Jag hade tänkt ansluta 3-fas varmvattenberedare som ligger under bastulavar via manöverbrytare och 3-pol kontaktor som sitter i säkringsskåpet. Läser nu i installationsanvisning att den måste anslutas via allpolig frånskiljare (min 3mm brytavstånd.)
Fråga: jag antar att min kontaktor inte formellt fyller funktionen frånskiljare?
Om separat frånskiljare måste till, så är det förstås enkelt fixat - räcker IP54 inne i bastun, under lavar, 20cm över golvet?
Fråga: jag antar att min kontaktor inte formellt fyller funktionen frånskiljare?
Om separat frånskiljare måste till, så är det förstås enkelt fixat - räcker IP54 inne i bastun, under lavar, 20cm över golvet?
Du ska ha en säkerhetsbrytare som du lämpligen sätter nära VVB, tex en https://www.jula.se/catalog/el-och-...akerhetsbrytare/sakerhetsstrombrytare-406021/ eller kanske ännu hellre en https://www.elbutik.se/product.html/norwesco-sakerhetsbrytare-ip54-16a-25a
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Men är det så lämpligt att ha sådant inne i en bastu? Eller missförstår jag något?
En av dessa blir visst bra, och värme vid höjden blir inget problem. Återstår bara frågan om en sådan formellt behövs, eller om kontaktor alternativt säkringar @etompau fyller funktionen? (Någon nytta förutom att uppfylla krav ser jag inte direkt.)E elmont skrev:
Nyttan är då rörmockarn i framtiden ska byta beredare så kan han slå ifrån brytaren och byta beredare samt ev låsa i frånslaget läge och ha uppsikt över brytstället medans man byter beredare. Ska man bryta i centralen måste man skaffa möjligheten att "låsa" säkringen så ingen av misstag sätteri/slår på säkringen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det finns inget krav på en frånskiljare under laven, dvs nära VVBn. Det handlar om en säker frånskiljning av det elektriska och i en bostad uppfyller säkringarna eller huvudbrytaren detta krav. Det är skillnad mot offentliga lokaler där flera olika hantverkare bör kunna jobba utan att bli ledsagade. Du får själv bedöma sannolikheten att du anlitar en rörmokare utan att du själv är hemma.N Nikorasu skrev:
Men det är ofta praktiskt lämpligt att sätta en säkerhetsbrytare vid VVBn, om inte för underhåll så för att funktionell stänga av VVBn när den inte ska användas på länge. Det är normalt att man gör så. Men i ditt fall har du det redan ordnat via kontaktorn. Det är ju öht lite tveksamt med en VVB i en bastu...
Du får kontrollera ifall din kontaktor är märkt med symbolen för frånskiljare.
Dessutom kan manöverkretsen behöva kunna låsas för att undvika tillkoppling av misstag under arbete. Men om VVBn sitter på en egen grupp är det enklare att bryta säkringen i dessa fall.
Den principiella nyttan är jag med på. I mitt fall är det hela i ett Attefallshus med VVB och central vägg-i-vägg så i praktiken inte svårt att säkerställa vid arbete.E elmont skrev:Nyttan är då rörmockarn i framtiden ska byta beredare så kan han slå ifrån brytaren och byta beredare samt ev låsa i frånslaget läge och ha uppsikt över brytstället medans man byter beredare. Ska man bryta i centralen måste man skaffa möjligheten att "låsa" säkringen så ingen av misstag sätteri/slår på säkringen.
Klicka här för att svara