Hej allihopa

Jag börjar se ett litet mönster, jag får byta/ laga en del nätdelar i elektronik som har varit i norge en sväng.

Så min fråga är, blir det nån konstig/ojämn frekvens när man tar 230V från deras huvudspänning?

topp, topp, paus, topp, topp, paus, om ni förstår vad jag menar...

Har varit i norge många och långa perioder men inte haft några som helst problem med det.
Var det inte du som hade en tråd för ett tag sedan med ett hemmabyggt elskåp som du skulle ha i broderlandet? Du är säker på att du fick tll det rätt? ;)

bara en av fem grejjer jag har fått laga gick via det skåpet, i övrigt gick det fint!;)
framförallt är det switchade nätdelar som brinner.

Nu är det iofs några år sedan, men jag var ganska ofta i Norge, och hade aldrig några större problem där. Jo förresten flygplatsen i (Gardemoen), där krossade de lite prylar för mig en gång, det hände iofs på många flygplatser. Jag hade ganska mycket elektronik med mig vart jag än reste. Efter en flygning till Gardemoen så felsökte jag ett kort en gång. Där hade ytmonterade kretsar flyttat sig i sidled 2 -3 mm. Började undra om bagaget hade varit med om en flygkrasch. Jag gissar att kortet måste utsatts för åtskilliga 100g för att en sådan skada skall uppstå. Kortet hade varit packat i 10mm skum.

Vad är det som packar ihop i nätaggen? Kan det vara transienter som spökat för dig, eller mer konstant överspänning? Det är så längesen jag läste elektro så jag minns inte riktigt...

Det där är ganska vanligt med stora skador vid flygtransporter, är lådan tung så släpper dom den bara rakt ner.

Jag brukar packa kraggar, datorer mm i kartonger med stöddämpande material och sedan kartongerna i en stor shipping crate med ca 100 mm skumgummi.

Du brukar även känslig kamerautrustning överleva så länge ingen tullare river upp och "packar om" eller dom spetsar lådan med en gaffeltruck.

Hittils har jag tagit all elektronik i handbagaget.

Tips: i teorin finns en gräns för handbagagets vikt, men i praktiken så vägs det mig veterligen inte, så man kan nog chansa på lite övervikt...

Hempularen: Hint: det går att åka tåg till Oslo :P

På det jobbet hade vi inte tid med alltför försiktig transport. Jag brukade försöka mygla med det som handbagage, men det funkade inte alltid. Men tiden var värd mer än prylarna.

Det finns lite trix för att få med tungt handbagage i kabinen, 20-25 kg har jag lyckats med på Skyways F50, när det har varit datorer, PS3, eller oscilloskop i väskan men jag skall nog inte berätta hur man gör här.. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.