine 13th Marine skrev:
ID4an tycker att det är nått fel med sos-tjänsten.
Efter att ha råkat prata med SOSAlarm kan jag konstatera att den viktiga delen av funktionen verkar funka 🙄
Bara att hoppas att besiktningen konstaterar samma sak då... 🫤

C cpalm skrev:
Ska prova att nolla genom att rycka säkringen med.

Edit: hjälpte inte

Aja får se om det självläker eller vad det kan vara

Redigerat:
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi får se när jag får tummen ur och damma av den.

Behöver också luska ut om den går att köra på bara bensin, eller om den kan ta skada av det (gick original på fotogen, men startade på bensin).

Edit: en snabb googling säger att den ska gå att köra på bensin med, går eventuellt bättre på det.
Förr var det en del innombordsmotorer( volvo hade en ) i en del halvstora fritidsbåtar, som drevs på fotogen. Men startades på bensin och när dom kom upp i temp, så slogs det om till fotogen. Men ve den som inte slog om till bensin, kanske 5 minuter innan den stängdes av. Nästan omöjlig att starta med fotogen i alla bränsledelar.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Lämnade in Transiten på verkstad idag för att vindrutespolningen slutat fungera.
"Kollar om det går på garantin"
Vadå sa jag, bilen är 4,5 år gammal, det finns väl ingen garanti ??
"Jo, den är 5 år"
Hade jag inte en aning om.
Hur som det blev ingen garanti, bilen hade gått för långt, gränsen var 15.000 mil.
Hämtade som alltid en nytvättad bil hos den lilla lokala Fordverkstaden, undra om man fått den tvättad hos Hedins bil om man lämnat den där ??
Inte en chans.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
C cpalm skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/s...ll-systemet/faq-om-112-baserade-ecall-system/
Ser ut som att de åtminstone tar bort kravet från de bilar som bara har eCall via 2G/3G.

Verkar som att min bil har eCall via 2G/3G men ska kunna köra på 4G med en uppdatering.

Appen säger att bilen inte kommer åt internet med, så det kanske är nått som stökar där.
Men förklarar inte varför jag kan ringa, trots felmeddelande 🤔

Får se om det håller i sig och i värsta fall höra av mig till verkstaden.

Isakare Isakare skrev:
Sjyst dunk låt!

En del människor vill inte att andra "har det bra", så dom måste förpesta för oss andra.
Att vi med musik "signalerar" att vi har det bra.....det stör dessa surgubbar & kärringar, för vi ska minsann känna "deras lidelse"....min farmor var likadan.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Jag skrev i elbils tråden om en kompis som hade SOS problem i sin Polestar, bilprovningen brydde sig inte om det, han frågade uttryckligen.
22" kostade det att laga, läckande antenn som ledit ner vatten i modulen.

• Wow
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.